טראמפ חוזר בו: אעביר השגרירות האמריקאית לירושלים

בהתבטאות בדצמבר אמר המיליארדר: "אי אפשר לתחוב דבר כזה לגרון הפלסטינים...צריך לעשות זאת באופן יפה, כדי שכולם יהיו שמחים" ■ קלינטון: "בשבילי ישראל זה דבר אישי" ■ "ביקרתי בישראל פעמים רבות והתחברתי עם מנהיגים ופעילים שהקימו את המדינה"

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

כאשר מתמודדים על הנשיאות מתחילים לחזר אחרי יהודי ארה"ב עוד לפני הסבב הראשון של הבחירות המקדימות, זה סימן מובהק לכך שהם חשים שיש להם סיכוי טוב לזכות במועמדות מפלגתם, ושעתה הם כבר יכולים להתחיל לבנות בסיס תמיכה לקראת הבחירות ה"אמיתיות" ולפנות לקהלים ארציים, כמו היהודים. כמובן, מתמודדים משתי המפלגות הפליגו בשבחי ישראל כבר לפני חודשים בעימותים טלוויזיוניים, אך זה היה מזמן, לפני שהם נאלצו לדון עם בוחרים מקומיים על מחירי התירס באייווה או מגיפת מסוממי ההרואין בניו-המפשיר.

וכך, בראיון ב-CNN אמש (ב') אמר המתמודד הרפובליקני המוביל, דונלד טראמפ, כי אם הוא ייבחר לנשיא, הוא יעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מתל-אביב לירושלים "במהירות רבה למדי".

זו הייתה הפעם השנייה בתוך שבוע, שבה אמר הקבלן מניו-יורק, כי הוא יעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים. בראיון ל-CBN, רשת רדיו נוצרית, הוא נשאל האם הוא מסכים עם מתמודדים רפובליקניים אחרים, כטד קרוז או מאריו רובי, שהתחייבו להעביר את השגרירות. "הם (הישראלים) רוצים אותה בירושלים, ואני מסכים אתם במאה אחוז; אנחנו תומכים בזה במאה אחוז", השיב טראמפ.

שתי ההתבטאויות משקפות מפנה בעמדתו של טראמפ. בשאלות ותשובות בדצמבר אשתקד עם הקואליציה הרפובליקנית היהודית, גוף של תורמים יהודיים גדולים לפוליטיקאים רפובליקניים, הוא סירב להתחייב שיכיר בירושלים כבירתה המאוחדת של ישראל, מפני שאין טעם להקשיח עמדות לפני פתיחת מו"מ בין צדדים יריבים. "אי אפשר להיכנס למו"מ עם עמדה 'אנו נדחוף לכם (לפלסטינים) את זה לגרון'; אתם צריכים להיכנס ולהשיג את המטרה (אך) להתנהג יפה כדי שכל הצדדים יהיו מרוצים". הוא אף אמר אז, שהישראלים והפלסטינים אשמים במידה שווה בכשלון תהליך השלום". החלק מהנוכחים הגיבו בקריאות בוז. נראה שטראמפ החליט עתה לשחות עם הזרם (היהודי).

בראיון ב-CNN אמר טראמפ, כי ברק אובמה הוא הדבר הגרוע ביותר שקרה אי פעם לישראל בעיקר בגלל יזמתו לחתום על הסכם גרעיני עם איראן. הוא אמר דברים דומים בעבר. לדבריו, ג'ורג' בוש הבן ואובמה אשמים במידה שווה בירידת מעמדה של ארה"ב בזירה העולמית. "אני חושב שבוש עשה עבודה גרועה ואובמה המשיך אחריו", אמר טראמפ.

"אובמה הוא נשיא חלש, חלש מאוד", המשיך המיליארדר. "...פיחות המטבע הסיני פשוט השמיד אותנו. זה הרג אותנו. (הסינים) ביצעו את אחת מהגניבות הגדולות אי פעם. הם גזלו מארה"ב מקומות עבודה, כסף, בתי-חרושת. ואני לא מדבר רק על סין. אני מדבר גם על מדינות אחרות. תראו את מקסיקו. זו גרסה מוזערת של סין".

הילארי קלינטון, המתמודדת על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אמרה אתמול, בנאום בחירות לפני קהל יהודי באייווה, כי יש לראות את היחסים הידידותיים בין ארה"ב לישראל "בהקשר של האינטרס הלאומי שלנו".

"ישראל זקוקה לארה"ב חזקה לצידה, וארה"ב זקוקה לישראל חזקה, שביטחונה מובטח, לצידה", אמרה קלינטון. "אנו צריכים שישראל תוסיף להיות מצודה של יציבות באזור של כאוס". כדבריה: "השותפות בין ישראל לארה"ב חייבת להתחזק לנוכח הגאות בטרור הקיצוני הגלובלי". על-פי דוגמת אובמה, נמנעה אובמה מלהזכיר שמדובר בטרור איסלמי.

אחר-כך, ברב-שיח עם קהל כללי, ששודר ב-CNN, אמרה קלינטון, שהיא ביקרה בישראל פעמים רבות "והתחברתי שם מנהיגים ופעילים, שהקימו את המדינה ". היא הוסיפה: "בשבילי, ישראל היא דבר אישי, לא איזו מדיניות".