פרשת "רונאל פישר": עו"ד רות דוד מכחישה כל קשר לעניין

הפרקליטה הבכירה לשעבר מואשמת בשיבוש חקירה ובשימוש במסמך משטרתי-מודיעיני שעו"ד רונאל פישר הדליף לרפ"ק ערן מלכה ■ בתגובתה לאישום היא מודה כי נחשפה למסמך ולשימוש בו, אך "שומרת זכותה לטעון לעניין המשמעות המשפטית של טעות זו"

עו”ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי
עו”ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי

עשרות ומאות פעמים בעבר חתמה עו"ד רות דוד-בלום, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי), על כתבי אישום שהגישה המדינה נגד נאשמים בפלילים. אתמול (ד') עברה דוד-בלום לצדו השני של המתרס ונאלצה להגיש לבית המשפט המחוזי בירושלים תשובה לכתב האישום שהוגש נגדה בפרשת עו"ד רונאל פישר, במסגרתו היא מואשמת בפרשיות נלוות לפרשה העיקרית. זאת, בעבירות של שיבוש מהלכי חקירה ושימוש במידע מודיעיני.

בתשובתה טוענת דוד-בלום, באמצעות עו"ד יאיר גולן, כי כלל לא היה צריך לכלול אותה בכתב האישום, שלדבריה רובו ככולו אינו נוגע אליה כלל.

לטענת דוד-בלום, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עריכת הדין מאז דצמבר 2013, החשדות המופרכים שיוחסו לה נשללו במסגרת החקירה ונגוזו לחלוטין עם הגשת כתב האישום בנוסחו הסופי. "כתב האישום מבהיר מפורשות כי לרות דוד לא הייתה כל מעורבות ב'פרשה' וב'שיטה' הנטענות, בכללותן", היא טוענת.

"כוכבי הפרשה", עו"ד פישר ורב-פקד לשעבר ערן מלכה, מואשמים על-ידי הפרקליטות והמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) כי הקימו והפעילו רשת שוחד עבריינית-שלטונית שסחרה במידע מחקירות פליליות בתמורה לכסף.

קצין המשטרה לשעבר, מלכה, כבר הודה בביצוע המעשים במסגרת הסכם עד מדינה שנחתם עמו ונידון ל-8 שנות מאסר. הנאשמים הנוספים הם הקבלן יאיר ביטון, בעל השליטה בחברת הבנייה ב. יאיר; שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ); והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלי חברת בנייה.

לאחר התפוצצות פרשת עו"ד רונאל פישר, עלו נגד הפרקליטה הבכירה לשעבר, דוד-בלום, טענות וחשדות גם באשר לתקופה שבה היא שימשה כפרקליטה בכירה. זאת, בין היתר, סביב מתנות שקיבלה דוד-בלום לכאורה במהלך כהונתה. ואולם, החשדות הללו לא התגבשו לכדי כתב אישום, לפחות עד היום.

דוד-בלום גם אינה מואשמת בסחר במידע בדומה לפישר, אך היא מואשמת, כאמור, בפרשיות נלוות לפרשה העיקרית בעבירות של שיבוש מהלכי חקירה ושימוש במידע מודיעיני.

שגיאה בהתנהלות

דוד-בלום מואשמת כי בעת שייצגה ביחד עם פישר את הקבלן, יאיר ביטון, בעלי חברת ב. יאיר לשעבר המואשם בהלבנת הון, היא חשפה בפני ביטון חומרים מסווגים הנוגעים לעניינו ושהועברו לפישר מקצין המשטרה מלכה.

בתשובתה לכתב האישום מודה דוד כי היא נחשפה למסמך משטרתי שהגיע לידי פישר, והיא מודה גם שלקחה חלק בפגישה עם ביטון בבודפשט, שבה נעשה שימוש גם במידע שעלה מהמסמך האמור במסגרת ייעוץ לביטון בנושאים הנוגעים לחקירתו. "דוד מכירה בכך שהיא שגתה בהתנהלות זו, וכי אפשר שעברה בכך עבירה. דוד שומרת זכותה לטעון לעניין המשמעות המשפטית של טעות זו", נכתב בתשובה.

