ירון זליכה מתגעגע לאהרן ברק, מאיר שמגר מפתיע ומופיע

וגם: איפה למד מנהל בכיר בחברת גולדן דרגון הסינית להגיד "בוקר טוב" בעברית?

קשה עם הפניקס? נמכור אוטובוסים

בעוד פוסון מתקשה לקבל את אישור האוצר לרכוש את הפניקס, וגם מכירת כלל ביטוח למקרולינק עלתה על שרטון, הסינים לא מתייאשים מלעשות עסקים בישראל. לא רק שהם לא מתייאשים, אלא גם לומדים עברית.

חברת גולדן דרגון הסינית, שמוכרת כ-35 אלף אוטובוסים בשנה, חתמה על עסקה עם חברת דן דרום מקבוצת דן למכירת כ-140 אוטובוסים.

באירוע גזירת הסרט באשקלון נכח גם מנהל מכירות אירופה מטעם גולדן דרגון, קווין וונג. כשניגש לדבר, הוא פתח את דבריו בעברית ואמר: "בוקר טוב, זה יום חג לכולנו". לנוכחים, שתהו מהיכן העברית שלו, סיפר וונג שהוא משקיע בלימוד לקראת המפגשים עם הישראלים.

עוד נכחו באירוע: רפי שמואלי, יו"ר דן; יורי ברנשטיין, מנכ"ל דן דרום; ועזרא בליליוס, נשיא חברת אוטו חן, היבואנית של גולדן דרגון.

זו העסקה הגדולה ביותר של גולדן דראגון בשוק התחבורה בישראל והפעם הראשונה שחברת דן בוחרת במותג סיני.

וונג עם בליליוס ושמואלי / צילום: בן ניקסון
 וונג עם בליליוס ושמואלי / צילום: בן ניקסון

געגועיי לאהרן ברק

חברת lightapp בניהולו של אלחי פרקש קיימה את כנס הלקוחות השנתי שלה ביום חמישי האחרון במלון דניאל בהרצליה. כנס "מחוברים" עסק במפגש בין דאטה לתעשייה. בכנס השתתפו למעלה מ-200 תעשיינים, ופרופ' ירון זליכה דיבר איתם.

זליכה, שנחשב לאחד הגורמים הבולטים שמתנגדים למתווה הגז, התייחס למאמץ האחרון לסכלו באמצעות הפנייה לבג"ץ. "לי אין ציפיות יותר מדי גדולות מבג"ץ", אמר והוסיף כי "מצד שני, בג"ץ בתוך עמו הוא יושב וחושש למעמדו הציבורי. אני הכרתי כמה נשיאים של בית המשפט העליון, ומבלי לחלק ציונים, אני יכול לומר לך שיש יותר אמיצים ופחות אמיצים. הימים בהם אהרן ברק העמיד ראש ממשלה לדין הם לא הימים הנוכחיים. היום בג"ץ מגלה מורך-לב נוכח החזקים". 

פרקש וזליכה / צילום: קובי קלמנוביץ'
 פרקש וזליכה / צילום: קובי קלמנוביץ'

סידור עבודה לעיתונים

ביום חמישי התקיים בהרצליה כנס התחדשות עירונית בשרון של חברת מידע כנסים. בכנס השתתפו משה פדלון, ראש עיריית הרצליה; רוני בריק, הנשיא הנכנס של התאחדות בוני הארץ; דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים; סופיה אלדור, יועצת תכנון פינוי בינוי בחברת אזורים; גלית מאירי, מנהלת תחום נדל"ן במידע כנסים; וטל אלדרוטי, השמאי הממשלתי.

כשהאחרון נשאל בכנס מדוע יש כל-כך הרבה גורמים שמפרסמים נתונים על מחירי הדירות בישראל - הלמ"ס, משרד הבינוי, משרד האוצר והשמאי הממשלתי; ואיך זה שכל מדד מראה נתונים אחרים - הוא ענה בחיוך שכך הם דואגים שתהיה יותר עבודה לעיתונאים.

גם תשובה רצינית בנושא יכולה לעניין. אולי התשובה היא שגם עם "המדע המדויק" של מספרים אפשר לשחק לא מעט.

בדיון שהתפתח הסכימו באי הכנס כי היזמים והדיירים הם המרוויחים העיקריים מהתחדשות עירונית, אבל המפסידות הן הרשויות המקומיות שנאלצות לממן תשתיות חדשות לפרויקטים של התחדשות עירונית ולא נהנות מהכנסות ממיסוי.

אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים, ציין כי "אם רוצים לאזן את המשוואה, השלטון המרכזי צריך להכניס את היד לכיס ולהעביר את הכסף לרשויות ואז הכל יסתדר".

