"עכשיו אסם תוכל להעלות מחירים בקלות"

קמעונאים בכירים מגיבים להשתלטות נסטלה על אסם ומחיקתה מהבורסה: "עם הרווחים שלהם, גם אני הייתי מוחק אותם מהמסחר. מה הם צריכים להיות בעין המחאה" ■ "הצרכן הישראלי ישלם, והכסף יילך לצרכן השווייצרי"

מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי
מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי

ההשתלטות האפשרית של נסטלה על אסם ומחיקתה של האחרונה מהמסחר בבורסה הפכה לשיחת היום בשוק הקמעונאות. לפי הערכות בכירים בשוק, נסטלה העולמית החליטה להרחיק את אסם מאור הזרקורים ובעיקר מהביקורת הציבורית.

"עם הרווחים שלהם, גם אני הייתי מוחק אותם מהמסחר", אומר קמעונאי בכיר. "מה הם צריכים להיות בעין המחאה החברתית ולקבל ביקורת כשאומרים עליהם כל פעם כמה הם מרוויחים. תסתכלי על החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל); תראי איזה מאבקים תנובה עשתה כדי שמבטח שמיר לא יפרסמו אותה. תסתכלי על ההבדלים בביקורת הציבורית על חברה פרטית כמו החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) לבין הביקורת על חברות ציבוריות כמו שטראוס, שופרסל ורמי לוי שבהן אתה יודע מה קורה. אם היו יודעים כמה קוקה-קולה ישראל מרוויחים, היו הורגים אותם.

"יש גם לא מעט ביקורת על הכספים שאסם מעבירה לחו"ל. הציבור הישראלי משלם על המוצרים של אסם, אבל הרווחים הולכים לצרכן השווייצרי, שבעקיפין נהנה מעלות המותגים שפותחו על-ידי חברה מקומית. אני לא בטוח שברמה הציבורית זה יעבור כל-כך הלך".

- האם אתה סבור שהמהלך הזה יחדד את המודעות של הצרכן לעובדה שאסם כבר מזמן לא חברה ישראלית?

"המהלך הזה מחליש את החיבור של אסם לישראל. ברגע שאתה חברה ציבורית, אתה נותן דין וחשבון לציבור הישראלי כל שנה, ואסם כרגע מפסיקה לתת דין וחשבון לציבור, ונותנת דין וחשבון רק לנסטלה העולמית. לכן, ייתכן שאסם תוכל עכשיו לעשות דברים שחברה ציבורית לא יכולה לעשות במתכונת הזאת, כי עכשיו היא לא תהיה חייבת דין וחשבון לאף אחד".

- כמו מה?

"תסתכלי על העובדה שהחברה הראשונה שהעלתה מחירים אחרי המחאה החברתית הייתה יוניליוור (חברה בינלאומית שאינה נסחרת בבורסה - א"ח). האם מנכ"ל של חברה ישראלית היה יכול לעשות את המהלך הזה? לא בטוח. יכול להיות שכן, אבל ההיסטוריה אומרת שלא".

- יהיה לאסם יותר קל להעלות מחירים?

"יהיה לאסם יותר קל לעשות דברים שהיום ציבורית הם יותר מוגבלים לעשות. עליית מחירים זה דבר אחד. יש דברים אחרים. כשאני קורא את התדריכים של מנכ"ל אסם, איציק צאיג, הוא מדבר על מחאה חברתית וכל מיני דברים שקשורים לציבוריות הישראלית ולוקח על עצמו כל מיני מגבלות. מחר כבר לא יהיו לו פגישות אנליסטים, השקה של דוחות רבעוניים, דיווח לבורסה... אם מישהו רוצה לקבל יותר כסף או פחות כסף או דיווח אם יש הרעה בתוצאות או הטבה בתוצאות. הוא חי רק את החיים של עצמו. לא יכעסו עליו כשהרווח התפעולי שלו יעלה, או אם הרווח הגולמי שלו עלה. כך מתחילה הרי כל פגישה איתם. איך יכול להיות שאתם מרוויחים 13% ואנחנו אפס. איך יכול להיות במגזר תחליפי החלב אתם מרוויחים 30% ואנחנו מפסידים 30% תפעולית על המוצרים".

בכיר באחת החברות היבואניות אומר ל"גלובס" כי "בנסטלה צודקים, כי כך אף אחד לא יחפור להם כמה הם מרוויחים. נתוני הרווחיות לא יהיו גלויים לציבור, וכך אסם צמצמה את הסיכון לכך שתפרוץ מחאה כלפי הרווחיות העודפת שלהם, במיוחד במקומות שהם מונופול. אי-אפשר גם להתעלם מהחיסכון בעלויות הדיווח שהוא משמעותי".

מאסם נמסר בתגובה: "ההפך הוא הנכון. כבר השנה מראים דוחות סטורנקסט על ירידה של כ-5% במחיר מוצרי אסם. הידע שיגיע מנסטלה יאפשר לאסם להמשיך ביתר שאת במגמת ההתייעלות והחדשנות ולהעביר את פירותיהם לצרכן".