האפליקציה שתעזור להורים גרושים לממן את הילדים

חברת SupportPay מאפשרת לבני זוג שנפרדו לשתף מידע על ההוצאות הכרוכות בגידול הילדים, לשלוח עותק לעורכי הדין ואפילו לסייע לבית המשפט להכריע במחלוקות

גירושין – ממה צריך להיזהר? / צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
גירושין – ממה צריך להיזהר? / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

כשהורים לא משלמים מזונות לילדים, "בדרך-כלל הבעיה אינה כסף", לדברי ריאן פאלווי, מנכ"ל הארגון שלא למטרת רווח, המרכז לחדשנות שירותים פיננסיים (Center for Financial Services Innovation). אשתקד בחר הארגון, הפועל משיקגו, ב-SupportPay כזוכה בתחרות בין מכשירים דיגיטליים שמסייעים למשפחות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית לשפר את התנהלותן הפיננסית. כשמדובר במזונות לילדים, טוען פאלווי כי לעתים קרובות ההורים פשוט צריכים לדעת לאן הולך הכסף כדי להבטיח שהוא אכן הולך לילדים שלהם. "זה המקום שבו יכולה הטכנולוגיה לפתור בעיות בגדול, פשוט באמצעות קישור האנשים למידע", לדברי פאלווי.

900 מיליון דולר

מספר משתמשי SupportPay, שהושק לפני שנתיים, עמד בינואר על 36 אלף הורים, לעומת 12 אלף במארס 2015. כעת זה המוצר היחידי של איטאווי (Ittavi), הפועלת מסנטה קלרה, קליפורניה. החברה מעסיקה תשעה עובדים במשרה מלאה ו-4 קבלנים. החברה, שמעריכה כי בני זוג לשעבר יבצעו השנה העברות כספים בהיקף כולל של 900 מיליון דולר באמצעות הפלטפורמה שלה, החלה את דרכה עם גיוס הון קטן בסך 3 מיליון דולר מחברות הון סיכון שכללו את דרייפר אסוסיאייטס, סיילספורס, אספקט ונצ'רס ו-פנוויי סאמר ונצ'רס. כעת היא מגייסת 5 מיליון דולר בהנפקת מניות בכורה מסדרה א' כדי לממן את פעילותה עד שתגיע לרווחיות, לדברי אטווד, המכהן כמנכ"ל החברה.

עד ספטמבר 2015 היה השימוש ב- SupportPay חינמי, אך בספטמבר החלה החברה לגבות תשלום מהמשתמשים. 23% מהמשתמשים בחרו לשלם עבור גרסאות פרימיום שהמינוי עליהן מתחיל ב-120 דולר לשנה, לדברי החברה. תשלום פרימיום זה מאפשר להם להגיש התנגדות לדו"ח ההוצאות של בן זוג לשעבר, ולאחסן רישומים לאורך זמן. תשלום נוסף של 36 דולר מספק למשתמשים את הגרסה "המשפטית" שמאפשרת להם לשתף ברישומים גם עורכי דין או מפשרים שמתמחים בגירושים. גרסת ה"לייט", שמאפשרת לשמור רישומים של 6 חדשים בלבד, עדיין מוצעת לשימוש חינמי.

הרישומים חיוניים אם בני הזוג לשעבר מגיעים לבית המשפט. משלמי המזונות לילדים יוכלו להוכיח כי ביצעו את כל התשלומים הדרושים, או שהשופטים יוכלו לדרוש שהם ישלימו את החסר או יפקידו את משכורתם בידי צד שלישי, לדברי דרק אוסטין, עורך דין שמתמחה בגירושים במשרד עורכי הדין אוסטין אנד פלייט בסאן חוסה, קליפורניה, שסיפק שירותי ייעוץ ל-Support-Pay.

Support-Pay מקווה להפוך לחלק מהתשתית של בתי המשפט לענייני גירושים, ולהיכלל בהסכמי מזונות לילדים. לצורך זה בנתה החברה "רשת חוקי משפחה" שכוללת כעת יותר מ-3,200 עורכי דין, מפשרים, שופטים ויועצים פיננסיים לענייני גירושים, לעומת 500 בלבד במארס. אוסטין מציג את היישום כחלופה פחות נוקשה להפקדת המשכורת בידי צד שלישי - אך חלופה שעדיין מבטיחה כי הכסף יגיע בזמן. "כשלאנשים היתה מערכת יחסים שבאה לקיצה, תשלום כסף עלול להיות משהו מאוד קשה לעשייה", אומר אוסטין. "אני משתמש בזה כבכלי לניהול מערכות יחסים".

זוגות גרושים רבים מתייחסים ל-Support-Pay פחות כאל אמצעי ליישוב סכסוכים ויותר כאל ככלי לארגון חייהם, שהסתבכו עקב נישואים שקרסו. אנדרו וויליאמס, אב לארבעה מ-מודסטו, קליפורניה, מסתדר היטב עם אשתו לשעבר אך משתמש ב-Support-Pay כדי לאחסן ולארגן את כל מה שהם חולקים, כולל הסכם הגירושים שלהם ודו"חות וחשבונות בתי הספר של ילדיהם. "עכשיו הכול מרוכז", הוא אומר, "אין צורך לדאוג שמסמכים יילכו לאיבוד", כפי שעלול היה לקרות כשקרס לאחרונה המחשב של גרושתו.

לחסוך יחד כסף

אטווד אומר כי Support-Pay מעוצב באופן שמאפשר להורים לחלוק את המקסימום או המינימום שהם מעוניינים לחלוק עם בני זוגם לשעבר. אחד השיפורים המתוכננים ביישום יספק דרך קלה יותר להורים לחסוך יחד כסף, ויקשר חשבונות בנקאיים ל-SupportPay תוך שיתוף של פרטי מידע מסוימים בלבד. "איך תחסכו יחד לקולג' של הילדים כשאתם לא סובלים אחד את השני?" שואל אטווד.

וויליאמס מספר שהוא מתכנן להמשיך ולהיות לקוח של SupportPay גם לאחר חודש יולי, שבו ימלאו לבן הזקונים שלו 18 ויסתיימו תשלומי המזונות לילדים. הוא וגרושתו ימשיכו לחלוק בעלות החזקתם של כלבי המשפחה - פאג בן 9 וכלב זאב בן 5, ששניהם מתגוררים בביתו.

לעת עתה, אומר וויליאמס, "אני משלם לה מזונות לילדים, והיא משלמת מזונות לכלבים".