אובמה: טראמפ לא יהיה נשיא, זו לא תוכנית ריאליטי

טראמפ מגיב: "לאובמה יש מזל שלא התמודדתי נגדו בבחירות הקודמות, כי הוא לא היה יושב עכשיו בבית הלבן" ■ במסיבת עיתונאים קורא נשיא ארה"ב לרפובליקאים לקיים שימוע למועמדו לבית המשפט העליון

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

 

 

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שרבב אתמול (ג') את עצמו למלחמה המילולית הניטשת בין הפוליטיקאים שמבקשים לרשת את מקומו בבית הלבן והאשים את המתמודדים הרפובליקאים, ובראשם דונלד טראמפ, שהתבטאויותיהם בקמפיין פוגעות במעמדה הבינלאומי של ארה"ב. אובמה התייחס בביטול לטראמפ ואמר בהחלטיות שמצפה לו תבוסה במירוץ לנשיאות. זו היתה התבטאות נדירה שנתנה ביטוי לבוז שרוחש נשיא ארה"ב לקבלן ממנהטן.

"אני מוסיף להאמין שמר טראמפ לא יהיה נשיא", אמר אובמה במסיבת עיתונאים בראנצ'ו מיראז', קליפורניה, בתום ועידת פסגה עם מנהיגי מדינות דרום מזרח אסיה. "הסיבה לכך היא, שאני נותן אמון רב בעם האמריקאי ונראה לי שהאמריקאים מבינים שלהיות נשיא זה תפקיד רציני. זה לא להנחות תוכנית ראיונות או תוכנית ריאליטי. זה לא קידום מכירות. זה לא שיווק. זה קשה. והרבה אנשים (בעולם) סומכים עלינו שנמלא את התפקיד הזה כהלכה. לא מדובר בשידול או בפנייה ליצרים (של ההמונים) או במאמץ לעשות כל דבר כדי להשתחל לחדשות בכל יום נתון".

"לפעמים הנשיאות מחייבת קבלת החלטות קשות גם כאשר אנשים לא יאהבו אותן, או נקיטת צעדים בלתי פופולריים, או התייצבות לימין אנשים פגיעים שאין להם תמיכה פוליטית חזקה", הוסיף אובמה. "זה תפקיד שנושאו חייב להיות מסוגל לעבוד עם מנהיגים ברחבי תבל באופן שישקף את חשיבות הנשיאות. זה תפקיד שנושאו חייב לנטוע (במנהיגים זרים) ביטחון שהוא מודע לעובדות, שהוא יודע מה שמם, שהוא יודע היכן נמצאות ארצותיהם על המפה, ושהוא יודע משהו על ההיסטוריה שלהם".

"אכן, בתקופת הבחירות המקדימות אנשים משחררים קיטור ונותנים ביטוי לרגשותיהם", המשיך נשיא ארה"ב. "זה נראה כבידור ולעיתים קרובות מדווחים על כך כבידור. אבל ככל שאנו מתקרבים (לבחירות עצמן) למציאות יש דרך להפגין נוכחות. ויש לי אמונה באמריקאים מפני שבסופו של דבר הם מבינים, שמי שעומד במקום שבו אני עומד עתה יצטרך להחליט האם להשתמש בנשק גרעיני או האם לשלוח בני 21 לקרב; הוא יצטרך לוודא שהמערכת הבנקאית לא תקרוס, ולעיתים קרובות הוא יהיה אחראי לא רק על ארה"ב אלא גם על 20 מדינות אחרות, שמתמודדות עם בעיות גדולות או שנמצאות על סף התפרקות ושמצפות שנעשה משהו. האמריקאים הם אנשים נבונים ואני חושב שבסופו של דבר הם יקבלו החלטה נבונה (בבחירות)".

