הראל ויזל משדרג את הבונוס, והליכודיאדה העסקית

וגם: הזוג מהמוסד והתערוכה הפיננסית

הראל וייזל / צילום: איל יצהר
הראל וייזל / צילום: איל יצהר

הזוג מהמוסד והתערוכה הפיננסית

במשך שנים עבדה ד"ר רות קמחי בתפקידים מיוחדים במשרד הביטחון, עד שפרשה. היא לא היתה לבדה במשפחה בעבודה יוצאת דופן זו. בעלה המנוח, דוד (דייב) קמחי, הגיע עד תפקיד המשנה למוסד. הוא נפטר ב-2010.

עכשיו רות מוציאה לדרך תערוכה לזכרו, שמתארת את הפעילות הכלכלית והפיננסית בתחילת דרכה של המדינה. התערוכה, יחד עם קבוצת ההשקעות אינפיניטי-אילים בבעלות איש העסקים אמיר איל, תיפתח ב-1 לפברואר (יום שני הקרוב) במוזיאון לאומנות ישראלית, רמת גן והכניסה לה חופשית.

ומה בתערוכה? אוצר של תעודות המאיר את הפעילות הכלכלית והפיננסית בארץ-ישראל מתחילת המאה ה-20 והעשורים הראשונים שלאחר הקמת המדינה. האוסף כולל תעודות שונות, מניות, אגרות חוב, תעודות מלווה, פוליסות ביטוח ועוד.

תעודת מניה מהתערוכה / צילום:רן ארדה
 תעודת מניה מהתערוכה / צילום:רן ארדה

ליכודיאדה עסקית

באין בחירות באופק, כבר נבחר מנהיג הליכוד לבחירות הבאות, ראש הממשלה בנימין נתניהו. אבל המפלגה בהחלט מתכנסת וחוגגת. בעוד שבועיים יתקיים אירוע הליכודיאדה. לא מדובר באירוע ספורט, אלא אם "דיבייטינג" הוא סוג של מקצוע אולימפי. אולי בישראל.

וכמו שלפני הבחירות, יש גם בחירות מקדימות (פריימריז), גם לפני הליכודיאדה התקיימה מעין ליכודיאדה. דוריס ואוהד לוי הבעלים של קבוצת נוטלי יבואנית המותג "הנס גרוהה", חגגו את הולדת בתם ליאן, ולאירוע זרמו בכירי הליכוד - השרים ישראל כץ, יובל שטייניץ, יריב לוין, אופיר אקוניס וגלעד ארדן, וכן גם הליכודניק לשעבר (ואולי גם בעתיד?), שר האוצר, משה כחלון. פייט אמיתי לליכודיאדה המתקרבת מבחינת הנוכחות.

מדוע טרחו כל השרים הנכבדים הללו להגיע לאירוע, שמח ככל שיהיה עבור ההורים עצמם? ובכן, הסב המאושר, רמי לוי, היה מ"מ ראש העיר חיפה והיום הוא חבר מועצת עיריית חיפה ופעיל בולט הליכוד.

מלבד בכירי הליכוד, באירוע נכחו גם מספר אנשי עסקים בולטים, כמו גד זאבי, גיל דנקנר, וחוסאם בשארה יו"ר רכבת ישראל.

הראל ויזל משדרג את הבונוס

הראל ויזל, בעל השליטה ומנכ"ל רשת האופנה פוקס, מבקש לשדרג את תנאי העסקתו בחברה. פוקס זימנה אסיפת בעלי מניות לתחילת חודש מארס, בה היא מבקשת לעדכן את נוסחת המענק השנתי לבכירים, כך שייגזר מהרווח השנתי הנקי וינוע בין 1%-2%, בהתאם לתוצאות החברה ועד תקרה של 10 משכורות חודשיות.

זאת לעומת מענק שנתי בשיעור של 1% מהרווח הנקי ועד תקרה של 8 משכורות חודשיות הנהוג לפי תוכנית התגמול הנוכחית של פוקס. עלות העסקת ויזל ב-2014 הצטברה ל-4.1 מיליון שקל - עיקר הסכום כשכר (3 מיליון שקל) והיתרה מענק ותגמול מנייתי.

מלבד ויזל, מי שתנאי העסקתו בחברה צפויים להתעדכן הוא אחיו, אסף ויזל, מנכ"ל פוקס ישראל, וקרוביו של אברהם פוקס, מבעלי השליטה בחברה - חתנו אלעד ורד, משנה למנכ"ל רכש ולוגיסטיקה, ובתו מיכל ריבקינד פוקס, מנכ"לית פעילות The Children's Place.

