סקר: 18% מהעובדים הערבים בהיי-טק "לא מרגישים בנוח"

ממחקר שערכה לאחרונה פוזיטים עבור סיסקו בקרב 100 עובדים ערבים עולה כי 56% מהם דיברו על קשיי קליטה, ו-26% ציינו כי הם מבצעים עבודה שלא מממשת את כישוריהם

המפגש של פורום AT-Link / צילום: גיא חצרוני
המפגש של פורום AT-Link / צילום: גיא חצרוני

ההיי-טק נחשב לקטר של המשק הישראלי, אולם מגזרים רבים זוכים לייצוג חסר בתחום. הציבור הערבי מתקשה להשתלב בתעשיית ההיי-טק, אולם נתונים חדשים מצביעים על כך שההשתלבות במקומות עבודה אינה פותרת את כל הבעיות.

השבוע נערך במשרדי מיקרוסופט ישראל בחיפה, המפגש הראשון של פורום AT-Link, שקשור למיזם מענטק. מטרת הפורום היא להציף את הדילמות שאיתן מתמודדים מהנדסים ומהנדסות ערבים, וזאת באמצעות הקמתה של רשת נטוורקינג תומכת.

הפורום, שבו חברים מהנדסים ומהנדסות מהמגזר הערבי, הוקם במסגרת תוכנית "כיף אל חאל" אותה מנהלות חברת פוזיטים ועמותת איטוורקס עבור סיסקו, אשר מממנת ומובילה את מיזם מענטק, שהוקם לפני 5 שנים, על מנת להגדיל את ייצוגם של מהנדסים ערבים החברות ההיי-טק בישראל.

במחקר שערכה לאחרונה פוזיטים עבור סיסקו בקרב 100 עובדים ערבים עולה, כי 56% מהם דיברו על קשיי קליטה, ו-26% ציינו שהם מבצעים עבודה שלא מממשת את כישוריהם. 18% ציינו כי הם "מרגישים לא בנוח". תוצאות המחקר הביאו להקמת הפורום וכן להקמת צוות היגוי של 15 מהנדסים ומהנדסות מהחברות המובילות.

עינת איתין, מנהלת מיזם מענטק, התייחסה לממצאים ואמרה כי "אנחנו פועלים מול חברות רבות בתעשייה, ולשמחתנו בכולן אנחנו עדים לרצון לשתף פעולה ולשלב מהנדסים ערבים. הקשיים מתגלים דווקא בשל הפערים החברתיים והתרבותיים שמונעים מהמועמדים לעבור את הראיונות והשלבים השונים בדרך למשרה. אנחנו פועלים מול שני הצדדים, הן החברות והן המועסקים, בכדי לגשר על ההבדלים ולהוביל שינוי חיובי".

לדברי תמי אביגדור מחברת פוזיטים הרעיון שעומד מאחורי הפורום החדש הוא בניית נטוורקינג לעובדים הערבים, מאחר שבניגוד ליוצאי 8200 ובכלל לקשרים החברתיים בקרב היהודים, המגזר הערבי נעדר נטוורקינג שכזה.

"עומדות בפניהם דילמות כגון - איך עליהם להתנהג בכל מיני שלבים, סיוע בכניסה למקומות עבודה במסגרת של חבר מביא חבר - כאשר הם עצמם מרגישים מיעוט בקהל סביבם, וזה עולה גם בקרב המוכשרים שבהם. זה נכון שלכל עובד חדש יש קושי, אבל במקרים רבים הם לא מרגישים בנוח גם אחרי כמה חודשים בעבודה, ולא תמיד הם יודעים אם זה בסדר לשאול שאלות, לא יודעים מתי ואם יש לדווח על עיכוב במשימה מסוימת ואת מי אם בכלל, לשתף בהתלבטויות.

"דילמות אלו עלו מהמחקר ומוועדת ההיגוי שבנינו, בה רבים התנדבו להיות חברים", מסבירה אביגדור.

באירוע שנערך ביוזמת ועדת ההיגוי, נערכו מפגשים אינטימיים, באמצעות שולחנות עגולים בין מנהלים ועובדים, בהם הועלו דילמות שונות איתן מתמודדים בני המגזר, ונעשה ניסיון לפתור אותן. כך למשל, הועלו סוגיות אותן חווים עובדים חדשים, בדגש על מהנדסים ערבים. אביגדור מספרת כי במפגש: "הועלו אתגרים כמו השתלבות בצוות.