הדבר הבא בתעופה: אינטרנט אלחוטי חופשי במטוס ועוד

כך ייראה העתיד הקרוב בתעופה העולמית: ממטוסים בעלי טווח עצום שיאפשרו טיסות רצופות של עד 19 שעות, דרך טכנולוגיית "מטוס ללא טייס" ועד אינטרנט אלחוטי ללא הגבלה במהלך טיסות ■ צפו בווידאו

רנדי טינסת', סגן נשיא לשיווק בקבוצת התעופה האזרחית של בואינג, הגיע לישראל השבוע כדי לעדכן על עתיד התעופה העולמית.

לפגישה עם טינסת' קדמו כמה מהלכים בעת האחרונה: בואינג השלימה את טיסת הבכורה של המטוס Max8 737, המצויד במנוע שנועד לחסוך 14% מצריכת הדלק. מטוס התדלוק החדש של בואינג ביצע את התדלוק האווירי הראשון בהסטוריה. מטוסי בואינג 777 X ו-787 יאפשרו ביצוע טיסות רצופות של עד 19 שעות, והחברה זכתה, כמצופה, במכרז לאספקת שני מטוסים נשיאותיים הידועים בשם "אייר פורס 1" לנשיא האמריקאי.

כמו כן, חברת אל-על הודיעה עוד באוגוסט על תוכנית ההצטיידות הגדולה ביותר בתולדותיה, כאשר דירקטוריון החברה אישר לחברה לנהל משא-ומתן עם בואינג לקראת הצטיידות במטוסי דרימליינר רחבי גוף, אשר צפויה לכלול רכישה וחכירה של 15 מטוסים ב-800 מיליון דולר ב-5 השנים הקרובות. 

לפי טינסת', שנת 2015 הסתיימה מבחינת בואינג בהכנסות שיא של 96.1 מיליארד דולר, ייצור של 762 מטוסים ו-768 הזמנות. צבר ההזמנות של החברה נכון לסוף דצמבר 2015 עמד על 5,795 מטוסים שיסופקו ב-8 השנים הקרובות בשווי 400 מיליארד דולר. במהלך 2016 מתכננת בואינג לספק בין 740-745 מטוסים אזרחיים חדשים. 

טינסת' גם התפנה לענות לשאלות הנוגעות בעתיד התעופה האזרחית. אשר לשאלה האם אי-פעם לא יהיו טייסים בקוק פיט, ענה שכנראה שלא. "יש להניח שהטכנולוגיה תאפשר זאת, אבל הנוסעים כנראה יעדיפו שני טייסים המשגיחים עליה". 

באשר לאיטנרנט מהיר במטוסים, לדברי טינסת' קשה להבטיח זאת בגלל בעיות של רישוי. בטיסות הפנים בארצות-הברית כבר יש אינטרנט, אולם כאשר טסים מעל מים בינלאומיים יש בעיה. 

בכל הנוגע לחברות הלואו קוסט, בעבר פורסם כי התחזקות מגמת הלואו קוסט בעולם תוביל לביקוש של עשרות אלפי מטוסים צרי-גוף, פי כמה יותר מאשר מטוסים רחבי-גוף דוגמת דגמי הדרימליינר וה-777 החדשים. 

טינסת' אומר שחברות הלואו קוסט אמנם שינו את עולם התעופה מבחינת השירות והגברת התחרות בכל הקשור למחירי הטיסות, אולם לדבריו, תופעת הלואו קוסט לא העבירה מן העולם את הטיסות הסדירות הרגילות, וכיום מחצית מהרווחים בעולם באים מארצות-הברית, שבה החברות למדו למצב את עצמן וליצור בידול מהלואו קוסט.