באיחור של 5 שנים: קבוצת מגדלי העיר קיבלה ליווי בנקאי

הבנק המלווה: מזרחי-טפחות ■ הפרויקט שווק בספטמבר 2009

למעלה מחמש שנים לאחר שיווק הדירות לחברי קבוצת רכישה בפרויקט מגדלי העיר במרכז העיר פתח תקווה, ורק בשבוע שעבר הצליחה הקבוצה להשיג ליווי בנקאי מבנק מזרחי טפחות. כזכור, הפרויקט שווק בספטמבר 2009 במסגרת קבוצת רכישה שארגנו קרן בן דוד וחני הורוביץ, שהחזיקו אז בחברת "מגדלים", וקיבלו אופציה לרכישת הזכויות שמעל המבנה המסחרי הקיים ברחוב גוטמן.

במהלך 2009-2010 גייסו השתיים רוכשים על מנת לרכוש את הקרקע והצליחו לממש את האופציה. בפברואר 2010, הודיעו הורוביץ ובן דוד כי בתוך חצי שנה יחלו העבודות להקמת מגדלי "לב העיר", שני מגדלים בני 22 קומות ו-245 דירות. אולם הפרויקט, שהיה אמור כבר להתאכלס, נקלע לקשיים ונתקע לאחר שלמרות שיווק כל 245 הדירות, לא הצליחה הקבוצה בניהולן של בן דוד והורוביץ להשיג ליווי בנקאי במשך תקופה ממושכת.

ב-2013 החליטה נציגות הדיירים של הפרויקט בראשות עו"ד ארצי בן יעקב להיפרד מבן דוד והורוביץ ולהתקשר עם חברה חדשה שתנהל את הפרויקט. "בדיעבד הסתבר שעלויות הבנייה שהובאו בחשבון במחיר הדירות ששווקו היו לא ריאליות, במקביל גילנו שהיו הרבה בעיות בקרקע לרבות בעלי חנויות מסחריות שלא הובאו בחשבון, ולזה להוסיף 245 משפחות שככל שחלף הזמן, היו יותר ויותר ממורמרות ומתוסכלות", מספר בן יעקב.

הנציגות התקשרה עם חברת הניהול "ונטורה ג'נריישן בע"מ", שבבעלות שלמה ונטורה, בתנאי שזו תצליח להשיג ליווי בנקאי. בן דוד והורוביץ נעתרו לבקשת חברי הקבוצה לוותר על 3.5 מיליון שקל מסך דמי הסיחור המגיעים להן לטובת חברת הניהול החדשה, וזאת מתוך סך דמי הסיחור המגיעים לבן דוד והורוביץ שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים. בין הצדדים סוכם כי את מסת הכספים המגיעים להן יקבלו השתיים עם קבלת הליווי הבנקאי לקבוצה. מאז פעלה ונטורה ג'נריישן להשיג מימון בנקאי מול בנק מזרחי טפחות, ובמקביל התקשרה הקבוצה עם חברת אלקטרה בנייה.

"אלקטרה הסכימה להתחיל בבניית הפרויקט עוד לפני שהושג ליווי בנקאי, ואת העבודות שילמו חברי הקבוצה מההון העצמי שלהם", מספר בן יעקב. "זהו סיכון לא פשוט שלקחה על עצמה אלקטרה עד שנקבל ליווי בנקאי, ומגיעה לה על כך תודה גדולה", הוסיף.

כיום, לאחר שנה של עבודות, סיימה אלקטרה לבנות את קומות החניונים ונמצאת בקומה הראשונה של הבניין.

עם הזמן שחלף השתנו גם הוראות בנק ישראל בעניין ההון העצמי והמשכנתא ועשרות מחברי הקבוצה לא ענו יותר על דרישות ההון העצמי של הבנקים, ונאלצו למכור את זכותם הלאה. "כשנכנסנו לקבוצה אנשים ידעו שהם צריכים 30% הון עצמי ו-70% יקבלו משכנתא", משחזר בן יעקב. "כשהגענו לרגע האמת מול בנק מזרחי טפחות, ההון העצמי הנדרש קפץ בינתיים ל-50% והרבה אנשים לא אושרו על ידי הבנק, ולכן ערכנו מכרז ומכרנו עשרות דירות של אנשים שלא אושרו על ידי הבנק".

כאמור, בשבוע שעבר אושר סופית הליווי הבנקאי לקבוצה על ידי בנק מזרחי טפחות. עורכי הדין שליוו את הקבוצה הם עו"ד דורון אריאל המייצג דיירי מגדל אחד ועוה"ד משה אליה ושמוליק לכנר ממשרד נשיץ ברנדס המייצגים דיירי מגדל שני. בן דוד והורוביץ, אגב, מחזיקות כל אחת בפנטהאוז בפרויקט.

"מדובר באנשים שרוצים לגור בפרויקט, נתקעו ומשלמים שכירות תקופה ארוכה. לקוחות שאלו אותי אם להיכנס לקבוצת רכישה בשרונה של מאות חברים, אבל כעו"ד אני אומר לכל הלקוחות שלי שגם על קבוצת רכישה של עשרות אנשים אני לא ממליץ. יחד עם זאת, חרף הסבל הרב שעבר על הרוכשים, ועליית המחיר של הדירות, גם היום העסקה טובה ומשתלת ומי שיקבל דירה בפרויקט שכרו בהפסדו".