בריק, פדלון ומאירי / דרור סיתהכל
 בריק, פדלון ומאירי / דרור סיתהכל

שמגר מפתיע ומופיע

מאיר שמגר כבר מזמן לא ילד. הוא הספיק בחייו להיות חבר בארגון האצ"ל, להיות עצור באפריקה, לשרת כפרקליט צבאי ראשי בצה"ל וכמובן להגיע עד לכס נשיא בית המשפט העליון. בגיל 90 הוא לא מרבה להגיע לאירועים, אבל על מוזיקה קאמרית הוא כנראה מתקשה לוותר.

אתמול נחתם במלון דן אילת הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית 2016, המתקיים זו השנה ה-11 ברציפות, ושמגר הגיע מלווה באשתו, השופטת מיכל רובינשטיין.

משראה את האורח המפתיע, מיהר אליו ראש העיר, מאיר יצחק הלוי, לחץ את ידו בהתרגשות וגם דאג לארגן לו כיסא, שיישב בנוח.

לאירוע, שנערך במלון דן אילת, הגיעו גם מיקי פדרמן, יו"ר ובעל השליטה במלונות דן, ורעייתו ליאורה; עמי פדרמן, סגן יו"ר מלונות דן; כרמי גילון, ראש השב"כ לשעבר ורעייתו שרי; דליה רבין; טלי ליפקין שחק; וכמובן רפי שדה, מנכ"ל מלונות דן.

שמגר ואשתו / צילום: ארז דולב
 שמגר ואשתו / צילום: ארז דולב

טיומקין סקפטי לגבי טבע

אבי טיומקין, כלכלן ויועץ לקרנות גידור בינלאומיות, אף פעם לא משעמם כשהוא מדבר. לאחרונה הוא הרצה בפני סטודנטים ל-MA בבית-הספר לכלכלה הנושא את שמו במרכז הבינתחומי בהרצליה, בנוכחות דיקן בית-הספר, פרופ' צבי אקשטיין ופרופ' יניב גרינשטיין, ולא חסך שבטו מבנק ישראל, שוק הנדל"ן בניו-יורק, שוקי המניות והאמנות ואף ענקית הגנריקה טבע.

טיומקין, כהרגלו, ביקר בחריפות את מדיניות בנק ישראל, שמגדיל בהתמדה את רזרבות המט"ח, ואמר שמדובר ב"התערבות הרסנית שהורסת את הייצור והכלכלה". הוא גם חזר על אמירתו לפיה במציאות הנוכחית, השקעה בשווקי המניות בטוחה פחות מביקור בגבול אפגניסטן-פקיסטן.

טיומקין הוסיף וטען כי הדפלציה העולמית הצניחה את ערך הנכסים דרמטית באופן כמעט חסר תקדים. ביחס לשוק הנדל"ן בניו-יורק, הוא אמר כי זה צונח עכשיו, ובהתאם אנו רואים שם צלילה של מחירי השכירות למשרדים ומגורים כאחד, ממש כפי שאנו רואים בתחום המניות.

גם על אמנות היה לטיומקין מה להגיד. לדבריו, שוק האמנות העולמי, כמו גם הרוכשים הגדולים בו, נפגעים עכשיו בצורה מאוד קשה.

לטבע, שמנהלת מזה חודשים את רכישת הענק של החטיבה הגנרית של אלרגן, איחל טיומקין "בהצלחה" על רקע הקשיים הגוברים, להערכתו, בהשלמת ההשתלטות, "כשהמימון ומיחזור החוב נעשים מאוד-מאוד קשים, והרכישה תהיה הרבה יותר יקרה ממה שהוערך בתחילה".

אבי טיומקין / צילום: עינת לברון
 אבי טיומקין / צילום: עינת לברון

בהודו התרשמו?

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, מתכנן לבקר בחודש יוני בהודו, כחלק מהפריחה ביחסים בין המדינות. לקראת הביקור הוא נפגש עם דב בהאטצ'ריה, נשיא לאסטרטגיה תאגידית ופיתוח עסקי ומספר 2 בתאגיד הענק ההודי אדיטיה בירלה.

בפגישה גילה אקוניס כי הוא מתגורר ברחוב טאגור, הקרוי על שם בינדרנת טאגור, מגדולי משורריה של הודו וחתן פרס נובל לספרות, כך שלדבריו הוא חושב על הודו מדי יום.

בהאטצ'ריה, שמתגורר בכלכלתה, עיר הולדתו של טאגור (כך שכנראה גם הוא חושב עליו מידי יום), הזמין את אקוניס לבקר במטה החברה במומבאיי כשיגיע לביקור בהודו.

בהאטצ'ריה מתכוון לבחון כ-500 טכנולוגיות ישראליות, מתוך מטרה לבצע השקעות.

את אדיטיה בירלה מייצגת בארץ עו"ד ענת ברנשטיין-רייך, מנכ"לית A&G Partners ונשיאת לשכת המסחר ישראל-הודו.