אפריקה ישראל צפויה לסיים את 2016 עם כ-100 מ' ש' בקופה

החברה החלה את השנה עם 562 מיליון שקל, ובמהלך השנתיים הקרובות היא תידרש לפרוע לבנקים ולמחזיקי האג"ח כ-1.1 מיליארד שקל

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

בקשת נאמני איגרות החוב מחברת אפריקה ישראל לבצע "מתווה ביניים" - הסדרה בתשלומי האג"ח למחזיקי שלוש הסדרות השונות (כ"ו-כ"ח) במהלך 2016 - וכן להקדים בשנה וחצי תשלום קרן של 58 מיליון שקל למחזיקי אג"ח כ"ח, מאלצת את הנהלת אפריקה   לפרסם כבר כעת את דוח תזרים המזומנים החזוי לשנתיים הקרובות.

מהדוח שפרסמה הנהלת אפריקה, בראשות המנכ"ל אברהם נובוגרוצקי, עולה כי אם המתווה המוצע יאושר בידי המחזיקים, תסיים החברה את 2016 ואת 2017 עם 98 מיליון שקל ועם 234 מיליון שקל בקופתה, בהתאמה. מנגד, אם לא תאושר ההסדרה, ואפריקה תמשיך לפרוע את התחייבויותיה במועד הקיים, תסיים החברה את 2016 עם 186 מיליון שקל בקופה, ואת השנה שלאחריה עם 281 מיליון שקל.

מבט על התזרים החזוי של אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, לשנתיים הקרובות, מגלה כי החברה החלה את השנה הנוכחית עם 562 מיליון שקל בקופתה, בעוד שבמהלך השנתיים הקרובות היא תידרש לפרוע לבנקים ולמחזיקי האג"ח סכום של 1.143 מיליארד שקל (או 1.096 מיליארד שקל במקרה ששינוי לוח הסילוקין לא יאושר).

המקורות שעליהם נשענת אפריקה לפירעון החובות השנה ובשנה הבאה כוללים בעיקר תזרים של 653 מיליון שקל ממכירת מניות והחזקות בחברות בנות, וממכירת נכסים וקרקעות שבבעלותה הישירה, וכן תזרים של 218 מיליון שקל מדיבידנדים והחזר הלוואות בעלים מחברות מוחזקות וכלולות.

עם זאת, גם אם תצלח אפריקה ישראל את האתגרים בשנתיים הקרובות, בזכות מימושים אגרסיביים של נכסים והחזקות בישראל ובאירופה, הרי שבלא התאוששות בפעילותה ברוסיה, שתביא עמה גם למימושי נכסים שם, תתקשה החברה לצלוח את הפירעונות שיעמדו בפניה במהלך 2018.

לאפריקה ישראל שלוש סדרות אג"ח - כ"ו, כ"ז וכ"ח - בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל ערך נקוב, הנסחרות בתשואות זבל של עד 37% על רקע ההערכות הרווחות בשוק כי החברה תידרש במוקדם או במאוחר להסדר חוב נוסף, וכי המתווה שהציעה הוא לצורך קניית זמן בתקווה להתאוששות הכלכלה הרוסית - הקושי המרכזי בעסקיה.

שני הנכסים המרכזיים שבהם מחזיקה כיום אפריקה ישראל הם 56% ממניות אפריקה נכסים בשווי שוק של 750 מיליון שקל, וכן 74% ממניות אפריקה מגורים בשווי שוק של 610 מיליון שקל. מכירה של אחת החברות בשלמותה עשויה להביא עמה פרמיית שליטה מהותית ביחס לשווי ההחזקה בבורסה.

החזקות נוספות של אפריקה ישראל כוללות 50% ממניות חברת מלונות אפריקה, שרשומות בספרים לפי שווי של 144 מיליון שקל, 73% ממניות אפריקה תעשיות בשווי שוק של 120 מיליון שקל וכן 65% ממניות אפי פיתוח בשווי שוק של כ-200 מיליון שקל. כמו כן, מחזיקה החברה 49% ממגדל היובל בת"א, שערכו בספרים נאמד בכ-116 מיליון שקל.