הבורסה בת"א: הפסקת מסחר במניות תקוצר ל-30 ד' מ-45 ד'

בכל פעם שמתפרסם מידע מהותי בנוגע לחברה, לבעלי השליטה בה או לניירות הערך שלה - המסחר במניה יופסק ל-30 דקות, לעומת הפסקת מסחר קצובה של 45 דקות שהייתה נהוגה עד היום

יוסי ביננארט ואמנון נויבך / צילום: תמר מצפי
יוסי ביננארט ואמנון נויבך / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א מנסה לשמור על רציפות המסחר ומקצרת את משך הפסקת מסחר קצובה של המניות ב-15 דקות - מ-45 דקות ל-30 דקות - בכל פעם שמתפרסם מידע מהותי בנוגע לחברה, לבעלי השליטה בה או לניירות הערך שלה. הפסקת המסחר הקצובה נועדה לתת למשקיעים שהות לכלכל את צעדיהם לאור המידע החדש שפורסם. הבורסה מציינת, כי קיצור משך הפסקת המסחר תואם את הפרקטיקה המקובלת בבורסות מובילות בעולם. 

דירקטוריון הבורסה קיבל את ההחלטה בעקבות בקשות שהתקבלו מחברי בורסה ומפעילים בשוק ההון. לפי הודעת הבורסה, "לאור השיפורים הטכנולוגיים שחלו מאז נקבעה המתכונת הקיימת של הפסקת מסחר קצובה, וביניהם - פרסום דיווחי החברות במאיה והזמינות והנגישות הגבוהה של הגשת פקודות למסחר בבורסה - החליט הדירקטוריון כי אין עוד צורך בהפסקות מסחר כה ארוכות. קיצור הפסקת המסחר יותיר די זמן בידי המשקיעים לכלכל את צעדיהם לאור המידע החדש שפורסם, ומצד שני ימזער את הפגיעה ברציפות המסחר". 

כפי שהיה עד כה, במהלך 15 הדקות הראשונות של הפסקת המסחר הקצובה, לא ניתן יהיה להגיש פקודות חדשות ולשנות פקודות שהוגשו קודם הפסקת המסחר. עם זאת, בניגוד למצב הקיים, ניתן יהיה לבטל פקודות. חסימת האפשרות להגיש פקודות חדשות במהלך 15 הדקות הראשונות של הפסקת המסחר נועדה לתת לציבור שהות לקרוא ולעבד את המידע החדש שפורסם ולקבל החלטה מה לעשות בעקבות ההודעה, ללא הצורך למהר ולהגיב רק כדי לזכות בעדיפות זמן.

ב-15 הדקות הבאות של הפסקת המסחר הקצובה יתקבלו פקודות, לרבות פקודות לביטול ולשינוי פקודות שניתנו קודם לכן. במועד אקראי במהלך הדקה ה-30 של הפסקת המסחר הקצובה יחודש המסחר, שתחילתו במסחר רב-צדדי.

השינוי ייכנס לתוקף לאחר קבלת אישור הרשויות.