לאומי שוקי הון: זה הדבר היחיד שיכול לגרום לבנק ישראל לפעול

בלאומי שוקי הון סבורים כי בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה אפילו עד תחילת 2017, ולא יעלה אותה אלא אם תחול הידרדרות משמעותית במצבה של הכלכלה העולמית

קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי
קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי

בנק ישראל לא ינהיג ריבית שלילית במשק ולא ינקוט צעדי הרחבה מוניטרית כל עוד לא תהיה החרפה משמעותית בכלכלה העולמית. כך מעריך דודי רזניק מלאומי שוקי הון. 

"רק התממשות משמעותית של הסיכונים הכלכליים העולמיים יכולה להביא את בנק ישראל לפעול להרחבות מוניטריות נוספות", נכתב בסקירה. "עם זאת, לעת עתה נראה שריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי בתקופה הקרובה".

אם כן, בלאומי שוקי הון לא צופים הורדת ריבית בקרוב למרות החרפת הדפלציה. כזכור, מדד המחירים ירד ב-0.5% בינואר, ובלאומי שוקי הון מסבירים כי "סעיף הדיור ממשיך להיות מחולל האינפלציה העיקרי, אם לא היחיד, כאשר מדד ינואר מלמד על האצה בעליית מחירי השכירות, כמו גם האצה בעליית מחירי הדירות על פי סקר הלמ"ס (שאינם נכללים במדד)".

האנליסטים מציינים גם את נתוני התמ"ג הטובים יחסית שפורסמו: "הצמיחה ברבעון הרביעי הייתה הגבוהה והמאוזנת ביותר מבין כל הרבעונים בשנת 2015. בולטת ההתאוששות בייצוא ובהשקעות בענפי המשק לצד המשך עוצמת הצריכה הפרטית. רכיב השימושים במקורות, שהוא מדד מקיף יותר לפעילות במשק (נתון הכולל גם את הפעילות המשקית המבוססת על היבוא ולא רק זו המבוססת על התוצר המקומי), צמח ברבעון האחרון של 2015 בשיעור חד של 9.2%, המהווה את שיעור הצמיחה הגבוה ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2010".

לאור זאת, וגם בשל העובדה שהשקל נסחר ביציבות לאחרונה מול הדולר והאירו, בלאומי שוקי הון סבורים כי "בתנאים הנוכחיים בנק ישראל צפוי לשמור על רמת ריבית בנק ישראל הנוכחית ללא שינוי בחודשים הקרובים לפחות, ובמידה וריבית הפד תיוותר ברמתה הנוכחית תקופה ארוכה יחסית (כפי שמגלמים בשלב זה חוזי הריבית בארה"ב), בנק ישראל אף עשוי להותיר את ריבית בנק ישראל ללא שינוי גם עד תחילת שנת 2017.

"הסיבות העיקריות התומכות בהותרת הריבית ללא שינוי: המשך העלייה במחירי הדיור ואף האצה מסוימת בחודשים האחרונים, יציבות יחסית בשער השקל הן ביחס לדולר והן ביחס לסל המטבעות בתקופה האחרונה, השיפור שחל בצמיחה המקומית ברבעון הרביעי, והמשך העוצמה היחסית של שוק העבודה".