שיפור תפעולי ומימושי השקעות: מניית אלקו זינקה כ-50% בשנה

מתחילת 2016 אלקו היא אחת המניות הלוהטות בבורסה בת"א ומובילה במדד ת"א 100 בפער ניכר ■ אפילו אלקטרה נדל"ן, "הכבשה השחורה", מנסה להצטרף לגל החיובי שעובר על חברות הקבוצה

אחת התופעות הבולטות בשוק ההון המקומי בשנים האחרונות היא קריסתן של חברות ההחזקה הממונפות, שהפכו לאחד מהסקטורים הפחות אטרקטיביים להשקעה מאז פרוץ המשבר הכלכלי העולמי בשלהי העשור הקודם. בזו אחר זו נדרשו חברות ההחזקה הגדולות, ובהן אפריקה ישראל, אי.די.בי, אלביט הדמיה, אמפל ועוד, להסדרי חוב ענקיים שבהם נמחקו מיליארדי שקלים מכספי הציבור.

אחת מחברות ההחזקה המקומיות שהמשבר הפיננסי העמוק לא פסח עליהן, אולם מציגה בתקופה האחרונה מפנה עסקי חיובי, היא קבוצת אלקו  הוותיקה, שבשליטת גרשון זלקינד ובניהולם המשותף של בניו, מיכאל ודניאל.

אלקו, העוסקת בתחומי הקבלנות, ייצור ושיווק מוצרי צריכה, נדל"ן מניב ומקבצי דיור בארה"ב, בעצמה ובאמצעות כמה חברות-בנות (אלקטרה, אלקטרה נדל"ן, אלקטרה מוצרי צריכה, אלקו צפון אמריקה), דיווחה בחודשים האחרונים על כמה עסקאות חיוביות הצפויות להניב לה רווחים ותזרימי מזומנים בהיקפים משמעותיים של כמה מאות מיליוני שקלים. זאת, במקביל לשיפור בפעילות השוטפת שמציגות החברות-הבנות.

המפנה החיובי בחברת ההחזקות של משפחת זלקינד בא לידי ביטוי גם בסנטימנט כלפי ניירות הערך שלה, עם קפיצה של קרוב ל-50% בערך המניה בשנה האחרונה, המשקפת לאלקו שווי של יותר מ-900 מיליון שקל ומשלימה זינוק של 170% מנקודת השפל שרשמה בחודש אוגוסט 2012, אז נסחרה החברה בשווי של כ-350 מיליון שקל בלבד.

מתחילת 2016 אלקו היא אחת המניות הלוהטות בבורסה בת"א, ונכון להיום היא המניה המובילה במדד ת"א 100 בפער ניכר מול עמיתותיה, עם קפיצה של 20% בערכה תוך פחות מחודש. שינוי הכיוון בפעילות אלקו בא לידי ביטוי גם בהתנהגות סדרות האג"ח שלה, שבשנה החולפת התחזקו בכ-6%-12% ונסחרות כיום בטווח תשואות של 2.5%-4%. לאלקו ארבע סדרות אג"ח (אחת ברצף מוסדיים) בהיקף של 880 מיליון שקל.

שנת 2014 דווקא לא האירה פנים לאלקו, שסיימה אותה בהפסד של קרוב ל-90 מיליון שקל, ובכך חתמה שלוש שנים שליליות (2012-2014) עם הפסדים מצטברים של 240 מיליון שקל. בשנים אלה סבלה הקבוצה משלל בעיות וקשיים בפעילותה - ובעיקר בפעילות ייצור המזגנים בחו"ל (שכבר נמכרה) והפסדיה של אלקטרה נדל"ן, שסבלה ממצב פיננסי מאתגר לאחר רכישות נכסים בחו"ל שביצעה טרם המשבר הכלכלי. לאלה הצטרפה גם חולשתה של זרוע שיווק מוצרי החשמל של הקבוצה, אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), שהתמודדה עם האטה כלכלית ותחרות גוברת ונגררה להפסדים.

פתיחתה של 2015 הביאה עימה ניצנים של שיפור, עם עסקה משמעותית בהיקף 190 מיליון שקל למימוש "מתחם אלקו" הסמוך לצומת מורשה שברמת השרון. בסיכום הרבעון הראשון אשתקד עברה אלקו לרווח נקי בתמיכת פעילות החברה-הבת אלקטרה, הנחשבת לזרוע הפעילות היציבה והחזקה בקבוצה.

השקעה מוצלחת בנדל"ן אמריקאי

אלקטרה, בניהולו של איתמר דויטשר, המשיכה בשנה החולפת להרחיב את הפעילות, זכתה בכמה מכרזים גדולים, רכשה פעילויות חדשות, ורווחיה בינואר-ספטמבר 2015 עלו ב-15% והצטברו ל-107 מיליון שקל, על מחזור הכנסות שצמח ביותר מ-20% והתקרב ל-3.5 מיליארד שקל. זאת, לצד צבר הזמנות מרשים בהיקף של 9.5 מיליון שקל. מניית אלקטרה התחזקה ב-20% בשנה האחרונה, ומשקפת לחברה שווי של 1.7 מיליארד שקל.

