מכרזים למסחר בעפולה: מגרש קטן משך יותר מציעים מהגדולים

אחד המגרשים מאפשר בניית פרויקט מסחר ומשרדים בהיקף כ-100 אלף מ"ר עיקרי, והשני פרויקט בייעוד זהה בהיקף של כ-65 אלף מ"ר עיקרי

3 מכרזים של רשות מקרקעי ישראל למסחר ותעסוקה בעפולה נסגרו בהצלחה. שני המגרשים הגדולים, אחד המאפשר בניית פרויקט מסחר ומשרדים בהיקף כ-100 אלף מ"ר עיקרי והשני פרויקט בייעוד זהה בהיקף של כ-65 אלף מ"ר עיקרי, נסגרו במחירים הנמוכים באופן משמעותי מהשומה של רמ"י על הקרקע. דווקא המכרז השלישי, שכולל זכויות בנייה בהיקף של כ-8,000 מ"ר, נסגר במחיר הגבוה בעשרות אחוזים מהשומה שקבעה רמ"י על הקרקע. המכרזים מעידים על המגמה הרווחת היום בענף, שלפיה קבלנים רבים מנסים לזכות בפרויקטים קטנים יחסית ומוכנים לשלם הרבה מאוד כסף בעבורם, בעוד פרויקטים גדולים גוררים ביקוש נמוך יותר וגם מחירים נמוכים יותר למרות הפוטנציאל ובגלל הסיכון.

מחירים נמוכים משמעותית

במגרש הקטן, שאליו הוגשו לא פחות מ-13 הצעות, זכתה חברת בני פאוזי שמשום שהצעתה עמדה על כ-15.1 מיליון שקל (לא כולל פיתוח ומע"מ). מדובר בהצעה שהיתה גבוה בכ-72.4% מהערכת השווי של רמ"י שעמדה על כ-8.762 מיליון שקל.

בשני המגרשים הגדולים יותר הביקוש היה נמוך משמעותית (שתי הצעות בלבד לכל מגרש) ובהתאם גם סכומי הזכייה. במגרש בן כ-40 הדונמים, עליו כאמור ניתן לבנות כ-100 אלף מ"ר עיקרי, זכו במשותף החברות רייסדור, מגידו י.ק., ה.ט.ל.י אחזקות ובנייה ומורדות הכרמל נכסים שהציעו כ-20.1 מיליון שקל (לא כולל פיתוח ומע"מ) בעוד השומה עמדה על למעלה מ-44 מיליון שקל.

במגרש השני, בן כ-25 דונם עליו כאמור ניתן לבנות כ-65 אלף מ"ר עיקרי, זכו אבו ראס אמין ואבו ראס מוחמד שהציעו 11.43 מיליון שקל (לא כולל מע"מ ופיתוח) בעוד השומה עמדה על כ-29.2 מיליון שקל.

"הארנונה להיי-טק אצלנו תהיה מהנמוכות בארץ"

התוצאות מעידות על ביקוש לשטחי מסחר ומשרדים בשכונה החדשה. עוד הן מוכיחות כי פרויקט קטן יחסית, שעל פי גורמים בענף ממוקם במיקום פחות טוב משני המגרשים האחרים, גורר ביקוש גדול ותחרות שמזניקה את המחירים, ואילו המגרשים הגדולים נסגרים במחיר נמוך יותר.

גורמים בענף העריכו כי חברות ענק המתמחות במרכזי מסחר ותעסוקה יתחרו על המגרשים הגדולים, מה שגם ככל הנראה למתחרים אחרים להימנע מלגשת אליהם, מה שהוביל בסופו של דבר למחירים נמוכים משמעותית ממה שהמדינה קיוותה לקבל על פי השומה.

ברמ"י אולי מצרים על ההכנסות הנמוכות, אולם בעיריית עפולה דווקא מרוצים מהביקוש ומהעובדה שהמכרזים נסגרו בהצלחה. "פארק ההיי-טק שמתוכנן בעפולה מתוכנן להיות מהמתקדמים ביותר בארץ, והוא ימצב את העיר על מפת הטכנולוגיה בישראל", כך ראש עיריית עפולה, יצחק מירון, "הפארק יציע אלפי מקומות עבודה לתושבי עפולה והאזור, ויתמוך בצמיחה הצפויה באוכלוסיית העיר בעשור הקרוב. הארנונה למתחמי ההיי-טק בעפולה תהיה מהנמוכות במדינה, כדי לעודד יזמים להמשיך ולהשקיע בעיר".