המשרד להגנת הסביבה: לא לדרישה להגברת השימוש בפחם

ועד עובדי חברת החשמל לוחץ להגדלת השימוש בפחם לייצור חשמל לשיעור שלא יפחת מ-50%

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

"אני פונה אליכם בדחיפות לאור דרישת ועד עובדי חברת החשמל להגדלת השימוש בפחם לייצור חשמל לשיעור שלא יפחת מ-50%. משמעות דרישה זו היא הגדלת השימוש בפחם בעשרות אחוזים ביחס לתמהיל האנרגיה המתוכנן", כך כתב מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, במכתב ששלח בשבוע שעבר למנכ"לים של משרדי האנרגיה והאוצר. זאת לאור דרישת עובדי חברת החשמל להעלות את השימוש בפחם כחלק מהרפורמה בחברה.

הוועד, נזכיר, שלח בשבוע שעבר מסמך דרישות לרפורמה בחברה, הכוללות בין היתר ויתור המדינה על האג"ח הצמיתה שהנפיקה החברה לפני עשרות שנים, גביית התשלום ממצרים והרשות הפלסטינית, תכנון תחנת כוח גרעינית והמשך ייצור חשמל מפחם. העובדים ביקשו להבטיח כי השימוש בפחם לא יירד מ-50% עד ל-2021 (כיום הוא עומד על 60%) וכי החברה תקבל בכל שנה פיצוי מלא על רכש הדלק, כולל הגנת TOP מלאה מול ספק הגז הטבעי.

כעת דנציגר מזהיר כי הגברת השימוש בפחם משמעותה הרחבת הנזקים הבריאותיים לאוכלוסייה סביב תחנות הכוח הפחמיות בחדרה ואשקלון. הוא מזכיר את הערכת ארגון OECD כי בישראל ישנם מדי שנה 2,500 מקרים של תמותה מוקדמת כתוצאה מזיהום אוויר, הנובע ברובו (70%) מייצור חשמל.

דנציגר מפרט עוד כי החלופות הקיימות לפחם, ובהן גז טבעי ואנרגיות מתחדשות הן זולות יותר בעלותן הכוללת למשק, בריאות יותר ויסייעו להפחית מקרי תמותה מוקדמת, ולפיכך המשך השימוש בפחם "מנוגד לכל היגיון בריאותי, כלכלי וסביבתי". הוא מציג כדוגמה את בריטניה, גרמניה וקליפורניה, שהחליטו על צמצום משמעותי עד הפסקה מוחלטת של שימוש בפחם בעשור הקרוב.לבסוף מזכיר המנכ"ל את המחויבות שהציבה לעצמה ישראל לפני ועידת האקלים בפריז בדצמבר, והיא להפחית את פליטות גזי החממה ב-25% עד 2030. לטענתו, ללא הפחתה משמעותית בשימוש בפחם והגברת ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות, לא ניתן יהיה לעמוד ביעד.