נושי קבוצת אלון: אישור למכירת אלון רבוע כחול למוטי בן-משה

(עדכון) - דירקטוריון קבוצת אלון יאשר בימים הקרובים באופן סופי את מכירת מניות השליטה (72.7%) בחברת אלון רבוע כחול למוטי בן-משה תמורת 115 מיליון שקל, לאחר שהיום החליטו נושי קבוצת אלון לתת את הסכמתם לעסקה

מוטי בן משה  / צילום:תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום:תמר מצפי

דירקטוריון קבוצת אלון יאשר בימים הקרובים באופן סופי את עסקת מכירת מניות השליטה (72.7%) בחברת אלון רבוע כחול  לידי איש העסקים מוטי בן-משה בתמורה ל-115 מיליון שקל, לאחר שהיום (ב') החליטו נושי קבוצת אלון לתת את הסכמתם לביצוע העסקה.

רק אתמול (א') עוד היה נראה כי העסקה עומדת בפני פיצוץ, לאחר שנאמן סדרת אג"ח א' של קבוצת אלון בחר לפרסם הצעת החלטה שמאשרת את המכירה לבן-משה בתנאים אליהם התנגד בתוקף הנושה השני של הקבוצה, בנק הפועלים. אולם הבוקר, 43 דקות בלבד לפני מועד סיום ההצבעה, הודיע הנאמן על דחייה של יממה בהצבעה, בשל רצון המחזיקים למצוא מוצא מהסבך אליו קלעו את עצמם.

במקביל לדחייה, נערכה הבוקר פגישה משולשת בה השתתפו נציגי המחזיקים, נציגי הבנק, ומנכ"ל קבוצת אלון אביגדור קפלן. בסיומה של הפגישה הסכימה נציגות המחזיקים והבנק על מתווה שיאפשר לשני הצדדים להעניק לדירקטוריון קבוצת אלון אור ירוק לאשר את המכירה לבן-משה.

לפי המתווה שסוכם בין הצדדים, הסכום שישלם בן-משה יופקד בנאמנות למשך 90 יום אצל עורכי הדין של קבוצת אלון ושל הבנק, כאשר בפרק הזמן הזה יפעלו הצדדים לפתור את המחלוקות ביניהם. ב-30 הימים הראשונים שלאחר השלמת העסקה, ינסו המחזיקים והבנק להגיע להסכמות בינם לבין עצמם, כאשר אם לא יצליחו בכך, יפנו הצדדים לגישור שיימשך 60 יום.

מי שהומלץ וכנראה גם יאושר לשמש כמגשר במקרה הצורך הוא נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אשר גרוניס. עם זאת, במקרה שגם הגישור לא יצליח להביא לפתרון מוסכם של המחלוקת, יפנו הצדדים לבית המשפט בבקשה שיכריע כיצד לחלק ביניהם את הכספים שיעביר בן-משה לקבוצת אלון.

מניות השליטה באלון רבוע כחול מוחזקות בידי אלון קמעונאות ומשועבדות לבנק הפועלים כנגד הלוואה של 335 מיליון שקל, שהתקבלה ממנו. קבוצת אלון, שמחזיקה בבעלות מלאה על אלון קמעונאות, ערבה ב-155 מיליון שקל לחוב, כך שלכאורה הפועלים היה רשאי לדרוש את מלוא הסכום שיתקבל מבן-משה (115 מיליון שקל) וכן את המשך הפירעון של חלק החוב שנערב בידי קבוצת אלון כלפיו, על-פי לוח הסילוקין הקיים. במקרה כזה היה הפועלים משיג 270 מיליון שקל מתוך סך החוב כלפיו.

עם זאת, בבנק הסכימו בשבוע שעבר לצמצם את היקף החוב הנערב ל-100 מיליון שקל בלבד, אם יועבר אליו מלוא הסכום שישלם בן-משה. כלומר, הפועלים נתן את הסכמתו לקבלת 215 מיליון שקל בלבד, שתשקף תספורת של כ-120 מיליון שקל עבורו. 

אלא שמחזיקי האג"ח, להם חייבת קבוצת אלון 1.75 מיליארד שקל, לא הסתפקו בכך וביקשו לאשר הצעת ההחלטה שקובעת כי התספורת של הבנק תגדל ל-150 מיליון שקל. בתמורה הציעו המחזיקים לבנק פיצוי בדמות ערבות נוספת בהיקף של 30 מיליון שקל, שיקבל מקבוצת אלון, בתנאי שזו תהיה נחותה לחוב כלפיהם.

הבנק התנגד כאמור בחריפות להצעת ההחלטה של נציגות אג"ח א', ואיים כי אם תאושר, הוא ישקול לפנות לבית המשפט בדרישה למינוי כונס למניות אלון רבוע כחול, או אף לפירוק קבוצת אלון. אי לכך הבינו מחזיקי האג"ח כי הם לוקחים סיכון גבוה מדי, והחליטו שלא להשלים את ההצבעה. 

האישור שקיבל דירקטוריון קבוצת אלון מנושי החברה מהווה שלב חשוב עובר בן-משה בדרך להשלמת העסקה. כעת עומד לפניו עוד מכשול מרכזי אחד, והוא לעגן בהסכם עם נושי אלון רבוע כחול את הצעתו להזרמה של כ-900 מיליון שקל לחברה. לאלון רבוע כחול יש חוב פיננסי של 932 מיליון שקל לבנקים ולמחזיקי האג"ח, ואלה יידרשו לחתום עם בן-משה על הסכם מפורט שיקבע את התנאים המדויקים לגבי הפירעון המידי של החוב והפריסה מחדש של החלק שלו ייפרע.

מכשול נוסף שעומד בפני בן-משה הוא השגת עסקה עם נאמן רשת מגה, שהגיש לאלון רבוע כחול דרישת חוב של יותר מ-700 מיליון שקל. בן-משה כבר הכריז כי ישלים את העסקה גם ללא השגת הסכם עם הנאמן, לא דרישות חוב של יותר מ-700 מיליון שקל, אולם הצלחה במשא-ומתן בין הצדדים כבר בזמן הקרוב תהיה כמובן עדיפה לשניהם.