ועדת החינוך: להשהות את היציאה למסעות התלמידים לפולין

ח"כ שמולי: "אם אכן מדובר בתוכן חינוכי חשוב לנוער, אזי אם מדובר בחוק חינוך חובה חינם - שמשרד החינוך יכניס את המסעות לתוכניות הלימוד ויתקצב אותם בהתאם"

אושוויץ  / צילום: רויטרס
אושוויץ / צילום: רויטרס

"ועדת החינוך קוראת להשהות את היציאה למסעות התלמידים לפולין עד שמשרד החינוך יפעל לשוויוניות כלכלית בין התלמידים" - זהו המסר שיצא היום בתום דיון שנערך היום (ב') בוועדת החינוך של הכנסת בנושא תלמידים שנשארים מאחור (בארץ) בגלל מצוקה כלכלית.

הדיון, אותו יזם ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), התעורר לפי שמולי מפניות של הורים לילדים שלא יכולים לעבור לסדר היום על כך שיש מי שלא יכול לאפשר לעצמו לצאת למסעות משיקולים כלכליים, כאשר אותם תלמידים, כך ציין שמולי, "לא רוצים לקבל מלגות ולשאת תווית של נזקקים".

לפי נתונים שפורסמו, 86% מתלמידים המשתייכים לחמשת העשירונים העליונים יוצאים למסעות לפולין, בעוד שרק 14% מתלמידים המשתייכים לחמשת העשירונים התחתונים זכו לצאת למסעות.

לדברי שמולי, "המצב נוכחי הוא שערורייתי, ולכן אין ברירה אלא להשהות את המסעות. העובדה שהזכות לגעת באבנים של אושוויץ נמנעת מילדים להורים מרקע כלכלי חלש אינה נותנת מנוח. אי-אפשר להסכים שהמסע לפולין יהיה מסע לעשירים בלבד. הגיע הזמן שמשרד החינוך יקבל החלטה אמיצה; אם אכן מדובר בתוכן חינוכי חשוב לנוער, אזי אם מדובר בחוק חינוך חובה חינם - שמשרד החינוך יכניס את המסעות לתוכניות הלימוד ויתקצב אותם בהתאם". 

לאחרונה פרסם משרד החינוך כי בתום משא-ומתן שנערך עם ספקי התיירות עודכנו תעריפי הנסיעה לכל תלמיד, וכעת מסע לפולין ל-8 ימים לא יעלה על 4,550 שקל - הפחתה של כ-1,200 שקל מהמחיר ששילמו עד כה התלמידים בכדי לצאת למסע. עוד הוחלט כי עלות המלווים תחול על משרד החינוך ולא על ההורים.

התעריף השערורייתי למסעות לפולין, שהגיע ל-6,000 שקל ואף יותר מכך, עורר ביקורת נוקבת סביב המסעות אליהם יוצאים כ-30 אלף תלמידים מדי שנה. לפי הצעת שמולי, אם משרד החינוך יממן את המסעות, הוא יזדקק לתקציב של כ-135 מיליון שקל בשנה.

עוד יצוין כי השנתון השנה כולל 110 אלף תלמידים, מתוכם ייצאו 30 אלף תלמידים לפולין. הקריטריונים לבחירת התלמידים לא מוגדרים רשמית, והם כוללים גם סינון פדגוגי. אלא שהנוכחים בדיון הביעו חשש כי הסינון הפדגוגי מערב בתוכו סינון על רקע כלכלי.

הורה לתלמיד מבית-ספר ביהוד, שנכח אף הוא בדיון, הציג הודעה שקיבלו ההורים מהנהלת בית-הספר, לפיה ההורים נקראים לתרום כסף עבור תלמידים שאין להוריהם יכולת לממן את המסעות.

נציג משרד החינוך שנכח בדיון הציג נתונים, לפיהם המשרד מתקצב ב-35 מיליון שקל את המלגות לתלמידים עבור המסעות, כאשר 7,000 תלמידים קיבלו מלגה של עד 70% מעלות המסע בשנתון האחרון. הנוכחים ביקשו לבדוק האם התקציב נוצל במלואו לטובת מלגות, ונענו כי לא, ומכאן שנשאר עודף תקציבי מדי שנה.

מסעות התלמידים לפולים עלו לכותרות לאחרונה ולא בהקשר החינוכי או הערכי שהם אמורים להעניק, וזאת לאור החשד כי משרדי נסיעות שזכו במכרז של משרד החינוך ביצעו תיאום מחירים וחלוקת שוק. נושא הקרטל לא עלה בדיון היום.

בין הנוכחים בדיון היום : יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, וחברי הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד), מירב בן-ארי (כולנו), אורן חזן (ליכוד), עודד פורר (ישראל ביתנו) אלי כהן (כולנו), איתן ברושי (המחנה הציוני), יפעת שאשא-ביטון (כולנו).