בפרשייה אחרת, המוזכרת בכתב האישום, מואשמת דוד כי הציעה לעו"ד ניסים מרום, בעת שהיה הפרקליט הממונה בפרקליטות על חקירת הארגון של העבריין יצחק אברג'יל, להתמנות ליועץ המשפטי של חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ). זאת, לפי הנטען באישום, כדי "להוריד" את מרום מהטיפול בתיק של אברג'יל.

דוד כופרת באישום זה. היא מאשרת כמובן שהייתה לה היכרות מקצועית ארוכת-שנים עם מרום, והיא מציינת גם כי היא "העריכה מאוד את יכולותיו וחיבבה אותו". היא אף מאשרת שהציעה למרום להגיש מועמדות לתפקיד היועץ המשפטי בנתיבי ישראל, אך לטענתה גילתה על המכרז לתפקיד באופן אקראי והודיעה על כך למרום בספונטניות וללא כל קשר לתיק אברג'יל.

"להיכנס לחקירה ולהתמוטט"

"בשיחות אישיות קודמות שקוימו בין עו"ד מרום לבין דוד-בלום לאחר שפרשה מתפקידה כפרקליטת המחוז, העלה מרום בפניה את רצונו לסיים את עבודתו בפרקליטות, והוא אף ביקש להצטרף למשרדה", נאמר בתשובת של דוד-בלום.

לטענתה, העובדה שהיא ידעה כי מרום מחפש הזדמנויות במגזר הפרטי ולאור החיבה וההערכה שרכשה כלפיו - כל אלה הביאו אותה באופן טבעי ליידע את מרום לגבי המשרה שהתפנתה בנתיבי ישראל. לדבריה, היא אף הייתה נכונה לסייע לו בקשר להגשת המועמדות.

דוד-בלום מואשמת גם בשיבוש מהלכי חקירה, בכך שנפגשה באחד הלילות שלאחר פרוץ החקירה עם פישר ועם ע', עדת המדינה שהייתה העוזרת של פישר, כשכולם עמדו בקשר טלפוני עם קצין המשטרה לשעבר, מלכה. לטענת המדינה, באותה פגישה שמכונה "הפגישה הלילית", ניסו המעורבים לתכנן כיצד לפעול, ובכך מיוחסת להם עבירה של שיבוש מהלכי חקירה.

לפי האישום, בין היתר, אמרה דוד-בלום לעדת המדינה באותה פגישה: "הקו שלך (קו ההגנה בחקירה - ח'מ') הוא להיכנס לחדר החקירות ולהתמוטט".

לפי הנטען, דוד-בלום הוסיפה ואמרה לפישר ול-ע' באותה פגישה הלילית כי אם אכן המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הצליחה לחדור לטלפונים הסלולריים שלהם, אז המשמעות היא "אסון".

בתשובתה לאישום מסתייגת הפרקליטה הבכירה לשעבר מהכותרת הדרמטית, לדבריה, שניתנה לאותה פגישה לילית ומאופן התיאור שלה בכתב האישום. "המפגש היה ברובו 'חברתי', ובמהלכו קוימה התייעצות בקרב הנוכחים בניסיון להבין את פשר ההחלטה שנשלחה (החלטת ביהמ"ש בקשר לפריצת מח"ש לטלפונים הסלולריים של הנוכחים בפגישה - ח'מ'). הנושא העיקרי לגביו התקיימה השיחה היה ניסיון להבין אם אמנם המשמעות היא שהטלפונים נפרצו טכנית", טוענת דוד-בלום בתשובתה לאישום.

עוד היא טוענת כי היא לא יעצה ל-ע' כיצד להתנהג, אלא ניסתה להרגיע אותה ואמרה כי עורכת הדין שלה תכין אותה לחקירה.

"הנאשמת מאשרת כי ההנחה המשותפת של כל הנוכחים, וגם דעתה, היו שאם אמנם צלחה החדירה למכשירים הניידים, אז המצב (של המעורבים) החמיר, וגם העונש העתידי לפישר עלול להיות חמור יותר", טוענת דוד בתשובתה. "חשוב להבהיר כי התכנים שהיו צפויים להימצא בטלפונים של ע' או של פישר לא היו ידועים לדוד, אלא היא ידעה מהם שהטלפונים 'בעייתיים' בקווים כלליים בלבד".