למרות הזינוק בנפט, בשוק טוענים: המהלך של אופ"ק הוא בלוף

הנפט מזנק היום עד כ-2.5%, לאחר ששר האנרגיה האיראני הודיע אתמול כי מדינתו תתמוך במהלך שמובילות סעודיה ורוסיה להקפאת התפוקה ■ "ההסכם להקפאת התפוקה כלל לא יצליח להפחית את ההיצע"

שר הנפט הסעודי עלי אל–נעימי / צילום: רויטרס
שר הנפט הסעודי עלי אל–נעימי / צילום: רויטרס

מחירי הנפט ממשיכים לזנק היום (ה') ומתדלקים את הראלי בשוקי העולם. זאת לאחר שאיראן הצהירה אתמול כי תתמוך בתוכנית של סעודיה ורוסיה להקפיא את תפוקת הנפט. עם זאת, אנליסטים בשוק מעריכים שהמהלך שמובילות סעודיה ורוסיה הוא "בלוף" וכלל לא יוביל להפחתת ההיצע.

אתמול נפגש נשיא אופ"ק מוחמד אל-סאדה עם שרי האנרגיה של איראן ועיראק במטרה לשכנע אותם לתמוך בתוכנית שמובילות סעודיה להקפאת תפוקת הנפט. איראן, שרק חזרה לשוק האנרגיה לאחר שהוסרו מעליה הסנצקיות, הודיעה למרבה ההפתעה כי תתמוך במהלך הסעודי לייצב את המחירים. זאת לאחר שהצהירה לפני מספר שבועות כי תגדיל את תפוקת הנפט ב-500 אלף חביות ביום ואף החלה בשבוע שעבר ליצא נפט לאירופה.

"אני תומך בדעה הרווחת לפיה מפיקות הנפט לא יצליחו להגיע להסכם בנוגע לקיצוץ התפוקה", מציין ריק ספונר, מנהל השקעות ראשי בחברת  CMC Markets.  לדבריו, יצואניות הנפט יוכלו להגיע להסכם שכזה רק במידה והזינוק במחירי הנפט יהיה גדול מספיק כדי לכסות על ההפסדים שייווצרו מקיצוץ התפוקה. "הסכם שכזה יהיה חייב לכלול את כל השחקניות בשוק וזה יהיה קשה מאוד להשגה", הוא טוען בנוסף.

גורמים אחרים בשוק מעריכים שהתגובה בשוק ל"ציוץ" האיראני היא מוגזמת ומיעדה רק על הציפיות להסכם שיוביל לקיצוץ התפוקה. "ההסכם להקפאת התפוקה כלל לא יצליח להפחית את ההיצע", מציינים בחברת BMI Research.

בינתיים, הנפט נסחר בעליות חדות. הברנט קופץ ב-2.2% ונסחר סביב 35 דולר לחבית בעוד ה-WTI עולה ב-2.6% לרמה של כ-31.5 דולר לחבית.