הסדרת מערכת אספקת הגז מהים לישראל בישורת האחרונה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה תיקונים לתוכנית המתאר הארצית המפורטת לקבלה ולטיפול בגז הטבעי מהתגליות בים ועד למערכת ההולכה הארצית ביבשה

מסדירים את אספקת הגז מהים לישראל: המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות אביגדור יצחקי אישרה בישיבתה היום (ג') תיקונים לתוכנית המתאר הארצית המפורטת לקבלה ולטיפול בגז הטבעי מהתגליות בים ועד למערכת ההולכה הארצית ביבשה.

התוכנית עולה לדיון במועצה הארצית זו הפעם השנייה. בעקבות עתירות גופים שונים לבג"ץ, פסק בית המשפט כי התוכנית היא "תוצאתו של הליך תכנוני יסודי, מפורט ומקצועי", וכי "תוכנית זו נושאת על כתפיה את עצם האפשרות לפתח מאגרי גז טבעי ולנצל את התועלת הרבה הגלומה בכך למשק הישראלי".

עם זאת, בג"ץ הורה להחזיר את התוכנית לאישור המועצה לצורך מספר תיקונים ביניהם קביעה כי תינתן עדיפות לטיפול בים, כי המועצה תאשר ולא רק תייעץ בנוגע לתמהיל הפיתוח, וכן הוספת הנחיות המבהירות את החלוקה הפנימית של המתחמים הימיים.

במטרה להבטיח מעורבות המועצה בפיתוח המתקנים בים, קובעת המועצה כי כל תוכנית פיתוח (ולא רק כזו הכוללת מתקנים יבשתיים) תובא לאישורה והיא תהיה רשאית באותו דיון לקבוע גם הנחיות ספציפיות לתנ"ס שילווה את הבקשה להיתר לאותו מתקן.

יצחקי מסר כי מימושה של התוכנית יבטיח את היתירות והאמינות הנדרשות באספקת הגז הטבעי למשק הישראלי, תוך שימוש בגז טבעי כמקור עיקרי לייצור אנרגיה בישראל אשר יתרום גם להפחתה משמעותית של זיהום האוויר בישראל.