הראל וייזל / צילום: איל יצהר
 הראל וייזל / צילום: איל יצהר

מדטרוניק והילד מעזה

ענקית המכשור הרפואי מדטרוניק מקיימת שיתופי פעולה רבים בישראל. ב-2009 היא רכשה את ונטור תמורת 325 מיליון דולר ובסך הכל ביצעה פה שלוש רכישות ויש לה גם פעילות מקומית.

עכשיו היא פעילה גם למשימות הומניטריות באזור. בשבוע שעבר בוצעה בהצלחה השתלת מסתם בליבו של מוחמד אבו ג'אזר, ילד בן 13 מעזה, לראשונה במסגרת עמותת "הצל ליבו של ילד" הפועלת בבית החולים וולפסון. מדובר בטכנולוגיה חדשנית, המהווה חלופה לניתוחי לב פתוחים, לילדים הסובלים ממום מולד בליבם. ההשתלה בוצעה בידי צוות מומחים מוולפסון ומנתח גרמני, שהגיע במיוחד עבור האופרציה הזו.

מוחמד והצוות המנתח/ צילום:ברק טנא
 מוחמד והצוות המנתח/ צילום:ברק טנא

בנקים, היכונו לעתיד

בתחילת השבוע נערך כנס CEO Awards לממ"רים ומנכ"לים מצטיינים לשנת 2016 במרכז הכנסים LAGO. את הטקס הנחה אבנר שטראוס, מנכ"ל חברת הייעוץ בתחום מערכות המידע, שטראוס אסטרטגיה. במסגרת הכנס ניתן אות המנכ"ל המצטיין לשבעה מנהלים: לילך אשר טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט; חגי הלר, מנכ"ל לאומי קארד; איציק תמיר מנכ"ל החברה המרכזית למשקאות קלים; פינו צרויה מנכ"ל אסותא; רם דרורי, מנכ"ל ארקל אוטו מוטיב; דריל אדוארדס, מנכ"ל ECI ואייל לפידות, מנכ"ל הפניקס. באירוע נכח גם יוסי ביינארט, מנכ"ל הבורסה.

שטראוס ניצל את הבמה כדי להזהיר, בעיקר את הבנקים, מפני הימנעות מהתקדמות טכנולוגית. "האסימון כבר נפל והנהלות של ארגונים רבים הבינו, בכל הנוגע לדיגיטל, כי 'אם לא תהיה שם - לא תהיה קיים'", הוא קבע וסיפק דוגמאות: "בלוקבסטר, אותה נטפליקס הביסה שוק על ירך. גם בארץ, נטפליקס עשויה לחולל מהפך מול HOT ו-yes. כך גם היה עם אמזון שפגעה מאוד בעסקי בטויז אר אס.

"הדבר ניכר גם בבנקים ובחברות האשראי, שרואים מול העיניים את האיום מצד PayPal ,Blender ,e-Toro ומיזמים חכמים נוספים בשוק הפיננסי, שתופסים תאוצה בקצב מדאיג מבחינתם. לכן, אותם בנקים מקימים בנקים אינטרנטיים, בהשקעה של לא מעט משאבים".

אבנר שטראוס/ צילום:עינת לברון
 אבנר שטראוס/ צילום:עינת לברון

הגיס המכניס

בינואר 2011 החלה התקשרות מצד חברת הביטוח הראל עם האדריכל מיקי קורנהויזר, גיסו של היו"ר ובעל השליטה בחברה, יאיר המבורגר. במסגרת ההסכם מעניק קורנהויזר לחברה שירותי אדריכלות שוטפים בתמורה לתשלום של 70 אלף שקל בחודש. עתה החליט דירקטוריון הראל להאריך את החוזה עד תום 2017, כלומר לשנתיים. התמורה: כ-1.7 מיליון שקל נוספים על 4.1 מיליון שקל שכבר צבר קורנהויזר במסגרת ההסכם.

בהודעת הראל לבורסה נכתב כי "התמורה החודשית אשר משולמת במסגרת ההסכם הינה זניחה לחברה והיא אף זניחה ביחס לעלויות הפרויקטים שבהם מעניק קרובו של בעל השליטה שירותי אדריכלות".

מיקי קורנהויזר / צילום: איל יצהר
 מיקי קורנהויזר / צילום: איל יצהר

מחלב נוחת

אחרי שנתיים כמנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, דודו מחלב עוזב. סיבות עזיבתו טרם התבררו וכן גם מי יחליף אותו. בתפקידו היה אחראי על תחום השיווק, המסחר והמכירות בפעילות הפנים ארצית והבינלאומית של קבוצת התעופה והתיירות. מחלב ציין בהודעת העזיבה כי הוא פורש כדי לצאת לדרך חדשה. את תפקידו יסיים אחרי חג הפסח הקרוב על מנת לבצע חפיפה מסודרת.

דודו מחלב/ צילום:ברק טנא
 דודו מחלב/ צילום:ברק טנא