משרד הפנים: לבחון להפוך את צור יצחק ליישוב עצמאי

משרד הפנים החליט להסמיך את ועדת הגבולות שדנה בעתיד היישוב צור יצחק ובשאלה האם לצרפו למועצת כוכב יאיר-צור יגאל, לדון גם בהפיכתו לעצמאי - וכך להימנע מחוסר היגיון כלכלי, תכנוני או דמוגרפי

בנייה בצור יצחק / צילום: תמר מצפי
בנייה בצור יצחק / צילום: תמר מצפי

בשורה לתושבי היישוב צור יצחק, לתושבי מועצת כוכב יאיר-צור יגאל ולמועצה האזורית דרום השרון. ל"גלובס" נודע כי משרד הפנים החליט להסמיך את ועדת הגבולות שדנה בעתיד היישוב צור יצחק ובשאלה האם לצרפו למועצת כוכב יאיר-צור יגאל, לדון גם באפשרות שעד כה לא הייתה על הפרק - להפוך את צור יצחק ליישוב עצמאי.

מדובר בשינוי כיוון מהותי בסמכותה של ועדת הגבולות שעד כה הוסמכה רק לבחון את איחוד היישובים. נזכיר כי בחודשים האחרונים ניהלה מועצת כוכב יאיר-צור יגאל מאבק כנגד דיוני ועדת הגבולות בטענה כי איחוד היישובים יגרום למועצה להפוך לגרעונית וכי אין היגיון כלכלי, תכנוני או דמוגרפי בשינוי המתגבש ומסיבה זו רואים בהרחבת המנדט של הוועדה כהישג למועצה.

"בתוקף הסמכות לפי סעיפים 8 ו-9ב' לפקודת העיריות, שהואצלה לי, הריני מורה בזאת לוועדת החקירה, בנוסף לאמור בכתב המינוי מיום כ"א באלול התשע"ד, 16 בספטמבר 2014, לבחון את שינוי המעמד המוניציפלי של הועד המקומי צור יצחק למועצה מקומית", כך במכתב ששלחה מנכ"לית משרד הפנים, אורנה הוזמן בכור, אתמול (ד') לחברי ועדת החקירה העוסקת בשאלת מעמדו העתידי של היישוב צור יצחק.

נציין כי בכוכב יאיר-צור יגאל רואים בהסמכתה של ועדת הגבולות לדון מעתה גם בשאלה האם צור יצחק יכול להיות יישוב עצמאי כהישג למאבק שניהלו ומסבירים כי הפיכת היישוב לעצמאי היא האפשרות המועדפת עליהם על פי האיחוד. עוד נציין כי גם בצור יצחק, יישוב הממוקם ממזרח לעיר כפר סבא, מצפון לכוכב יאיר ומדרום לערי המשולש, מעדיפים את החלופה הזו כפי שנציגי הוועד המקומי אמרו לא פעם.

עם זאת, באם תהפוך צור יצחק, יישוב המונה היום כ-1,700 משפחות, ועתיד לכלול על פי התכנונים כ-3,000 יחידות דיור בעתיד, למועצה מקומית, עולה השאלה כיצד תממן עצמה. נכון להיום כולל היישוב בעיקר יחידות דיור ומעט שטחי מסחר וציבור. בכדי שיישוב עצמאי יוכל לממן את עצמו, הוא חייב גם מוקדי מסחר ותעסוקה כדי שלא יתבסס רק על ארנונה למגורים שנחשבת לארנונה גרעונית.

גם במשרד הפנים מודעים לנקודה החשובה הזו ומסיבה זו בהמשך המכתב ששלחה מנכ"לית משרד הפנים לחברי ועדת הגבולות נכתב עוד כי: "המליצה הוועדה על השינוי כאמור, תבחן הוועדה ותמליץ בדבר חלוקת הכנסות בין המועצה האזורית דרום השרון לבין המועצה המקומית צור יצחק". כלומר, באם יוחלט שצור יצחק יהיה יישוב עצמאי, תישקל האפשרות לחלוקת הכנסות בינו לבין המועצה האזורית דרום השרון אליה הוא שייך היום. נציין כי בעוד במועצה האזורית תומכים בהפיכת היישוב לעצמאי, ייתכן שנושא חלוקת ההכנסות ייתקל בהתנגדות.

ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל, שימי אליאל הגיב על הרחבת המנדט של ועדת הגבולות וכתב בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו: "ההליך עדיין לא הסתיים והוועדה תקיים עוד מספר ישיבות כדי לדון בשינוי ובמשמעויותיו אולם מבחינתנו כיישוב עצמאי הסיכון והסיכוי לאיחוד "נחלש" כמעט לחלוטין...מצב זה מאפשר לוועדה לדון הן בהתאמת המעמד המוניציפלי של צור יצחק והן ביכולת התקציבית וההכנסות העתידיות של היישוב צור יצחק".

בוועד המקומי של צור יצחק ברכו על הרחבת המנדט של הוועדה. מהמועצה האזורית דרום השרון נמסר בתגובה: "אנו מברכים על הרחבת מנדט ועדת החקירה התואמת את עמדת מליאת המועצה".