הצעת חוק 90% מימון משכנתא חוזרת לשולחן הכנסת

מדובר בהצעת חוק אותה ניסתה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס לקדם גם בכנסת הקודמת ללא הצלחה, ותכליתה לקבוע מנגנון של ערבות מדינה על המשכנתא עד גובה 90% מערך הנכס שנרכש

הצעת החוק של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו), המציעה להקטין את ההון העצמי הנדרש לקבלת משכנתא, חוזרת לחיים. ביום ראשון הקרוב עומדת הצעת חוק ערבות למשכנתאות (תיקון - ערבות מדינה לדירה יחידה) התשע"ה-2015 לעלות לדיון בועדת שרים לענייני חקיקה.

נזכיר כי מדובר בהצעת חוק אותה ניסתה ח"כ לוי-אבקסיס לקדם גם בכנסת הקודמת ללא הצלחה, ותכליתה לקבוע מנגנון של ערבות מדינה על המשכנתא עד גובה 90% מערך הנכס שנרכש. עוד מוצע בהצעת החוק ששר האוצר יקבע תנאים ואמות-מידה למתן הערבות ולקביעת קהל הזכאים.

נציין כי הצעת החוק האמורה הייתה כבר אמורה לעלות לדיון בועדת השרים לחקיקה גם בכנסת הנוכחית אולם ההצבעה בועדה נדחתה לבקשת משרד האוצר.

ח"כ לוי-אבקסיס הסבירה היום כי דחיית ההצבעה בועדת השרים לחקיקה נועדה כי לנסות ולהגיע להסכמות עם משרד האוצר, מה שיגדיל את סיכויי הצעת החוק לעבור ולהמשיך והתקדם לקראת חקיקה, אולם הניסיונות להגיע להסכמה עם משרד האוצר לא צלחו ולכן החליטה להעלות את ההצעה לדיון בוועדה בשנית. עוד נציין כי הצעות חוק דומות עלו בכנסת הקודמת אך לא הצליחו להתקדם.

"לפי הוראת בנק ישראל מיום 29 באוגוסט 2013, סכום ההלוואות לדיור מוגבל ל-66.7% ממחיר הדירה כך שעל הרוכשים לגייס הון התחלתי השווה לכ-30% ממחיר הדירה, סכום אשר לא מאפשר לזוגות רבים, בין היתר אלה הנמנים עם מעמד הביניים בישראל לרכוש דירה, ועל כן הם נאלצים להמשיך ולשכור דירה בשוק השכירות הדרקוני", כך נכתב בדברי ההסבר של הצעת החוק.

"נראה כי קיימת מעורבות של הממשלה בשוק הדיור בישראל אשר נעשית בדרכים שונות, כגון הקצאת קרקעות לדיור ושיווקן בכל אזורי הארץ, דיור ציבורי לנזקקים ומתן סיוע לזכאים לצורך רכישת דירה או שכירת דירה. בהצעת חוק זו מוצעת דרך נוספת - לאפשר לזוגות להגשים את חלום רכישת הדירה, וזאת על-ידי ערבות של המדינה למשכנתאות, עד לגובה משכנתא של 90% ממחיר הדירה. הצעת חוק זו מאפשרת ל'חסרי דירה' לרכוש דירה אף אם אין ברשותם "הון עצמי התחלתי" למימון מלוא סכום הרכישה.

"כמו כן, על-מנת לייעל הליך ביורוקרטי של קבלת ערבות זו, מוצע להעניק לשר האוצר סמכות לקבוע תנאים ואמות-מידה לזכאות שנקבעת בהצעת החוק. שהרי לרמת היעילות של פעילות משרד האוצר יש השפעה רבה על שוק הדיור בארץ, בעיקר במימוש הביקוש לדיור בקרב האוכלוסייה בכלל ושל השכבות החלשות בפרט. לפעילות זו יש חשיבות ציבורית רבה, בעיקר נוכח העובדה שהפער החברתי בישראל הוא מהגבוהים בעולם המפותח, וללא מעורבות משרד האוצר פער זה עלול לבוא לידי ביטוי בצורה קיצונית גם בתחום הדיור, להגדיל את הפער החברתי ולעודד ירידה מהארץ".

חברת הכנסת לוי-אבקסיס אמרה היום כי "הגשתי את הצעת החוק הזו עוד בכנסת הקודמת ומאז אני מקבלת תמיכה עצומה הן מהציבור והן מחברי הכנסת והשרים שמבינים שהמצב הקיים בו אוכלוסיות שלמות מנועות להתחיל בכלל את הליך רכישת הדירה כי אין להם הון עצמי מהבית הוא בלתי נסבל וחייב להשתנות - הגיע הזמן לעבור מדברי תמיכה למעשים בשטח ולאשר את ההצעה לקראת הצבעה במליאת הכנסת.

"אותם צעירים שאין להם הון עצמי נאלצים בלית ברירה לקחת הלוואות מגורמים שונים כגון חברים, בני משפחה או הלוואות מ-2-3 בנקים שונים כשאף אחד אחר לא היה מאשר להם לאור יכולת השתכרותם. לכך מתווספים גורמים נוספים מהם לרוב נח לנו להעלים עין - רבים מאלה שלא מסוגלים לגייס הון עצמי פונים בנואשות לשוק האפור ולוקחים הלוואות בריביות רצחניות, וזה קורה כל יום ולאור היום".