השיעור הקצר של שקדי, והפרסומת הבאה של טרה?

וגם: מי מתנכל לבית הכנסת של אקוקה?

אליעזר שקדי / צילום: תמר מצפי
אליעזר שקדי / צילום: תמר מצפי

השיעור הקצר של שקדי

אירוע היי-טק גדול התקיים לפני מספר ימים במתחם אווניו בקרית שדה התעופה, לשם התכנסו כ-1,200 פעילים בענף. היו שם שר המדע, אופיר אקוניס; שלמה גרדמן, מנכ"ל חברת איי אס ג'י ויו"ר משותף של הכנס; אבי חסון, המדען הראשי במשרד הכלכלה; סגני נשיא בחברות EMC, מיקרוסופט ו-IBM, מנהלי החדשנות של TATA ו-HP ועוד.

והיה שם גם אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר ומנכ"ל אל על. כמעט שנתיים חלפו מאז עזב את ניהול חברת התעופה ובינתיים הוא עבר לעסוק בחינוך נוער.

בכנס הוא סיפק סיפור אישי, שנשמע מתאים לעיסוק הנוכחי וגם לרקע שלו כטייס. שקדי תאר כיצד לפני שנים, כאשר שהה בארה*ב לצורך לימודים, אובחן בנו הצעיר על-ידי המורה שלו מייקל כחסר יכולת לימוד קריאה וכתיבה. שקדי לא קיבל את רוע הגזירה. הוא אמר לאשתו *למה מי זה מייקל?* והצליח ללמד את בנו קרוא וכתוב תוך שלושה חודשים בלבד. שקדי פנה ליזמים ולמנכ*לים בכנס, ואמר: *כשמישהו אומר לכם שאי אפשר לבצע משימה או שאתם לא מסוגלים לבצע אותה, תגידו לו 'למה מי זה מייקל? אנחנו נצליח למרות הכל!'"

במהלך האירוע גם הוענק "אות מוביל החדשנות הגלובלית" למפתחי "כיפת ברזל", לסטף ורטהיימר וכן לאמנון שעשוע וזיו אבירם, מפתחי המכונית האוטונומית ומייסדי חברת מובילאיי, שמנייתה בינתיים ממשיכה לרדת.

אליעזר שקדי / צילום: תמר מצפי
 אליעזר שקדי / צילום: תמר מצפי

מעשרה יוצאת אחת

כמו ביתר תחומי ההיי-טק, גם בהנדסה האופטית הנוכחות הנשית דלה. אבל בשבוע שעבר, כשתשעה מיזמים בענף זה בניהול גברי התמודדו לצד מיזם בודד בניהולה של אישה, דריה להמן בלומנטל, דווקא היא היתה זו שזכתה. החברה שבניהולה, בלקין לייזר, מפתחת טיפול ייחודי ולא פולשני בגלאוקומה, שהיא הגורם השני המוביל לעיוורון בעולם ומשפיעה על 60 מיליון חולים.

התחרות התקיימה במרכז האקדמי לב בירושלים במסגרת כנס של קהילת ההנדסה האופטית בישראל שמתקיים פעם בשנתיים.

בכנס השתתפו למעלה מ-350 אנשים, בהם אייל שקל, וכן זיו קרני, שהרוויח כ-140 מיליון שקל באקזיט של אלמה לייזרס, אותה הקים וניהל, אשר נמכרה תמורת כ-240 מיליון דולר. דרור אטרי, נשיא לשכת התעשייה המסחר של ירושלים, התייחס למיעוט הנשים בקהל ואמר כי "זהו אירוע חשוב, מכונן וראוי וכל היושבים כאן הם חלוצים, אך צר לי שאיני רואה כאן היום יותר יזמיות ומנהלות בכירות".

להמן בלומנטל והפרס / צילום: מיכאל ארנבורג
 להמן בלומנטל והפרס / צילום: מיכאל ארנבורג

הפרסומת הבאה של טרה?

לחברת טרה היו בשנים האחרונות כמה פרסומות מוצלחות, שזכו לאהדת הצופים. ייתכן שהפרסומת הבאה של החברה תגיע מבלי שכיוונה לכך, אלא כתוצאה מיוזמה של הזמר עידן רייכל.

רייכל רצה לחגוג יומולדת 28 לאשתו דמאריס ומצא דרך מקורית. כשהיא עלתה מאוסטריה לישראל, היא התאהבה בקוטג' של טרה ולכן ביקש בן זוגה ממנהלי המחלבה להפתיע אותה במהלך ביקור בפס הייצור של הקוטג'. מנכ"ל טרה, ארן אלסנר, עם חוש עסקי טוב, כמובן שלא סירב. הזוג זכה לסיור במחלבה, ועובדיה להופעה חינם. כאמור, חכו לפרסומת.

הזוג רייכל ואנשי הקוטג' / צילום: נטע חן
 הזוג רייכל ואנשי הקוטג' / צילום: נטע חן

עוד עזיבות באי.די.בי

בינואר 2014 הסתיים עידן באי.די.בי. נוחי דנקנר הפסיק להיות בעל הקבוצה ואת מקומו עמדו לתפוס הצמד אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. בתקופה שבין לבין, כשכבר היה ברור שהנה הם עומדים להפוך לבעלי השליטה, ביצע הדירקטוריון מינוי מהותי - יגאל סלהוב, לשעבר בבזן, הפך לסמנכ"ל הכספים של החברה. היה אז מי שהעריך שבעלי הבית החדשים יחליפו אותו במהרה ב"איש משלהם", אבל הוא נשאר, עד עכשיו. שלשום הודיע סלהוב כי ברצונו לסיים את תפקידו. הוא יעשה זאת עם השלמת הטיפול בדוחות 2015. טרם נודע לאן פניו ומי יחליף אותו.

