"כולם בורחים לאג"ח ומצפים ל'בזוקה' נוספת של הבנק היפני"

תשואות האג"ח הממשלתיות של יפן ל-10 שנים צנחו היום לראשונה לרמה שלילית ■  אסטרטג ראשי בחברת spreadbetter IG מציין כי המשקיעים פשוט נוהרים לנכסים הנחשבים ל'חוף מבטחים' כדוגמת האג"ח הממשלתיות

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

שוקי העולם נפלו היום (ג') בחדות כאשר מדד הניקיי צנח בכ-5.4% בעוד המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו אתמול בירידות של יותר מ-1%. "זה מזכיר קצת את הנפילות שהתרחשו ב-24 באוגוסט אשתקד", מציין כריס ווסטון, אסטרטג ראשי בחברת  spreadbetter IG. לטענתו, "השווקים צריכים לחוות זעזוע רציני ותנועה חדה מטה לפני שיתייצבו".

היום במהלך המסחר תשואות האג"ח הממשלתיות של יפן ל-10 שנים נפלו לראשונה בהיסטוריה לרמה שלילית של כ-0.05%. "זה לא הזמן להיות בנכסים מסוכנים", מציין ווסטון. "המשקיעים בורחים ל'חוף מבטחים'".

ביטוי נוסף לנהירת המשקיעים מגיע בשוק המט"ח ובהתחזקות הין היפני מול הדולר מעל 115 ין לדולר, הרמה הגבוהה ביותר שלו מאז נובמבר 2014. "זה מצב של פניקה מוחלטת", מציין קאנאו אוגיניו, מנהל המחקר במחלקת המט"ח בחברת Global-info.

"יש אנשים שחושבים שהבנק המרכזי היפני הצית יותר מדי חוסר ודאות כאשר הכריז לאחרונה על ריבית פקדונות שלילית. אני לא חושב כך.", מציין טאקוג'י אוקובו, כלכלן ראשי בחברת apan Macro Advisors. הוא הוסיף עוד כי התנודתיות בשווקים נוצרה גם בשל החשש מהאטה בסין ובשווקים המתעוררים וגם בשל הספקולציות לפיהן הפד יוותר על העלאות הריבית השנה הסערה בשווקים.

ווסטון מציין כי סיבה נוספת לכך שהמשקיעים ביפן נוהרים לאג"ח הממשלתיות, היא ציפייה ל"בזוקה" נוספת של הבנק המרכזי היפני, לאחר שלפני כשבוע חתך את ריבית הפקדונות לרמה שלילית "קובעי המדיניות ביפן העניקו למשקיעים את הרושם שהם מוכנים לפעול ולנקוט בצעדי הרחבה כמותית נוספים. קיים קונצנזוס רחב לגבי פעולה נוספת של הבנק המרכזי היפני".