כך הפך איזנקוט לעוכר ישראל

שהפוליטיקאים יפסיקו להתעסק בהוראות הפתיחה באש. זה רק מראה שאין להם פתרון לטרור

פתאום קם רמטכ"ל ומגלה שגם הוא "שתול" ומתחיל לספוג. רב-אלוף גדי איזנקוט הקדיש את כל חייו הבוגרים לצבא-ההגנה-לישראל, אבל לבושתו ולבושתנו הוא גילה עד כמה קל בשיח המתהלם, הטוקבקיסטי והפופוליסטי היום, להפוך בשנייה אחת לעוכר ישראל, והכול בעבור כמה מקוששי לייקים, שלצערנו הם שרי ממשלת ישראל וחברי-כנסת ישראל.

על-פי פרסומים זרים וכו', ביום שלישי בלילה היה הרמטכ"ל די עסוק. בסוריה טענו כי מטוסי-קרב של חיל האוויר הגיחו משום מקום ושיגרו טילים לעבר מחסן טילי סקאד וציוד תקשורת מתקדם, שעמד לעבור מדרום לדמשק לעבר החיזבאללה בלבנון. אלא שלמרות הלילה המעניין שעבר עליו כנראה, איזנקוט החליט בכל-זאת להגיע לפגישה עם תלמידי התיכון בבת-ים שנקבעה מראש. בעוד כמה חודשים, יעברו הנערים והנערות לחזקתו, לחזקת צה"ל. לא היה לו לב לבטל את הפגישה ולאכזב אותם.

וגם זה קרה כנראה בהשפעת השיח הטוקבקיסטי: השאלה הראשונה שנשאל הרמטכ"ל על-ידי התיכוניסטים לא הייתה על איראן או על החיזבאללה או על החמאס. היא הייתה על הוראות הפתיחה באש בשטחים. התיכוניסטים של בת-ים רואים חדשות. הם מבינים שלהנהגה שלהם אין שום פתרון קסם לגל הטרור בשטחים. הם מבינים שיש סיכוי לא רע שגם כשיתגייסו בתוך כמה חודשים, הם יישלחו לחברון, ולצומת גוש-עציון ולצומת תפוח, להתמודד עם נערים ונערות בני 13-14, 15 ו-18 בני גילם, נושאי סכינים.

את התשובה שסיפק איזנקוט לתיכוניסט נוסח "לא על כל נערה בת 13 שנושאת סכין צריך לרוקן מחסנית", הוא נוהג להשמיע באופן קבוע בפני כל מי ששואל. בממשלה, בקבינט, וגם בשיחות סגורות. האמירה בנאלית להפליא: איפה שיש סכנת חיים ברורה ומיידית, יורים על-מנת להרוג. איפה שאין סכנת חיים כזו, מנסים לעצור; ואז ישנו גם הנוהל המכונה "נוהל מעצר חשוד". הוראות הפתיחה באש לחיילי צה"ל, הן מסמך רציני. מעבדים אותו באגף המבצעים במטה-הכללי, שולחים אותו לפרקליט הצבאי הראשי, וגם ליועץ המשפטי לממשלה.

אלא שכמה שרים וחברי-כנסת רוצים כנראה שהוראות הפתיחה באש ייקבעו בפייסבוק, על-פי מספר הלייקים לפוסט המתלהם התורן. בזמן אמת, איזנקוט לא חשב שיש סיפור גדול בדבריו. אלא שחברי-הכנסת מהימין הקיצוני פלוס אמירה תמוהה מאוד מצידו של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שניצל ניצול שאין ציני ממנו את הפיגוע בסניף רמי לוי בשער בנימין, ולפיה הוא "מקווה שאנשים לא נפגעו בפיגוע כתוצאה מדברי הרמטכ"ל", הפכו את זה לסיפור ולשיח ציבורי. עוד רגע איזנקוט היה מואשם ששלח את המחבלים בעצמו.

הבוקר, יום ראשון, עשה סוף-סוף גם ראש-הממשלה בנימין נתניהו, באיחור לא אופנתי, את המעשה המתבקש, כאשר הוא גיבה את איזנקוט והגדיר את הנושא "דיון סרק שניסה לנגח פוליטית". איזנקוט יכול להתנחם לפחות בגיבוי המהיר משר הביטחון משה-בוגי יעלון, שעד כה, לא ניתן להכניס סיכה ביניהם, והשניים נראים מתואמים לחלוטין.

גדי איזנקוט נכנס לשנתו השנייה כראש-המטה-הכללי. קיים לגביו קונצנזוס די נדיר במחוזותינו, גם בקרב הקצונה הבכירה וגם בקרב הפוליטיקאים, שהוא האיש הנכון בזמן הנכון לתפקיד הנכון.

אלא שבימים האחרונים למד הרמטכ"ל שיעור חשוב בפוליטיקה הישראלית, בשיח הישראלי מודל 2016. אבל לשמחתנו, איזנקוט לא מנסה לקבל לייקים בפייסבוק. הוא חרד לדמותו של צה"ל גם אחרי שידעך גל הטרור של הנערים הפלסטינים, של הדור האבוד והמיואש בשטחים. איזנקוט ראה את הריגת הפועל הזר האריתראי בלינץ' בפיגוע בבאר-שבע. הוא ראה את לוחמי יחידת העילית שלדג יורים למוות בשגגה בחולה-נפש באוטובוס בירושלים. הוא ראה את חיילי צה"ל הורגים שלא לצורך את האדיל אל-שלמון, הנערה הפלסטינית שנלכדה בקרוסלה במחסום בחברון, שמותה הצית אש גדולה, והפך אותה לסמל לדור הסכינאים.

איזנקוט רואה במשמרת שלו כיצד צה"ל הגדול, הצבא שניצח את צבאות ערב וכבש חצי מהמזרח-התיכון, הצבא שעבר להתמודד עם ארגוני טרור כמו החיזבאללה בלבנון והחמאס בעזה, מוצא את עצמו בחודשים האחרונים מול נערים ונערות, שלפעמים פשוט רוצים לברוח מהבית, מהמורים, מהארוס, מההורים, ושמותם טוב מחייהם בגיהנום הנוכחי.

חשוב להבין, הוראות הפתיחה באש הן נושא בלעדי של המפקדים והלוחמים. לא של הפוליטיקאים. שהפוליטיקאים יפסיקו לעסוק בהוראות הפתיחה באש. זה לא עניינם, זה בטח לא נושא להתלהמויות שנועדו להכניס את השרים וחברי-הכנסת למהדורת החדשות הבאה.

כל המפקדים של צה"ל בשטחים, והאלופים, ושר הביטחון, מבינים לגמרי את מה שהרמטכ"ל אמר: איפה שאפשר לסיים פיגוע בעצור ולא בהרוג, אז עדיף עצור. וכן, כדאי להזכיר, כי המשטרה והשר הממונה עליה גלעד ארדן, נעלבו שלא לצורך. קצין בכיר בצה"ל מבהיר, שהרמטכ"ל לא התכוון במשפט "לא על כל ילדה בת 13 עם מספריים, צריך לרוקן מחסנית" לאף אירוע שקרה באמת, אלא בתיאוריה.

וכל גל ההתלהמות נגד איזנקוט הרי נועד בסך-הכול לכסות על האמת העירומה. האמת, שהילד מהסיפור היפה ההוא גילה: המלך הוא עירום. לממשלה אין תשובות לגל הטרור. אז הכי נוח לכתוב פוסט בפייסבוק נגד הרמטכ"ל.

הכותב הוא הכתב הצבאי של ערוץ 10