הסוחר שחזה את העליות מ-2009 מזהיר: השוק יקרוס ב-27%

הניתוח של ג'ים סטק שקפץ לכותרות בוול סטריט: הנה 4 הסיבות לכך שאנחנו כבר בשוק דובי שיימשך הרבה זמן, ומדוע לא כדאי "לנסות לדוג את התחתית"

ג'ים סטק,  Jim Stack / צילום מסך
ג'ים סטק, Jim Stack / צילום מסך

ג'ים סטק, סוחר מניות ונשיא החברות Stack Financial Management ו-InvesTech Research, חזה את השוק השורי בתחילת 2009 ונכנס לפוזיציית לונג ארוכת-טווח. בשנה האחרונה, אחרי שנים של עליות, הוא הפך זהיר יותר וכעת הוא מזהיר שהעליות בשווקים לא יחזיקו זמן רב.

בניוזלטר האחרון ששלחה InvesTech ללקוחות כתב סטק: "וול סטריט בשוק דובי כבר עכשיו". הוא קבע זאת באמצעות אינדיקטורים טכניים שמדדו את היקף ועוצמת מכירות המניות בגל הירידות האחרון שהיכה בשווקים בשבועות האחרונים.

"אם זה נראה כמו דב, הולך כמו דב ונוהם כמו דב - זה דב", המשיך סטק, שדבריו מקבלים תהודה בוול סטריט והגיעו היום (ה') לכותרת הראשית באתר מרקטוואץ'. לדבריו, השוק הדובי יכול להימשך זמן רב יותר מכפי שמשקיעים רבים מאמינים, והכל תלוי בשאלה האם ארה"ב תיכנס בעצמה למיתון. כרגע, סטק לא רואה את זה קורה, אך הוא מציף מספר איתותים:

■ התנודתיות היומית זינקה: "זו מלחמה בין הדובים לשוורים, וכרגע השוורים מפסידים".

■ הלוואות המרג'ין (margin) המשמשות סוחרים במניות הגיעו לשיא באביב הקודם ומאז ירדו: "בעבר, שיאים במרג'ין קבעו בדיעבד גם שיאים בשוק המניות".

■ מניות רבות כבר נמצאות בשוק דובי, שכן 60% מהמניות הנסחרות ב-S&P 500 כבר ירדו ביותר מ-20% מהשיא שלהן. גם מדד ראסל 2000, מדד המניות הקטנות, נפל ביותר מ-20% מהשיא, וכך גם מדד Dow Jones Transportation Average. "בעבר, היו רק שלושה מקרים בהם שני המדדים האלה נכנסו לשוק דובי והמדדים הגדולים לא", כותב סטק.

■ אינדיקטור שפיתח סטק העושה שימוש בהיקפי המכירות מול היקפי הקניות בשוק המניות בוול סטריט מאותת גם כן על שוק דובי.

לדבריו, מבחינת הנתונים הכלכליים אין עדיין סימן לכך שכלכלת ארה"ב תיכנס למיתון ב-6-9 החודשים הקרובים, אך הוא מזהיר שכמעט תמיד הכלכלה מגיבה באיחור לשוק המניות ונכנסת למיתון אחרי שהשוק כבר נפל ביותר מ-20% מהשיא (המקרים החריגים היו ב-1966 ו-1987). 

ולמה הוא חושב שהשוק הדובי יימשך זמן רב? "בניגוד למה שאנשים חושבים, שוק דובי לא מאופיין רק בירידה של 20% מהשיא, אלא נמשך לפחות מחצית מהזמן שנמשך השוק השורי שבא לפניו". למעשה, ב-85 השנים האחרונות, הפעם היחידה שבה שוק דובי לא נמשך לפחות מחצית מהזמן של השוק השורי שבא לפניו הייתה בשנות ה-50. 

לפי חישובים סטטיסטיים שביצע סטק, הוא מעריך שמדד S&P 500 יירד הפעם ב-34% מהשיא שנרשם ב-2,130 נקודות בחודש מאי האחרון. זה אומר שהמדד עלול ליפול לכ-1,405 נקודות, כלומר ירידה של עוד 27% מהרמה הנוכחית.

לסיום סטק שולף אזהרה: "בשוק דובי יש גם עליות שמשטות במשקיעים וגורמים להם לחשוב שהירידות הסתיימו. זה לא הזמן לנסות לדוג את התחתית".