החדשות החיוביות המשיכו לזרום עם מהפך בתוצאותיה של אמ"צ. לאחר מהלכי התייעלות אגרסיביים, חזרה החברה ברבעון הראשון אשתקד לרווחיות, ואת שלוש הרבעונים הראשונים של 2015 היא מסכמת ברווח נקי של 39 מיליון שקל, אחרי הפסד של 66 מיליון שקל ב-2014.

השינוי בא לידי ביטוי גם בזינוק של 70% בערך המניה בשנה החולפת, לשווי חברה נוכחי של כ-600 מיליון שקל. יחד עם זאת, אמ"צ, המנוהלת בידי זאב קלימי, עדיין רחוקה 40% משווי השיא בו נסחרה במהלך 2013, וב-30% מהשווי שלפיו הונפקה בסוף 2010.

עוד במהלך השנה החולפת, גייסה אלקו אג"ח בהיקף של כ-150 מיליון שקל, שסייע להפחתת עלויות המימון ולפריסת מועדי ההחזרים שלהם. באוקטובר האחרון סיפקה אלקו חדשות טובות נוספות למשקיעים, כשחתמה על הסכם למכירת החזקותיה (38%) בקרן הריט האמריקאית LAT תמורת 1.9 מיליארד דולר, מהלך ממנו היא צופה תזרים מזומנים חופשי מרשים של כ-640 מיליון שקל.

בכך צפויה אלקו לסכם השקעה מוצלחת במיוחד בנדל"ן האמריקאי, מאז כניסתה לשוק מקבצי הדיור בארה"ב, השקעה שהניבה לה עד כה רווח לפני מס בסכום כולל של כ-480 מיליון שקל. גם לאחר מימוש זה, שטרם הושלם, אלקו לא נפרדת לחלוטין משוק הנדל"ן האמריקאי, והיא תיוותר עם פורטפוליו של כ-5,700 יחידות דיור באמצעות החברה-הבת ENA (Elco North America).

פתחה שנה עם אקזיט נאה

פתיחתה של 2016 המשיכה את הסניטמנט העסקי החיובי באלקו, שדיווחה בתחילת החודש על אקזיט נאה הצפוי לה בגין מכירת חלקה (35%) בחברה זרה המחזיקה בקרקע בסין, בתמורה כוללת של כ-440 מיליון שקל - עסקה ממנה צופה אלקו תזרים מזומנים חופשי לאחר הוצאות בגובה 325 מיליון שקל, וכן רווח נקי במחצית הראשונה של 2016 בהיקף של 270 מיליון שקל. גם עסקה זו טרם הושלמה. מדובר בקרקע בעיר שנזן בה מחזיקה אלקו באמצעות חברה הולנדית, אשר עליה עמד מפעל מזגנים שהיה בבעלותה. בדוחותיה ל-2014 ציינה אלקו כי אם יאושר שינוי ייעוד לקרקע, שוויה עשוי לעלות באופן משמעותי.

גם אלקטרה נדל"ן, שנחשבת בשנים האחרונות לכבשה השחורה של הקבוצה, מנסה לא להישאר מאחור, למרות שמצבה הפיננסי עדיין מאתגר, ורואי החשבון ממשיכים להפנות את תשומת לב המשקיעים לתוכניות ההנהלה, הסבורה כי יש בידיה המקורות הנדרשים להתמודד עם התחייבויותיה.

אלקטרה נדל"ן המשיכה להסב הפסדים לאלקו, שהצטברו בינואר-ספטמבר אשתקד ל-37 מיליון שקל, אחרי הפסד של 145 מיליון שקל ב-2014 כולה. מניית אלקטרה נדל"ן אמנם זינקה בשנה האחרונה ב-60%, אולם שלוש שנים אחורה מציגה תשואה שלילית של 25% ורחוקה 75% מהשווי לפיו נסחרה לפני חמש שנים.

ובכל זאת, אלקטרה נדל"ן, בניהול גיל רושניק, משתדלת להצטרף לגל החיובי המאפיין את יתר הפעילויות של אלקו, ובשבועות האחרונים דיווחה על שינוי אסטרטגיה במסגרתו תהפוך בפועל לזרוע הנדל"ן המניב של אלקו ותרכז את פעילותה בתחום. זאת, לאחר שבשנתיים האחרונות השלימה רצף מימושי נכסים רחב היקף שהניב לה תזרים מזומנים שאיפשר לה להתמודד ולהקטין את התחייבויותיה, ולהביא אותה למצב שהיא יכולה להתחיל לחשוב גם על התרחבות וצמיחה, ולא רק על צמצום במטרה להשיג מזומנים.

ההתאוששות
 ההתאוששות