משרד הביטחון "עושה שופינג" בעלות של 350 מ' ש'

עשרות מפעלים קיבלו הזמנות של רכיבים לייצור טנקי מרכבה חדשים ונגמ"שים מתקדמים בעלות של מאות מיליוני שקלים ■ חלק ניכר מסכום זה הועבר לעשות אשקלון, המייצרת חלפים לממסרות של טנקי המרכבה והנמ"רים

עשרות מפעלים ברחבי הארץ קיבלו הזמנות בהיקף כולל של כ-350 מיליון שקל ממשרד הביטחון להרחבת הייצור של חלפים, מערכות ורכיבים המשמשים להרכבת ה"נמ"ר" (נגמ"ש המבוסס על מרכב של טנק המרכבה), ולהמשך הייצור של טנקי מרכבה "סימן 4" לשימוש כוחות צה"ל. חלק ניכר מסכום זה, כ-207 מיליון שקל, הועבר לחברה-בת של תעש מערכות עשות אשקלון, המייצרת חלפים לממסרות של טנקי המרכבה והנמ"רים. הזמנות בהיקפים גדולים, של כמה עשרות מיליוני שקלים, הועברו לעוד חברות שמעורבות בייצור של רכיבים המשולבים בתהליכי ההרכבה של הטנקים והנגמ"שים החדשים. תהליך ההרכבה של הכלים נעשה במרכז השיקום והאחזקה (מש"א) שבתל השומר, שמפעילה מנהלת טנק המרכבה (מנת"ק) של משרד הביטחון.

במשרד הביטחון אמרו היום (ג') כי ההזמנות החדשות שהועברו בימים האחרונים לתעשיות ברחבי הארץ הן פועל יוצא של ההסכם הרב-שנתי שנחתם באחרונה עם משרד האוצר. לפי הסכם זה, יעמוד למערכת הביטחון ולצה"ל תקציב רב-שנתי וקבוע שיאפשר להם הצטיידות, תכנון ואימונים. על רקע ההבנות עם האוצר, הוציא מינהל הרכש של משרד הביטחון הזמנות רב-שנתיות שיאפשרו את רצף פעילות הייצור של הטנקים ושל הנגמ"שים החדשים, תוך מימון הרחבת הייצור של הנמ"רים.

בעקבות מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014 בעזה, החליטה מערכת הביטחון להכפיל את מספר הנגמ"שים מסוג נמ"ר המשמשים את היחידות הלוחמות של צה"ל. מדובר בנגמ"שים ממוגנים שמותאמים למתארי הלחימה העדכניים ולאיומים שקיימים בשדה הקרב העדכני. הטנקים החדשים, כמו גם הנמ"רים שיימסרו לצה"ל, יישאו בין השאר את מערכת ההגנה מפני טילים נגד טנקים מסוג "מעיל רוח", שפיתחה חברת רפאל. "ההחלטה להכפיל את מספר הנגמ"שים בעקבות המבצע בעזה ובעקבות הסיכום הרב-שנתי עם האוצר, מתבטאים בהזמנות ענק מהתעשיות הישראליות, שחלק גדול מאוד מהן פועלות בפריפריה", אמר היום סגן ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, איציק לוי.

 

נוסף על עשות אשקלון, העביר משרד הביטחון הזמנה בהיקף של כ-128 מיליון שקל לחברת "אורדן" שפועלת בנתניה ובמצפה רמון, ועוסקת בייצור של חוליות, זחלים וגלגלים למשוריינים; והזמנה נוספת בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים מחברת "פרמט" שבקריות.

בתוכנית הייצור וההרכבה של הטנקים והנגמ"שים מעורבים כ-200 מפעלים ברחבי הארץ, רבים מהם נמצאים בפריפריה. 75% מהמרכיבים של טנק המרכבה מיוצרים בישראל וכ-40% מהרכיבים של הנמ"ר מיוצרים בארץ. חלקים אחרים של הנגמ"ש מיוצרים בארה"ב, בין השאר בחברת ג'נרל דיינמיקס, ונרכשים בידי משרד הביטחון באמצעות כספי הסיוע האמריקאי.

לפי נתוני משרד הביטחון, תעשיות שמעורבות בתוכניות הייצור של הטנק והנגמ"ש מייצאות מדי שנה בהיקף כולל של כ-700 מיליון דולר. מדובר ביצוא של רכיבים שפותחו עבור תוכניות אלה, אך משמשים גם לייצור של מערכות אחרות ברחבי העולם.