אנטרופי: 30% מהחברות הציבוריות בעלות סיכון ממשל תאגידי גבוה

חברת הייעוץ השיקה מודל ממשל תאגידי, שבו הבנקים והביטוח בראש ושותפויות הגז והנפט בתחתית

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי הודיעה היום (א') כי השיקה מודל ממשל תאגידי, אשר "אמור לשרת את הגופים המוסדיים בהחלטות כיצד להצביע באסיפות של החברות". באנטרופי ציינו כי "המודל החדש מודד בצורה כמותית את ביצועיהן של כל החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה בת"א בתחום הממשל התאגידי, ומדרג אותן מהחזקות ביותר לחלשות ביותר בתחום". זאת, על פי סולם בן שש דרגות המתבסס על מספר מדדים: "מבנה הדירקטוריון וכשירותו (45%), ביקורת (20%), זכויות בעלי מניות ואתיקה (25%) ומדיניות התגמול (10%)", מפרטים באנטרופי.

בחברת הייעוץ ציינו כי נתוני הדירוג נאספו מתוך הדוחות הפומביים של החברות, מתשובות לשאלונים וממידע איכותני שאספה אנטרופי לאורך השנים בעבודתה, והוסיפו כי "דירוגי החברות יפורסמו במסגרת שירות חוות הדעת שנותנת אנטרופי ללקוחותיה - הגופים המוסדיים".

בהתייחס לתוצאות הדירוג הראשון, מסרו בחברת הייעוץ כי "הבנקים וחברות הביטוח בראש, ושותפויות הגז והנפט בתחתית; המשקיעים ב-30% מהחברות מצויים בסיכון גבוה לפגיעה בממשל התאגידי. הציון הממוצע שהשיגו החברות בתחום הוא 68.95, כשהציון הגבוה ביותר היה 88.29 והנמוך ביותר 10.7".

בפילוח לפי רמת סיכון ממשל תאגידי, "לפי ממצאי המודל, 30% מהחברות הציבוריות (136) נמצאו כבעלות סיכון ממשל תאגידי גבוה, 65% מהחברות (295) הוגדרו כבעלות סיכון בינוני ורק 5% מהחברות (25) משתייכות לקבוצת החברות בעלות סיכון נמוך". לדברי אנטרופי, "המודל מצביע על כך שהבנקים וחברות הביטוח משתייכים לרף העליון של החברות הציבוריות, עם ציון 'מתקדם' לרמת הממשל התאגידי שלהם. אחריהם, עם ציון 'סביר ', חברות מענפי שירותים פיננסיים, היי-טק, מסחר ושירותים, נדל"ן והשקעות והחזקות. במקום האחרון מדורגות שותפויות הגז והנפט עם ציון 'טעון שיפור'".

באנטרופי התייחסו בנוסף ל-455 החברות הציבוריות בישראל, ואמרו ש"ההרכב הממוצע של הדירקטוריון בחברות אלו מונה 7.1 דירקטורים; המספר הממוצע של דח"צים הוא 2.1; המספר הממוצע של הדירקטורים הבלתי תלויים הוא 3.4; המספר הממוצע של נשים בדירקטוריונים עומד על 1.38; והמספר הממוצע של הדירקטורים בעלי מיומנות פיננסית הוא 3.85". בנוסף, לדבריהם, "ב-22 חברות יושב הראש מכהן במקביל כמנכ"ל, וב-51 חברות היו"ר והמנכ"ל הם בני אותה משפחה".

עוד ציינו בחברת הייעוץ כי "מספר החברות בהן קיים דירקטוריון מדורג, המקשה על בעלי המניות להחליף דירקטורים כושלים, הוא 35 (11 מהן שייכות למדד ת"א 100, אך אף אחת מהן אינה כלולה במדד ת"א 25)".