"נפוטיזם בהתגלמותו": הג'וב של בנו של פרופ' שני משיבא

אור שני, בנו של נשיא תאגיד הבריאות בבית החולים, פרופ' מרדכי שני, זכה כצפוי בתפקיד ■ בכיר בנציבות שירות המדינה: "עשרות מתמודדים הולכו שולל" ■ בוועדת המכרז ישבו נציגים שמקבלים שכר מהתאגיד שמנוהל ע"י פרופ' שני

שנתיים לאחר שנחשף ב"גלובס" כי הנהלת המרכז הרפואי שיבא (תל השומר) מעוניינת שבנו של נשיא תאגיד הבריאות בבית החולים, פרופ' מרדכי שני, יתמודד ויזכה במכרז לתפקיד מנהל מערך התפעול והמשק, מתברר כי הבן זכה כצפוי בתפקיד. לא עזרו השינויים שערכה במכרז נציבות שירות המדינה וגם לא הפרסומים שהראו כי הבן, שמועסק זה כמה שנים כסגן סמנכ"ל התפעול, יושב בישיבות עבודה עם אביו ומעביר הוראות בשמו לעובדי מדינה. פרופ' שני, נזכיר, שימש בעבר מנכ"ל שיבא וגם בתפקידו הנוכחי הוא נחשב אחד האנשים החזקים בבית החולים ובמערכת הבריאות.

היום (א') אנו חושפים כי שני המועמדים שהתמודדו במכרז הפנימי, שבו הבן של שני לא היה רשאי להתמודד משום שהוא אינו עובד מדינה, נפסלו על ידי ועדת המכרזים של נציבות שירות המדינה. בראש הוועדה עמד סמנכ"ל בשיבא ולצדו נציג ההסתדרות הכללית ונציגת הנציבות. האחרונה דווקא סברה שאחד המועמדים שהגיע מבית החולים אסף הרופא מתאים מאוד לתפקיד, אבל היא הייתה במיעוט.

פסילת המועמדים במכרז הפנימי סללה את הדרך לפרסום מכרז פומבי, שבו רשאי להתמודד כל אזרח, לרבות אור שני, בנו של הפרופסור. במכרז הזה, מתברר, התמודדו לא פחות מ-58 מועמדים. הנהלת שיבא בעצמה ביצעה ניפוי וסיננה רבים מהמועמדים, והמתאימים לכאורה נשלחו למרכז הערכה שבו השתתף גם נציג הנהלת בית החולים. בתום המכרז נותרו 8 מועמדים בלבד, ולאחר ששלושה פרשו התייצבו 5 בפני ועדת המכרזים. בראש הוועדה הזו עמד סמנכ"ל במשרד הפנים, ולצדו שני נציגים מהנהלת שיבא ונציג ציבור. מי הזוכה? אור שני, כמובן.

אבל זה לא הכול: מתברר כי מי שהתריע מהרגע הראשון על העסקתו של אור שני בכפיפות לאביו ועל הכוונה לייעד אותו לתפקיד בכיר באמצעות מכרז, מודר לחלוטין מההליך המכרזי, אף שהוא בתפקיד בכיר בנציבות שירות המדינה. מדובר על יוני דוקן, הממונה על מערכת הבריאות בנציבות, שספג לא אחת ביקורת משתלחת מצד מנכ"ל שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין. דוקן שיגר לפני כשבועיים מכתב חריף אל מנהלת אגף המכרזים והיועץ המשפטי של הנציבות תחת הכותרת: "נפוטיזם בהתגלמותו". וכך הוא כותב על זכייתו של שני: "באופן חריג, אני מבקש להגיש השגה זו בשמם של עשרות מתמודדים, אשר הולכו שולל על ידי הנהלת בית חולים שיבא כאילו יש להם סיכוי לזכות במכרז שבנדון.

"אציין כי השגה זו מוגשת מתוקף מחויבותי למילוי תפקידי כממונה על מערכת הבריאות ומתוך דאגה לשמירה על מינהל תקין והאינטרס הציבורי". אחרי הפתיח עובר דוקן לשורה התחתונה לשיטתו: "תוצאת המכרז הייתה ידועה מראש - מר אור שני, סגן סמנכ"ל התפעול בתאגיד הבריאות, נבחר במכרז רק בשל היותו בנו של נשיא תאגיד שיבא, פרופ' שני".

דוקן מגולל במכתבו את סיפור העסקתו של אור שני באמצעות תאגיד הבריאות של שיבא, את קידומו לתפקיד סגן סמנכ"ל התפעול ואת תוספת השכר המיוחדת שקיבל ללא הסבר מיוחד - תוספת שנחשפה ב"גלובס" לפני כשנה. עוד הוא הראה כיצד בוועדת המכרז ישבו שני נציגי הנהלת שיבא שמקבלים את שכרם גם מתאגיד הבריאות, שמנוהל על ידי פרופ' שני. "מבחינת השניים לא יכול היה כי תתקיים תוצאה אחרת, שלפיה חלילה ייבחר מועמד אחר מלבד שני הבן. כך פעלו וכך עשו", כתב דוקן. בסיכומו של דבר הוא דורש במכתב: "אני מבקש לפסול את תוצאות המכרז ולקיימו מחדש ללא מעורבות גורמים מבית החולים". מכתבו של דוקן, מתברר, הגיע גם אל נציב שירות המדינה עו"ד משה דיין, שהחליט להשהות את תוצאות המכרז על לבירור ההשגות. עם זאת, לפי הערכות, דיין לא צפוי לפסול את המכרז ולאפשר בכך את מינויו של אור שני לתפקיד.

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "הנושא בבחינה, בשלב זה תוצאות המכרז מוקפאות".

משיבא לא נמסרה תגובה.

גזיר מערכת הבריאות
 גזיר מערכת הבריאות