קנס של 412 אלף שקל למי מיקרון על הטעיית קשישים

הקנס מוטל בגין שורת הפרות של חוק הגנת הצרכן, בהן שימוש בבדיקה האלקטרוליזה המהווה הטעיה, מסירת מידע מטעה בנוגע לביטול עסקאות, הפרות במסמכי העסקה, אי-גילוי פרטים מהותיים ועוד

אחרי אינספור תלונות על חברת מי מיקרון מצד קשישים שלטענתם "נפלו בפח" בעסקאות של אלפי שקלים עבור סנני מים, עסקאות שאותן לא הצליחו לבטל גם בתקופה המותרת על-פי חוק (עד 14 ימים, בעסקת רוכלות) - סוף-סוף מגיעה ענישה מצד הרגולטור: הרשות להגנת הצרכן הודיעה לחברת מי מיקרון על כוונתה להטיל עליה קנס בגובה 412 אלף שקל בגין שורת הפרות של חוק הגנת הצרכן.

עוד ב-2013 פרסמנו ב"גלובס" על קשישה שהוחתמה על-ידי נציגי מי מיקרון בסכום של 13,000 שקל, רשק חרף הבטחות החברה להחזר חלקי - הושבו לה כמה מאות שקלים. בינתיים אותה קשישה נפטרה.

בספטמבר האחרון פרסמנו גם את סיפורה של קשישה בת 82 שחויבה בכ-10,000 שקל עבור עסקת סנני מים וביטוח, וזאת לאחר שנציג מי מיקרון ערך בפניה הדגמה למצב "החמור" של מי השתייה בביתה. אז הגיבה החברה ומסרה כי הגברת "התרשמה מההסבר שקיבלה ובצלילות דעת מלאה אישרה את פרטי העסקה".

מצגי-השווא של נציגי המכירות תרמו בוודאי לסגירת עסקאות, בעיקר על-ידי קשישים, כפי שגם המחיש תחקיר ששודר אמש (ד') בחדשות ערוץ 2.

לפני יותר משנתיים שיגרה הממונה על הגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס, מכתב לחברת מי מיקרון בדרישה לחדול מדרכה. פנייה דומה שוגרה אל החברה גם ב-2005. אלא שמכתבים אלה לא השיגו את מטרתם, ומעניין לראות האם קנס כספי גבוה יהווה ענישה מרתיעה מספיק על קברניטי החברה, שלכאורה הפילו בפח קשישים, שרבים מהם כנראה לא העבירו תלונות או ניסו לבטל את העסקה, בעיקר כאשר אין בקרבם בן משפחה שיוכל לסייע.

נזכיר כי הרשות להגנת הצרכן רשאית על-פי חוק להטיל קנס של עד 45,000 שקל לכל הפרה כנגד חברות שהפרו את החוק. אם לא בטוב אז ברע - ענישה כזו, מרתיעה ככל שתהיה, תמגר אולי תופעות צרכניות מקוממות במיוחד שלא נס לחן, לאור "הצלחות" של אותן חברות שהבינו מיהם הצרכנים שהם בבחינת הטרף הקל ביותר להתעשר על גבם. לנו הצרכנים לא נותר אלא להמתין לעוד ועוד ענישות מעין אלה בדרך אל עולם צרכני מתוקן.

הקנס הנוכחי מוטל על החברה בגין שורה של הפרות, בהן השימוש בבדיקה האלקטרוליזה המהווה הטעיה, מסירת מידע מטעה בכל הנוגע לביטול עסקאות, הפרות במסמכי העסקה ואי-גילוי פרטים מהותיים בעסקה, הפרות בשלב ביטול ועוד.

הקנס מושת על החברה לאחר תחקיר שביצעה הרשות להגנת הצרכן בעקבות שורה של פניות שהועברו אליה, ואשר בגין כל אחד מהמקרים מוטלים קנסות נפרדים המרכיבים יחד את הסכום 412 אלף שקל.