לגור על הים: הצצה לבית צף חדש שמציג פתרון מבריק

הצצה מקרוב לבית חדש שבנייתו הושלמה לאחרונה ומעורר עניין רב: מדובר ב"בית האמפיבי" הראשון בעולם, והוא כולל פתרון גאוני לבעיה מוכרת באזורים רבים בעולם ■ צפו בווידאו

בית אמפיבי, משרד אדריכלים, בריטניה, נהר התמס Beka / צילום: Beka
בית אמפיבי, משרד אדריכלים, בריטניה, נהר התמס Beka / צילום: Beka

היסטורית, כל מי שגר באזור רווי שיטפונות נדרש להתקין את שקעי החשמל גבוהה ולהיות בעל כיסים עמוקים, לכל צרה שלא תבוא. עם זאת, משרד אדריכלות בריטי בשם Beca מצא פתרון הרבה יותר מקורי לבעיה. הבית האמפיבי אותו הוא עיצב יכול לצוף על פני המים כאשר השיטפון מגיע ולנחות ברכות על האדמה כאשר השיטפון מסתיים.

הבית הצף, שמכונה formosa, הוקם 10 מטרים מגדות נהר התמס בבריטניה, על אי קטנטן בשם בקינגהמשייר (Buckinghamshire), אשר ממוקם באזור שחשוף לשיטפונות רבים.

מעבר לכך, המאפיינים של האזור מחייבים לאפשר את זרימת המים או את אגירתם. לכן, הבתים שנבנים באזור צריכים להמשיך ולתפקד במהלך השיטפונות, וגם לא להפריע לזרימה או לאגירה של המים. הבית האמפיבי עומד בכל הקריטריונים.

במקרה של שיטפון הוא מתרומם לגובה של עד 2.5 מטרים, מעל הזרימה של המים. הבית יושב בתוך מעגן רטוב, וכאשר מפלס המים עולה, 4 תרנים, או דולפינים כפי שהאדריכלים מכנים אותם, תומכים בבית ועוזרים לו להתייצב.

המבנה עצמו עשוי בטון ומצויד בצנרת גמישה ועמידה לזעזועים, כך שגם אחרי שיטפון, כל התשתיות אמורות לעבוד כרגיל. בנוסף לכך הבית מבודד ביותר, כך שניתן להמשיך לגור בו גם כאשר אין חיבור למערכות החימום והקירור.