המפרסמות בסופרבול הלכו השנה על בטוח

מחיר 30 שניות פרסום היה היקר ביותר אי-פעם בסופרבול - 5 מיליון דולר ■ את מרב הציוצים קיבלה חברת ביטוח שפשוט הגרילה בין המצייצים 250 אלף דולר ■  אחרות הלכו על הומור מזעזע, אך המנצחת הייתה כנראה באדוויזר, שאפילו לא שילמה על כך

העובר באולטרהסאונד מושיט ידו לדוריטוס / צילום מתוך הפרסומת
העובר באולטרהסאונד מושיט ידו לדוריטוס / צילום מתוך הפרסומת

המפרסמים הלכו על בטוח והקפידו על נגיעה קלילה והומוריסטית בפרסומות שהוצגו בשידורי הסופרבול אתמול (א'). זמן השידור היה היקר ביותר אי פעם במשחקי סופרבול, ולכן נמנעו המפרסמים מניסיונות שנעשו בשנים קודמות לזעזע, לפנות לרגש או להיות אינטלקטואליים. מפרסמים שילמו עד 5 מיליון דולר עבור 30 שניות במהלך משחק האליפות ברשת הדגל של CBS, שבסופו ניצחו דנוור ברונקוס את קליפורניה פנתרס 24:10.

בשתיים מהפרסומות יוצאות הדופן ביותר הציגה יצרנית המשקה מאונטיין דיו (Mountain Dew) יצור כלאיים שמורכב מכלבלב, קוף ותינוק, ואילו דוריטוס הציגה עובר בצילום אולטרסאונד המושיט את ידו לצ'יפס.

הפרסומת שעוררה את מספר הציוצים הגבוה ביותר בטוויטר הוצגה לפני פתיחת המשחק. חברת הביטוח Esurance הבטיחה לצופים סיכוי לזכות ב-250 אלף דולר אם יצייצו בתוספת הסיומת esuranceSweepstakes#. עד אתמול בלילה צייצו יותר מ-2 מיליון צופים.

ייתכן שגישה זו, המתאפיינת במקדם סיכון נמוך, הייתה בבחינת ריאקציה למה שקרה בשנה שעברה, כשחברת הביטוח Nationwide Mutual Insurance עורה ביקורת חריפה על כך שהציגה ילד מת שפנה אל הצופים בפרסומת שעסקה בבטיחות ילדים.

"המותגים הלכו על בטוח, והשתמשו בהרבה קלות דעת והומור", אמר דרק ראקר, פרופסור בבית הספר למינהל קלוג באוניברסיטת נורת'ווסטרן. "לא היו יותר מדי פרסומות אמוציונליות או מעמיקות. מרבית הפרסומות היו מאוד קלילות".

פפסיקו, המחזיקה בשני המותגים דוריטוס ומאונטיין דיו, הלכה הכי רחוק בתחום הפרסומות המוזרות. הפרסומת של דוריטוס עוררו 238,770 ציוצים במהלך המשחק, לדברי חברת המחקר השיווקי Amobee Brand Intelligence. כ-47% מהציוצים כללו אזכורים חיוביים - המספר הגבוה ביותר מבין הפרסומות המצויצות ביותר, לדברי אמובי.

הפרסומת של מאונטיין דיו, שהשיקה את puppymonkeybaby# באינטרנט, הניבה יותר מ-68 אלף ציוצים במהלך המשחק, אך נתפסה כ"מוזרה", לדברי ג'ים ג'וזף, מנהל השיווק בחברת התקשורת ויחסי הציבור כהן את וולף. Esurance זכתה ב-835,101 ציוצים במהלך המשחק.

פרסומות ששודרו במחצית השנייה של המשחק ושיצרו תעבורה באתרי מדיה חברתית כוללות את הפרסומת של T-Mobile USA עם הקומיקאי סטיב הארווי, שהתבסס על הרגע שבו טעה השחקן בשמה של הזוכה בתחרות מיס עולם. הפרסומת הניבה קרוב ל-50 אלף ציוצים במהלך המשחק, לדברי אמובי. ואולם, כ-29% מהציוצים היו שליליים - השיעור הגבוה ביותר מבין הפרסומות המצויצות ביותר, לדברי אמובי. ייתכן שהסיבה היא ש-Ballogize# בהשראת הארווי הפך לשם נרדף לטעות חמורה, והמצייצים לא התייחסו אליו כאל אזכור של T-Mobile, להערכת אמובי.

אחת הפרסומות הפופולריות ביותר בשלב מוקדם של המשחק היתה של יצרנית הרכב אאודי, שכללה את השיר "Starman" של הזמר דיוויד בואי שנפטר לאחרונה. "זה באמת יצר תהודה", בקרב הצופים, אמר ג'וזף.

קרב הפרסומות בשידור הסופרבול נפתח שבועות ארוכים לפני תחילת המשחק, כשהמותגים מעלים לאינטרנט פרסומות או טיזרים קצרים. הפרסומות שהועלו השנה נצפו יותר מ-374 פעמים לפני פתיחת המשחק, לדברי חברת המחקר iSpot.tv.

כמה מהמותגים הריצו גם בטלוויזיה טיזרים לפרסומות בסופרבול. לדברי iSpot, מותג הבירה באד לייט של אנהויזר בוש הוציא 5 מיליון דולר על שידור פרסומת שבה הקומיקאית איימי שומר והשחקן סת רוג'ן מתכוננים לעצרת פוליטית. אנהויזר בוש רשמה ניצחון מיד עם תום המשחק, כשהרץ פייטון מנינג מקבוצת הברונקוס הזוכה אמר כי הוא מתכנן לחגוג בשתיית בדווייזר. החברה צייצה כי לא שילמה כסף עבור אזכור זה.