בנק סיני נפל נעקץ ב-4.9 מיליארד ד' בגלל זיוף ביטחונות

מדובר על יותר מ-40% מנכסי הבנק ■ לדברי עיתון סיני, הלווה, איש עסקים, הזמין את רצח יו"ר הבנק בעקבות חשיפת ההונאה

 

 

סין / צילום: רויטרס
סין / צילום: רויטרס

הונאות בהלוואות מצויות בעלייה בסין כאשר הצמיחה הכלכלית מאיטה, והן מאיימות לפגוע עוד יותר במערכת בנקאית שהיקפה הוא 29 טריליון דולר, שכבר נתונה ללחץ של מגזר תאגידי ששקוע בחובות.

סדרה של הונאות בהלוואות פגעה במאזנים של כמה בנקים ומוסדות, מהבנק השלישי בגודלו - בנק החקלאות הסיני - עד לגדוד של בנקים מסחריים קטנים יותר.

הקורבן האחרון נכון לעכשיו הוא בנק ליאוז'ו, שבו נחשפו הלוואות כוזבות בסך 4.9 מיליארד דולר בסוף השנה שעברה, לפי ג'ורנל העסקים הסיני הנתמך על ידי הממשלה. מדובר על יותר מ-40% מנכסי הבנק הזה בסך 80 מיליארד יואן בסוף 2014 - חור כה גדול במאזן שיחייב כנראה התערבות ממשלתית.

ההונאות ההלו הן במקרים רבים זיוף ביטחונות להלוואות, והן יכולות להיות גם חלק משחיתות: מפעלים וחברות של שלטון מקומי משחדים בנקים קטנים כדי שיעניקו להם הלוואות אדירות. מקרים כאלו גרמו הפסדים גדולים לבנקים ולמשקיעים. בקרה פנימית גרועה בבנקים מקשה על איתור ההונאות בשלב מוקדם.

במקרה של בנק ליאוז'ו, יו"ר חדש בבנק ב-2014 גילה ערימה מאסיבית של חובות שצבר לווה אחד בכהונת הבוס הקודם של הבנק. בעקבות החשיפה, הלווה, איש עסקים, הזמין לכאורה את רצח היו"ר, לפי ג'ורנל העסקים הסיני.

חקירה של הבנק העלתה שאיש עסקים וכמה קרובי משפחה שלו זייפו ביטחונות והוכחות לפעילות עסקית כדי ללוות 4.9 מיליארד דולר. התקשורת המקומית דיווחה שהחוקרים מעריכים שהם יחשפו בבנק הלוואות כוזבות בסך כולל של 7.9 מיליארד דולר - פי 8 ויותר מרווחי הבנק ב-2014. המקרה הזה נחשב לאחת מהונאות הבנקים הגדולות שהיו בסין זה עשרות שנים.

בחודש שעבר הודיע הבנק התשיעי בגודלו בסין במונחי נכסים, סיטיק, שהוא חוקר הונאה דומה בהיקף 147 מיליון דולר. שבוע לפני נחשפה בבנק החקלאות הסיני, השלישי בגודלו במדינה, מעילת ענק בהיקף 578 מיליון דולר.