סאגת השליטה באנגל משאבים: האם דיוויד מוריס ישוב לשלוט?

העברת מניות השליטה בחברת הנדל"ן מכונסי הנכסים כפופה לאישור מחזיקי האג"ח, וישנה מחלוקת האם הדבר כולל גם את החזרתן לבעל השליטה מוריס

דיוויד מוריס / צילום: תמר מצפי
דיוויד מוריס / צילום: תמר מצפי

מחר צפויה הסאגה המתמשכת סביב השליטה בחברת הנדל"ן אנגל משאבים להגיע לדיון נוסף בביהמ"ש, אחד מתוך רבים שעברו על החברה, שמציינת שנתיים מאז עברו מניות השליטה בה לידי כונסי נכסים, עוה"ד יורי נחושתן ואייל נייגר.

ביהמ"ש המחוזי ת"א-יפו יידרש לדון בבקשת הכונסים להשיב את מניות השליטה באנגל משאבים  לחברת GBES של איש העסקים דיוויד מוריס, מי שאיבד את מניותיו בחברה לפני כשנתיים בעקבות דרישת הבנק הזר לויאל בנק (Loyal Bank), בגין הלוואה בהיקף של כ-16 מיליון אירו שלא הוחזרה לו על-ידי מוריס.

באחרונה התברר כי GBES החלה לפרוע את חובה לבנק הזר, ולכן הכונסים מבקשים להחזיר את מניות השליטה בחברה לידי מוריס, שמאז שעזב את החברה לא הוחלף בבעל שליטה אחר. בין הכונסים לבין נאמן מחזיקי האג"ח, חברת הרמטיק, המיוצגת על-ידי משרד עו"ד קליר-בנימיני, עומדת מחלוקת בדבר אפשרות זו, בשל ההסכמות הקיימות בין הצדדים, שלפיהן העברת מניות אנגל משאבים מידי הכונסים כפופה לאישור המחזיקים, והשאלה אם החזרתן לידי בעל השליטה נכללת במסגרת זו.

חובות האג"ח של אנגל משאבים עמדו בסוף הרבעון השלישי של 2015 על 125 מיליון שקל בשתי סדרות הנסחרות בתשואות של עד 6%. מניית החברה איבדה כ-25% מערכה בשנה החולפת ומשקפת לאנגל, המחזיקה בנכסים מניבים בישראל ופועלת בתחום היזמי בישראל ובמזרח אירופה, שווי של כ-20 מיליון שקל.

פגיעה בשותפות

אשתקד נראה היה כי עתיד החברה מתבהר, עם קבלת הסכמת בעלי האג"ח להעביר את השליטה בה לחברות בשליטת איש העסקים אלי גבאי. אלא שבחודש נובמבר האחרון בוטל המהלך, לאחר שגבאי נעצר על-ידי רשות ניירות ערך, בחשד כי ביצע עבירות אי-דיווח על רכישת מניות אנגל משאבים, במטרה להטעות משקיעים, הנעה בדרכי תרמית וקבלת דבר במרמה.

גבאי הציע אשתקד לרכוש את מניות השליטה באנגל משאבים (53%) מידי הכונסים תמורת כ-30 מיליון שקל, ולהשקיע כ-20 מיליון שקל נוספים בחברה. הצעה דומה שהועלתה על-ידי חברת וליו בייס, שבבעלות ויקטור שמריך, עידו נויברגר ויאיר אפרתי, נדחתה על-ידי המחזיקים.

בינתיים, התעכבות ההכרעה בענייניה של החברה עלולה לפגוע בשותפיה בפרויקטים השונים. הבוקר עדכנה אנגל משאבים, כי שותפתה בפרויקט פינוי בינוי בשכונת הדר יוסף שבתל אביב, חברת פריבלון יזמות אורבנית, פנתה לכונסי הנכסים, והביעה דאגה וחששות "עקב התמשכות ההליכים בדבר העברת השליטה בחברה והנזק אשר עשוי להיגרם בשל כך לפרויקט הדר יוסף והתממשותו".

דיוויד מוריס השלים הסדר חוב באנגל משאבים ב-2011, שבמסגרתו בוצעה תספורת של כ-50% לחוב אג"ח בהיקף של כ-260 מיליון שקל, ובתחילת 2014 עברו מניותיו לכונסים בעקבות דרישת הבנק הזר.