ההתפוררות הושלמה: משרד צלרמאיר-פילוסוף נסגר

מיקי צלרמאיר, מעורכי הדין המובילים במשק ומי שכונה בעבר "אלוף העסקאות", מצטרף למשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות' כשותף בכיר במחלקת מיזוגים ורכישות

עו"ד מיקי צלרמאיר/ צילום: יונתן בלום
עו"ד מיקי צלרמאיר/ צילום: יונתן בלום

לבנה אחר לבנה, עורך דין בכיר אחר עורך דין בכיר, הלכה והתפרקה בשבועות האחרונים פירמת עורכי הדין הוותיקה, צלרמאיר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-טולידאנו, שאותה ייסד עו"ד מיכאל (מיקי) צלרמאיר.

תהליך הפירוק החל ב-10 בינואר עם עזיבתו המפתיעה של עו"ד דוני טולידאנו ואנשי מחלקת הליטיגציה של הפירמה, שערקו אל משרד ארדינסט-בן נתן המתחרה. הוא המשיך בעזיבתו של עו"ד אייל רוזובסקי ומחלקת הליטיגציה שבראשה עמד למשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות'.

היום (א') הגיע תורו של צלרמאיר, מעורכי הדין המובילים שכונה "אלוף העסקאות" - שנותר כמעט לבדו אחרי עזיבת שותפיו ועורכי הדין - למצוא אכסנייה חדשה לפעילותו.

ל"גלובס" נודע כי צלרמאיר מצטרף למשרד עורכי הדין פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות'. צלרמאיר יצטרף כשותף בכיר במחלקת מיזוגים ורכישות (M&A) של הפירמה.  

צלרמאיר אמנם מגיע לבדו למשרד פישר-בכר, אך ל"גלובס" נודע כי הוא מביא עמו נדוניה יפה של לקוחות ועסקאות - וכמובן גם את הקשרים, הידע, והיכולות הרבות שצבר לאורך השנים בתחום העסקאות. 

בין העסקאות הגדולות שעו"ד צלרמאיר הוביל בשנים האחרונות בישראל: ייצוג אייפקס ברכישת תנובה בסכום של יותר ממיליארד דולר, ייצוג פרמירה ברכישת 61% מנטפים (כ-850 מיליון דולר) וברכישת מניות שליטה בחברת ג'נסיס טלקומיוניקיישנס, ייצוג קבוצת אייפקס-סבן-ארקין ברכישת מניות בחברת בזק ולאחר מכן במכירת מניות אלה במחיר של 2.2 מיליארד דולר, ייצוג קבוצת סבן ברכישת חברת פרטנר-אורנג' ועסקאות רבות נוספות. 

ראשי הפירמה, עורכי הדין רובי בכר ואמיר חן, בירכו על הצטרפותו של עו"ד צלרמאיר ואמרו כי "אנחנו מאוד שמחים שמיקי נענה להצעתנו לחבור למשרדנו. מיקי הוא 'דיל מייקר' במלוא מובן המילה. המוניטין שצבר, קשריו הבינלאומיים והיכולת יוצאת הדופן שלו לזהות ולטוות עסקאות ענק הם נכס אשר יתרום להמשך ביסוס המצוינות והמובילות של הפירמה בישראל". 

עו"ד צלרמאיר מסר: "אני שמח להצטרף למשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות'. זה משרד מעולה מבחינה מקצועית ומעל הכול משרד חם, אנושי ומסביר פנים. ההתפתחויות בשבועות האחרונים חייבו אותי לפעול במהירות על-מנת שנוכל להמשיך ולתת שירות מעולה ללקוחות. אני חש שהצטרפותי למשרד החדש היא המהלך הנכון, בזמן הנכון עם המשרד הנכון". 

עו"ד מיקי צלרמאיר, בן 73, נשוי למיכל, פרופסורית לחינוך, אב ל-3 בנות וסב לנכדים. הוא נולד בתל-אביב, אך התגורר במרבית שנות ילדותו והתבגרותו בירושלים. כיום הוא מתגורר ברמת-אביב. אביו, פרופ' יוליוס צלרמאיר, ניהל את המחלקה הפסיכיאטרית בבית-החולים הדסה ירושלים; אמו, אסתר, הייתה עקרת-בית. אחותו עליזה, שהייתה פסיכיאטרית לילדים, נפטרה לפני מספר שנים לאחר מאבק ממושך במחלה קשה. 

צלרמאיר למד משפטים באוניברסיטה העברית והתמחה בפרקליטות ובמשרד שפאר-תוסיה כהן. מ-74' עד 84' הקים והפעיל משרד בניו-יורק, וכאשר שב ארצה הקים, יחד עם אבי פילוסוף, את משרד צלרמאיר-פילוסוף, שלימים הפך לצלרמאיר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-טולידאנו.

