זכיינות ערוצים 2 ו-10: דוח פילבר יביא לתוצאה הרסנית

מנכ"לי קשת, רשת וערוץ 10: "המלצות הוועדה מפלות לרעה את הטלוויזיה המסחרית ומיטיבות באופן פרדוקסלי עם הפלטפורמה הרב-ערוצית" ■ גם הכבלים והלוויין וארגוני המפיקים טוענים כי ההמלצות יפגעו בהם

מנכ"לי רשת, קשת וערוץ 10 יוצאים נגד המלצות הביניים של דוח פילבר. במכתב שנשלח למנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, כתבו אבי צבי, מנכ"ל רשת; אבי ניר, מנכ"ל קשת; ויוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10; כי האפשרות שתינתן לפלטפורמות רב-ערוציות לשלב תוכן שיווקי והמגבלה שתוטל על חברות רכש מדיה לרכוש עד 17% מזמן הפרסום "ממוטטים את המודל העסקי על בסיסו מתקיימת הטלוויזיה המסחרית - היצרנית הגדולה של ההפקה הישראלית המקורית - ופוגעים בשוק כולו".

על-פי השלושה, "מפרסום המלצות דוח הביניים של הוועדה בראשותך, אשר אמורה הייתה להסדיר את הרגולציה של שוק השידורים בישראל, מצטיירת לצערנו תמונה של הסדרה חד-צדדית. נדהמנו לגלות כי המלצות הוועדה מפלות לרעה את הטלוויזיה המסחרית, הניתנת חינם לציבור, ומיטיבות באופן פרדוקסלי עם הפלטפורמה הרב-ערוצית הממומנת מכיסו של הציבור - והכל תחת כסות של פתיחת שוק השידורים לתחרות".

זכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 מוחים על כך שהערוצים שהם מנהלים יינתנו חינם להעברה לפלטפורמות שיבקשו לחדור לשוק התקשורת. "שוק תחרותי ושוויוני הוא שוק בו כל שחקן רשאי למקסם את נכסיו, ובשוק כזה הייתה הפלטפורמה הרב-ערוצית נדרשת לשלם עבור התוכן השייך לערוצים המסחריים, המהווה מוקד משיכה ליותר ממחצית מצופיה מדי ערב".

לפי שלושת המנכ"לים, "נראה שמילים לחוד ומעשים לחוד: מצהירים על הרצון בהסדרת השוק, אך בפועל מבצעים מהלכים דרמטיים לצמצום גודלו של השוק ולקריסת הערוצים המסחריים".

על-פי המכתב, "כל קביעה בעלת השלכות כאלה, ככל שיחליטו לכלול אותה, צריכה להתבסס על בדיקה כלכלית מעמיקה של שוק הפרסום, נתח הפרסום בטלוויזיה וההשלכות עליו כתוצאה מהטלת המגבלות.

לפיכך, אין לנו אלא להצר על האופן בו בחרה הוועדה לנצל את המנדט המשמעותי שניתן לה, באופן שתוצאתו הישירה הנה פגיעה בגופי השידור המסחריים... התערבות מוטית או חלקית, כמו זו העולה מהטיוטות, תביא לתוצאה הרסנית". 

"פגיעה אנושה ביצירה המקורית"

אך לא רק בטלוויזיה המסחרית יש התקוממות. ל"גלובס" נודע כי גם בחברות הטלוויזיה הרב-ערוצית יש מורת-רוח ממסקנות הדוח. שם, בשימוע שיתקיים בשבוע הבא, יטענו לאפליה מול השחקנים החדשים שצפויים להיכנס לשוק ולבקש להתחרות בגופים הקיימים.

על-פי הצעת הדוח, על גופים חדשים לא תחול כל רגולציה עד אשר יצברו נתח שוק של 20%. בחברות הכבלים והלוויין יטענו כי מדובר ברף גבוה מדי.

עניין אחר השנוי במחלוקת הוא נושא הפקות המקור, אשר גורם למורת-רוח רבה בקרב גופי היצירה בישראל ובראשם המפיקים. על-פי המלצות הדוח, יקובע סכום ההשקעה של הטלוויזיה הרב-ערוצית בהפקות מקור בגובהו הנהוג היום, ולא יהיה תלוי באחוז מהכנסות החברות - כפי שקובעים הכללים כיום.

בעוד שהמפיקים מביעים חשש כי מדובר בפגיעה אנושה ביצירה המקורית - בטלוויזיה הרב-ערוצית יש מי שהביע חשש כי המצב יישאר ללא שינוי, ולמרות השינוי בשוק וריבוי התחרות, לא תהיה הקלה בתוכן.

את תגובת משרד התקשורת לא ניתן היה להשיג.