סלהוב לא ייצא לבדו משערי החברה. גם אביטל בר דיין, האחראית קשרי משקיעים ותחום חוב, החליטה לסיים את תפקידה. קודם לאי.די.בי, עבדה בר דיין כסמנכ"לית בכירה בחברת דירוג האשראי מידרוג, וערב הסדר חוב בקבוצת אי.די.בי אחזקות, היא הצטרפה.

בתחילת ינואר הודיע גם חיים גבריאלי על רצונו להקדים פרישתו מניהול אי.די.בי, לאחר חמש שנים בתפקיד המנכ"ל.

אביטל בר דיין / צילום: תמר מצפי
 אביטל בר דיין / צילום: תמר מצפי

מי מתנכל לבית הכנסת של אקוקה

סכסוך משפטי בין יזם ומשווק הנדל"ן המוכר, גל אקוקה, לבין רועי גיל, חברת "גיבור ספורט יזמות (1997)", "בית גיבור ספורט הפעלה וניהול" וחברת "אלוני אופק", סביב הפעלת משרד שמכרו האחרונים לאקוקה ולחברת "אלייה שירת הים אחזקות ונכסים" בבית גיבור ספורט ברמת גן, ב-2007.

בכתב תביעה שהגישו לאחרונה אקוקה ו"אלייה שירת הים" לבית המשפט המחוזי מרכז באמצעות עו"ד פז יצחקי-וינברגר, הוא מבקש מביהמ"ש להורות על תיקון צו רישום הבית המשותף בבית "גיבור ספורט" ברחוב מנחם בגין 7 ברמת גן בהתאם לתשריט (תוכנית הבניין) הסכמי שנעשה לטענתו בין הצדדים ולהוציא מתיק הבית המשותף תשריט שהוא לטענתו שגוי המצוי בו. עוד מבקש אקוקה מביהמ"ש להורות על הריסת הקירות וגרמי המדרגות שנבנו בחזית המערבית של בית גיבור ספורט ולהעתיק את כל תשתיות הבניין העוברות בתקרת משרד התובעים למיקום אחר בשטחים המשותפים.

לדברי אקוקה והחברה בתביעתם, לפי כ-9 שנים רכשה החברה משרד בשטח של 232 מ"ר בבית גיבור ספורט כאשר לחוזה המכר צורף תשריט מוסכם ומסודר והם הפעילו את המשרד ב-9 השנים האחרונות לפי המתכונת הקיימת בתשריט. התובעים מציינים כי הם השקיעו 3.5 מיליון שקל בשיפוץ המשרד והשטחים המשותפים, בניית חדר תפילה לצדו וכי הם יצרו משרד מפואר ביותר וכן בחדר תפילה מהמפוארים והמכובדים בארץ שמשמש את כל הבניין. והכול על חשבון התובעים בכלל.

לטענת התובעים, כחלק מההסכמות החבריות ויחסי האמון עם הנתבעים ובפרט עם גיל ושותפו דאז, איתן אלדר, התחייבו הנתבעים למכור לתובעים חניות בצמידות למשרד, לאפשר את שינוי השטחים המשותפים ואילו התובעים ניאותו בתמורה שתשתיות הבניין יעברו בשטחם במקום בשטחים משותפים. "וכך הונמכה תקרת משרד התובעים לגובה של כ-2.5 מטר (במקום 6) מעל משרדם ומעל ראשי עובדי התובעים עוברות תשתיות מיזוג אוויר, תשתיות פינוי עשן וכיוצ"ב אשר מהוות מטרד של ממש", לפי הנטען.

לטענת התובעים, הנתבעים הפרו את ההתחייבויות למכר חנויות לתובעים ואף החלו "להתנכל באגרסיביות לחדר התפילה ולציבור שומרי המצוות ולתובעים. ו"שיא השיאים היה עת הופר הסטטוס קוו ונרשם הבית המשותף עם תשריט אחר, חדש ולא מוכר על ידי הנתבעים, בניגוד להסכם עם התובעים כאשר השינוי בתשריט לעומת התשריט ההסכמי נוגע רק לחלק של חדר התפילה". לפי הנטען בתביעה, "עניינים אלו כולם הסבו ומסבים נזקים ועוגמת נפש רבה לאקוקה ול"אלייה שירת הים" ופוגעים פגיעה חמורה בזכות הקניין שלהם".

הסכסוך של לבייב

תקופה לא פשוטה ללב לבייב. בעוד חברת אפריקה שבשליטתו נמצאת בסכנת הסדר חוב נוסף, בנק דיסקונט דורש פירעון חוב מיידי מחברה אחרת שהוא שותף בה. מדובר בחברת היהלומים האמריקנית KLG, בה נמצא לבייב בהליך היפרדות משותפיו שם, משפחת קליין ועזרי גרטי. ההיפרדות נמצאת כרגע בהליך משפטי וזו כנראה הסיבה ש-KLG לא שילמה את החוב. עתה דיסקונט ניו יורק תובע תשלום עד סוף החודש של 6 מיליון דולר כחלק מהלוואה של 11 מיליון דולר.

מקבוצת לבייב מסרו כי מזה מספר שנים לבייב או מי מטעמו לא נוטלים חלק בניהול החברה ומפה מגלגלים את האחריות בנושא לשותפים ב-KLG עימם לבייב מצוי בסכסוך המשפטי.

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
 לב לבייב / צילום: תמר מצפי