בנק הפועלים: "כחלון חסר אחריות ויוצר אווירה מתלהמת"

נציגי הבנק בשימוע בוועדת שטרום: "כל העולם המערבי עוסק כעת בשאלה האם דויטשה בנק ישרוד - האם זה מה ששר האוצר רוצה שיקרה בישראל?"

ציון קינן, משה כחלון / צילומים: תמר מצפי
ציון קינן, משה כחלון / צילומים: תמר מצפי

בנק הפועלים  עולה להתקפה ותוקף בחריפות את עבודת ועדת שטרום להגברת התחרות בבנקים. נציגי הבנק הגיעו היום (ב') לשימוע בפני הוועדה וטענו כי ההמלצות הן "משחק מכור" מראש וכי הוועדה ביצעה עבודה שטחית ומניפולטיבית ושימשה כחותמת גומי בלבד.

"המלצות הוועדה נכתבו מראש", טענו נציגי הבנק. "הן מופיעות שחור על גבי לבן במצע מפלגת 'כולנו', בהסכם הקואליציוני שנחתם לאחר הבחירות, ובכתב המינוי של הוועדה, כמו גם בהתבטאויות חבריה בתקשורת. מדובר במשחק מכור מראש וכי הוועדה שימשה רק כחותמת גומי. זו ועדה מקצועית לכאורה שנותנת הכשר לאג'נדה פוליטית".

נציגי הבנק שהגיעו לשימוע הם אריק פינטו, מ"מ מנכ"ל בנק הפועלים וסמנכ"ל התפעול ( COO ); ידין ענתבי, משנה למנכ"ל בנק הפועלים וממונה על החטיבה הפיננסית ( CFO ); וכן יועצים חיצוניים: שלומי פריזט, לשעבר הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים העסקיים וחבר ועדות טרכטנברג וזקן, אשר כתב חוות דעת עבור איגוד הבנקים שהוגשה לוועדת שטרום; חורחה פדילה ומיגל דה לה מנו מחברת קומפאס לקסקון; טל מופקדי ורועי שלם מחברת נומריקס; וכן עו"ד צביקה אגמון.

בנק הפועלים לא חסך שבטו מוועדת שטרום ונציגי הבנק טענו כי "עבודת הוועדה שטחית, לא כוללת ניתוחים ובדיקות עדכניות ומבוססת על נתונים היסטוריים ולא רלוונטיים. הוועדה ביססה את המלצותיה על תשתית עובדתית מגמתית וחלקית. בדרך התעלמה הוועדה בצורה מניפולטיבית מכל נתון שלא שירת את התיזה שלה ובחרה להציג רק נתונים לא עדכניים שמועילים ליעד שסימנה מראש.

"בנושא יעילות הבנקים, למשל, יש שימוש בנתונים לגבי השנים 2009-2011 כדי להוכיח את התיזה כי הבנקים אינם יעילים והתעלמות מנתונים עדכניים מהשנים 2012-2014 המראים שיפור ביעילות הבנקים".

מדובר בעמדות דומות לאלה שכבר הוצגו על ידי איגוד הבנקים בשבוע שעבר, ונשלחו לוועדת שטרום. יצוין כי למרות השיפור ביחס היעילות של הבנקים, המערכת הבנקאית בישראל רחוקה מלהיות יעילה כמו ב- OECD או במערב אירופה, וזו הסיבה שבנק ישראל הכריז לאחרונה על תוכנית תמרוץ לבנקים לבצע התייעלות ומוכן להעניק להם גמישות ביעדי הלימות ההון תמורת מהלכי התייעלות אגרסיביים.

בבנק הפועלים טוענים עוד כי מחירי האשראי בחברות כרטיסי האשראי בישראל אינם חריגים בהשוואה עולמית, ומאשימים את הוועדה בכך שלא ביצעה השוואה למדינות אחרות בעולם. בבנק קובלים גם על האיסור להנפיק כרטיסי אשראי חדשים למשך 4 שנים לפחות ואומרים: "אין בנמצא מדינה מפותחת האוסרת על בנק להיות בעלים של חברת אשראי או האוסרת עליו להנפיק כרטיסי אשראי. ישנן שתי מדינות בלבד ברחבי העולם בהן יש איסור על הנפקה - כף ורדה ואנגולה. ולא בכדי, שכן כרטיס אשראי הוא בראש ובראשונה אמצעי תשלום וחלק אינטגרלי מהשירותים אותו נותן הבנק ללקוחותיו".

נציגי הבנק מזהירים גם מגידול בעלות האשראי וקיטון במסגרות האשראי: "כיום היקף מסגרות האשראי הבנקאיות שהבנקים מעמידים הוא 115 מיליארד שקל בשנה. אין יכולת לחברות כרטיסי האשראי ללא גב בנקאי להעמיד סכומים כאלו ולכן הן ייאלצו להקטין את המסגרות, ובנוסף כדי לממן את מסגרות האשראי המוקטנות בהיקף של כ-50 מיליארד שקל, חברות האשראי תידרשנה לגייס חוב בעלות גבוהה שעלותו תגולגל על הלקוחות".

בבנק לא תוקפים רק את ועדת שטרום אלא גם את שר האוצר, שאמר בשבוע שעבר כי "בעוד 10 שנים לא יהיו בנקים" והתכוון לכך שהתקדמות הטכנולוגיה תאפשר לאנשים להלוות אחד לשני. נציגי הבנק יוצאים נגד ה"פופוליזם האנטי-בנקאי" וטוענים: "אמירות עקביות של שר האוצר כנגד הבנקים שוחקות את האמון במערכת הבנקאית. למשל, אמירתו בשבוע שעבר כי בעוד עשר שנים הבנקים ייעלמו.

"מדובר באמירה מסוכנת היוצרת אווירה מתלהמת הפוגעת לא רק בבנקים אלא בכלכלה הישראלית. זוהי אמירה חסרת אחריות מצד שר אוצר - האם שר האוצר באמת מעוניין שלא יהיו בנקים בישראל? האם הוא מבין את המשמעות של מדינה מודרנית ללא מערכת בנקאית חזקה ויציבה? כל העולם המערבי עוסק כעת בשאלה האם דויטשה בנק ישרוד - האם זה מה ששר האוצר רוצה שיקרה בישראל?".

את דבריהם חתמו נציגי בנה"פ באזהרה: "ועדת הבדיקה הממשלתית שתוקם בעוד כמה שנים תצטרך להתייחס לוועדת שטרום כאחד הגורמים שהביאו להרס המערכת הבנקאית בישראל ולפגיעה בלקוחות".

 

שלב השימועים בוועדת שטרום החל אתמול. מנכ"ל הבורסה בת"א אמר כי במידה ויחליטו להפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים יש לצאת בהנפקה לציבור "תוך זמן קצר". נציגי הפניקס קראו כמובן להשתמש במקורות ההון של המוסדיים (קרי כספי הפנסיה של הציבור) להגברת התחרות בשוק האשראי ובאיגוד הבנקים קראו שוב לאפשר לבנקים להנפיק כרטיסי אשראי חדשים.

פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, טען כי פיצול חברות כרטיסי האשראי מהבנקים לא יוביל להגברת התחרות, וקרא לאפשר לבנקים לבצע איגוח של האשראי לעסקים קטנים ובינוניים.