ברמז לנזק שגורמות ההצהרות של טראמפ ופוליטיקאים רפובליקאים אחרים למעמדה של ארה"ב, אמר אובמה: "משקיפים זרים (כנראה מנהיגים מדרום מזרח אסיה שעימם אך זה נפגש - ר.ד.) מוטרדים מחלק מהרטוריקה שנשמעת בפריימריז של הרפובליקאים ובעימותים הטלוויזיוניים שלהם. ואגב, הרטוריקה הזו אינה יוצאת רק מפיו של טראמפ. מעניין שכל אחד מתמקד בטראמפ, בעיקר מפני שיש לו דרכים מעניינות יותר להתבטא, אך מתמודדים אחרים משמיעים אותם דברים".

 

הנשיא קבל על התבטאויות נגד מוסלמים, נגד מהגרים ובעיקר על התכחשותם של כל המתמודדים הרפובליקאים להתחממות האקלים הגלובלי. "כל הרפובליקאים מכחישים את השינוי האקלימי, למרות העובדה שהראיות המדעיות לכך הן חד-משמעיות, וזה מטריד את הקהיליה הבינלאומית", אמר אובמה.

בתגובה, אמר אתמול טראמפ: "לאובמה יש מזל שלא התמודדתי נגדו בבחירות הקודמות, כי אחרת הוא לא היה יושב עתה בבית הלבן".

מותו של השופט אנטונין סקאליה, עמוד התווך השמרני של בית-המשפט העליון, בסוף השבוע, הותיר בבית-המשפט שני מחנות שווים בגודלם: ארבעה שופטים ליברליים, וארבעה שופטים שמרניים. החוק מחייב את הנשיא למנות מועמד חדש ואת הסנט לדון ולאשר (או לפסול) את המועמד. אך ראש הסיעה הרפובליקאית בסנט, מיץ' מקונל, אמר שלשום, כי הנשיא חייב להימנע מהגשת מועמד מפני שהסנט יסרב לדון בכל מועמד שאובמה יגיש. הוא טען, שרק הנשיא החדש שייכנס לתפקידו בינואר 2017 יצטרך לבחור מועמד. הרפובליקאים חוששים, ובצדק, שאובמה ימנה שופט ליברלי, ובכך יבוא הקץ לרוב השמרני בבית-המשפט העליון שנשמר במשך 25 שנים.

בתגובה על כך אמר אובמה במסיבת העיתונאים, כי בדעתו למנות מועמד בעל הכישורים הטובים ביותר לתפקיד וכי הוא מצפה שהסנט ידון במועמדו ויאשרו, על פי התקדימים שנקבעו במשך דורות. "החוקה קובעת באופן הברור ביותר מה צריך לקרות עכשיו", אמר הנשיא. "כאשר מתפנה מקום בבית-המשפט העליון, הנשיא ממנה מישהו. הסנט דן במינוי, ואז הוא מאשר או פוסל את המועמד. מבחינה היסטורית, זה אף פעם לא הוטל בספק. אין חוק בלתי כתוב שאוסר על הנשיא לעשות זאת בשנתו האחרונה בתפקיד. משעשע אותי שכל מיני אנשים שרואים עצמם כפרשני החוקה ושנצמדים לכוונה המקורית של מחבריה - האנשים האלה מוצאים לפתע בחוקה מה שאין בה".

סקר ארצי חדש של NBC מראה, שטראמפ מוסיף ליהנות מיתרון גדול על יריביו הרפובליקאים בקרב בוחרים רפובליקאים פונטציאליים. טראמפ קיבל 38% מקולות הנשאלים. אחריו צועדים הסנטור הנוצרי האדוק טד קרוז (18%), הסנטור מארקו רוביו (14%, ירידה של 3% בהשוואה לסקר הקודם), בן קארסון (8%), מושל מדינת אוהאיו, ג'ון קייסיק (%7) וג'ב בוש (4%). במחנה הדמוקרטי, זכתה הילארי קלינטון בתמיכת 50% מהנשאלים וסנטור ברני סאנדרס - ב-40%. הסבב השלישי של הבחירות המקדימות יתקיים בשבת בקרוליינה הדרומית.