עובדי תע"א מאיימים לפתוח בעיצומים בשל מהלכי ההתייעלות

בתעשייה האווירית מועסקים כ-17 וחצי אלף עובדים ■ לפני כחודש הודיעו יו"ר דירקטוריון החברה והמנכ"ל שלה כי נקיטת מהלכי התייעלות חד-צדדיים בתע"א היא כורח של הנסיבות

ארגון העובדים בתעשייה האווירית מזהיר את הנהלת החברה שאם לא תחזור בה מיידית מהכוונה לנקוט במהלכי התייעלות חד-צדדיים, הוא יפתח בימים הקרובים בעיצומים. בתעשייה האווירית מועסקים כ-17.5 אלף עובדים, ובראש ארגון העובדים עומד אהוד נוף.

הודעת ארגון העובדים להנהלה נמסרה לאחר שלפני כחודש הודיעו יו"ר דירקטוריון החברה, רפי מאור, והמנכ"ל שלה, יוסי וייס, כי נקיטת מהלכי התייעלות חד-צדדיים בתע"א היא כורח של הנסיבות על רקע המשבר הכספי שאליו נקלעה החברה. זאת, בהיעדר משא ומתן בין הצדדים, במטרה להגיע להבנות שיאפשרו להוציא אל הפועל תכנית הבראה שגובשה בחברה וכדי לגבש הסכם קיבוצי חדש לשנים הבאות.

מהלכי ההתייעלות החד-צדדיים בתע"א כוללים איחוד של משרות ותפקידים, הקפאת קידומים של עובדים, הפחתת שכר ועוד. זאת, לצד הודעת התע"א ולפיה שכרם של חברי הנהלת החברה קוצץ, כמו גם התקשרותה עם יועצים חיצוניים.

במסגרת הליכי ההבראה, הנהלת התע"א מתכננת פיטורים של כ-1,000 עובדים משורות החברה. גורמים ממשלתיים טענו כי החברה אף פנתה למשרד האוצר, בבקשה שיסייע במימון העלויות של המהלך, שמוערכות בכמיליארד שקל. פיטורי העובדים לא נכללים במהלכים החד-צדדיים שעליהם החליטה החברה באחרונה, וזאת מתוקף ההסכמים הנהוגים בתע"א ולפיהם הדבר טעון הסכמה מצד ארגון העובדים.

בהודעה שהועברה להנהלת תע"א, ציינו ראשי ארגון העובדים כי הם נכונים לקיים משא ומתן עם נציגי ההנהלה במטרה להגיע להסכמות. הארגון התנה את המו"מ בהפסקה מידית של המהלכים החד-צדדיים.

גורמים המקורבים לנושא אמרו היום כי אם הנהלת החברה לא תחדל ממהלכים אלה, כבר בשבוע הבא יינקטו עיצומים בכל חטיבותיה של התעשייה האווירית ברחבי הארץ. זאת, לאחר שנים ארוכות של "שקט תעשייתי" בחברה הביטחונית- ממשלתית הנחשבת לגדולה ביותר בישראל.

מהלכיה של הנהלת התע"א עוררו בשבועות האחרונים תרעומת בקרב העובדים, שהגיבו מצדם באספות הסברה בכל חטיבות החברה ברחבי הארץ.

מהתעשייה האווירית נמסר כי "התעשייה האווירית נדרשת למהלך שיבטיח את המשך צמיחתה ואת יכולתה להתחרות בשווקים התחרותיים הגלובליים. לחברה חזון עסקי ברור ואסטרטגיה לניהול התחרות הגלובלית ובמסגרת זו בוצעו לא מעט עסקאות ומהלכים משמעותיים בשנים האחרונות. מהלך ההתייעלות הנוכחי הינו צעד הכרחי בתכנית זו, על מנת להבטיח את יכולתה של החברה להמשיך להרחיב את עסקיה באופן שיבטיח יציבות תעסוקתית לאלפי עובדיה ולבני משפחותיהם.

"כידוע, מזה חודשים ארוכים מנסה ההנהלה להגיע להבנות עם ארגון העובדים בנושא ואנו מקווים כי בעתיד הקרוב תמצא הדרך להגיע אליהן. לכולם ברור שמהלך ההתייעלות נדרש בעתיד הקרוב ודחייתו רק תעצים את היקפו ואת השלכותיו".