באס: זו "הפצצה המתקתקת" שמאיימת להצית משבר עצום

מנהל קרן הגידור Hayman Capital, מציין במזכר ששלח למשקיעים כי מערכת הבנקאות הסינית התנפחה לממדים עצומים ועלולה להתפוצץ בכל רגע ■ לדבריו, במקרה שבועת האשראי הסינית תתפוצץ, הבנקים בסין יאבדו כ-3.5 טריליון דולר מהנכסים שלהם

וול סטריט / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
וול סטריט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קייל באס, מנהל קרן הגידור Hayman Capital, חוזר על האזהרה שסיפק בעבר וטוען כי מערכת הבנקאות של סין היא "פצצה מתקתקת" שעלולה לגרום לקריסה מוחלטת של הכלכלה הגלובלית.

לטענת באס, בעשור האחרון מערכת הבנקאות בסין צמחה מרמה של 3 טריליון דולר לרמה של 34 טריליון דולר, או 340% מהתמ"ג הסיני. לשם השוואה, שווי הנכסים של מערכת הבנקאות האמריקאית ערב המשבר הפיננסי ב-2008 עמד על כ-16.5 טריליון דולר, 100% מהתמ"ג. 

"האשראי מעולם לא צמח בקצב מהיר או גדול יותר מאשר הוא צמח בסין בעשור האחרון", כתב באס במזכר ששלח אתמול (ד') למשקיעים. לדבריו, אין תקדים בהיסטוריה הכלכלית לשיעורי צמיחה גבוהים שכאלה בשיעור האשראי הבנקאי. לטענתו, הבנקים הסינים עשו שימוש במוצרים שונים של ניהול פיננסי במטרה להאיץ את הגידול באשראי.

באס, שגרף מיליארדי דולרים כאשר הימר על משבר הסאב-פריים בארה"ב, סבור שאם בועת האשראי בסין תתפוצץ, ההפסדים של הבנקים הסינים יהיו גדולים בלפחות פי 4 מההפסדים של הבנקים האמריקאים במהלך המשבר ב-2008.  להערכתו, המערכת הבנקאית בסין עלולה להפסיד 10% מהנכסים שלה במקרה של חובות מסופקים בשיעור גבוה. כלומר, הבנקים יאלצו למחוק הון בהיקף של 3.5 טריליון דולר כך שהבנק המרכזי הסיני יאלץ להדפיס טריליוני יואן, או כ-10 טריליון דולר, במטרה לחלץ את הבנקים.

הוא מציין בנוסף כי הבנקים בסין רשאים להלוות עד כ-75% מהפקדונות שלהם. מעבר לכך, הוא טוען עוד כי הבנקים הסינים הציעו ללקוחות מוצרים שמבטיחים להם תשלומי ריבית קבועים, כגון מוצר פיננסי שנקרא Trust Beneficiary Rights, אותו הוא מכנה "פצצה מתקתקת".