צלרמאיר נחשב לאחד מעורכי הדין המשפיעים במשק הישראלי ולגאון בביצוע עסקאות. לקוחות המשרד נמנים עם צמרת עולם העסקים וההשקעות בארץ ובחו"ל. 

בראיון נדיר שנתן ל"גלובס" לפני כשנתיים וחצי אמר צלרמאיר כי "המצב שלנו היום הוא אסון. המשפטיזציה שולטת. עורכי דין והמשפטנים קיבלו מעמד-על, הרבה מעבר למה שמגיע להם. הם דרשו פוזיציה שבה הם עושים שיקולים והחלטות שהם הרבה מעבר לתפקידם, גם בעולם העסקי וגם בעולם הציבורי. עורך דין הוא בסך-הכול נותן שירות. עם כל הכבוד לנו, זה מה שאנחנו אמורים לעשות, וכל עורך דין שחושב שהוא עושה דבר אחר - טועה. אתה נותן שירות כמו שפקיד בנק ועובד-סוציאלי נותנים שירות. אתה לא בלם ולא כוח מניע בשוק, ולא צריך לתפוס שיקולי אגו. תן למי שנבחר לקבל את ההחלטות".

עוד אמר אז צלרמאיר בראיון כי "לא יכול להיות שהמשפטנים נהפכים לעוגן, שכל הזמן הם צריכים לקבל את האחריות לאשר או לא לאשר דברים, זה מגוחך. זה נכון גם לשוק הפרטי וגם להליכי קבלת ההחלטות בשירות הציבורי. זה חולי של השוק". 

גם השותף המנהל של צלרמאיר-פילוסוף עוזב

בהמשך להודעה על הצטרפותו של מיקי צלרמאיר למשרד פישר בכר חן, הודיע עו"ד גיא צפריר, השותף המנהל וראש מחלקת הנדל"ן בצלרמאיר-פילוסוף, כי הוא וצוותו המונה 3 עורכי דין יתמזגו לתוך משרד המתמחה בתחום הנדל"ן. במסגרת זו הוא ימשיך לפעול בתחום היזמות הנדל"נית, התכנון והבנייה וההתחדשות העירונית בארץ ובארה"ב.

עו"ד גיא צפריר מלווה בשנים האחרונות פרויקטים רבים של בנייה והתחדשות עירונית, כמו גם רגולציה בתחום התקשורת הסלולרית עבור חברת פלאפון ותוכניות בניין עיר. 

המסמר האחרון 

הצטרפותו של עו"ד מיקי צלרמאיר למשרד פישר, בכר, חן, וול אוריון ושות' מהווה את המסמר האחרון שננעץ בארון הפירוק של פירמת עורכי הדין צלרמאיר, פילוסוף, רוזובסקי, צפריר, טולידאנו ושות'. 

מהלך הפירוק של הפירמה הוותיקה, שהיום למעשה חדלה מלהתקיים, החל לפני כחודשיים, ב-10 בינואר, אז הודיע עו"ד דוני טולידאנו, ראש מחלקת המיזוגים והרכישות במשרד צלרמאי-פילוסוף, כי הוא ואנשי צוותו עוזבים ומצטרפים למשרד עורכי הדין ארדינסט, בן-נתן ושות'.

טולידאנו, מעורכי הדין המובילים בישראל בעסקאות M&A ומימון עסקאות, וצוותו היו מעורבים בכמה מהעסקאות הגדולות והבולטות במשק בשנה האחרונה, וביניהן רכישת לומניס על-ידי קרן XIO, רכישת הייפיריון על-ידי הורייזון פארמה, רכישת החזקות CRH בחברת משאב על-ידי כלל תעשיות, מכירת מפעל המלט של נשר בהרטוב ועסקאות מימון בחברות פסגות ונטפים.

ב-28 בינואר נחשף ב"גלובס" כי במהלך-בזק ובמשא-ומתן קצר שנערך כשבועיים החליט גם עו"ד אייל רוזובסקי לעזוב את פירמת צלרמאיר ולעבור - יחד עם 20 אנשי מחלקת הליטיגציה של הפירמה שהוא עמד בראשה - למשרד עורכי הדין מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות'. 

עזיבתם של טולדאנו ורוזובסקי על המחלקות שעמדו בראשן לפירמות מתחרות היוו מכה אנושה למשרד צלרמאיר-פילוסוף, שהלכה למעשה חיסלה את הפירמה. לכולם ברור היה שגם השותף המייסד, מיקי צלרמאיר, יחפש ג'וב חדש - והוא מצא אותו, כאור, במשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות'.