מודל שכר חדש לנכי צה"ל: יוכלו להעסיק בני משפחה כמלווים

משרד הביטחון יעניק תגמול נוסף למלווים של הנכים הקשים

כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק
כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק

אגף השיקום במשרד הביטחון הציג היום (ב') מודל שכר חדש לעובדים המועסקים כמלווים לנכי צה"ל הנזקקים לעזרה סיעודית. לפי המודל החדש, משרד הביטחון יעמיד מדי שנה מעל 300 מיליון שקל להעסקת המלווים לנכים הקשים, שלהם נקבעו אחוזי נכות גבוהים ויאפשר לאלה שירצו בכך, להעסיק בתפקידי מלווה גם בני זוג או קרובי משפחה. גורמים במשרד הסבירו כי המודל החדש נועד לפתור את בעיית השחיקה המתמשכת בשכר המלווים של נכי צה"ל וזאת, מאחר שיתוגמלו בשכר גבוה יותר ויהיו זכאים לתוספות ותק.

הבוקר הציג היועץ המשפטי של משרד הביטחון, עו"ד אחז בן ארי, את פרטי המתווה החדש לנציגי המלווים. על פי נתוני אגף השיקום, כ-2,800 מלווים מגישים סיוע קבוע וצמוד לנכי צה"ל סיעודיים. כיום הם מועסקים באמצעות שלוש חברות המתמחות במתן שירותי סיעוד לנכים ומשרד הביטחון מתקצב את פעילותם בכ-300 מיליון שקל. במסגרת המודל החדש, התמיכה של משרד הביטחון במלווי הנכים צפויה לגדול מדי שנה בעוד כמה מיליוני שקלים.

המודל החדש צפוי לאפשר הפרדה בין שכר כלל המלווים לבין שכר המלווים של נכים, שמצבם מוגדר קשה, ודרגת הנכות שנקבעה להם היא 100% ומעלה. לרוב מדובר בנכים משותקים או פגועי ראש, הזקוקים לשירותי סיעוד למשך כל שעות היממה. נוסף על שכר גבוה יותר, למלווים אלה יועמדו גם מסלול ייחודי להכשרה מקצועית ותמריצים שנתיים.

עוד נקבע במסגרת המודל החדש, כי לכל נכה תועמד הזכות לבחור את אופן קבלת שירותי המלווים המתאימים לו: נכה יוכל לקבל את שירותי המלווה באמצעות אחת מחברות הסיעוד שתבחר במכרז שיפורסם בקרוב או שיעסיק בעצמו מלווה שיבחר, כמו בן משפחה או חבר. במקרה זה, הנכה יקבל לשם כך תוספת לגמלה החודשית שלו בגובה סכום העסקת המלווה - וישלם לו את שכרו ישירות.

"הגיע הזמן שאגף השיקום ייקח אחריות על המלווים של נכי צה"ל אחרי עשור שבו זנח אותם והביא לשחיקה בלתי חוקית בשכרם", אמר היום בהתייחס למודל החדש ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "משרד הביטחון ניסה לאורך הדרך להתנער מאחריות על המלווים כדי לחסוך כספים על גבם ולאחר לחצים גדולים שהפעלנו, משרד הביטחון ניאות להיפגש עם העובדים. זו התקדמות חיובית אבל המאבק החשוב הזה לא הסתיים ולא נעצור עד שנראה תוצאות מספקות בשטח".עם הצגת המודל החדש אמרו במשרד הביטחון כי "זכויות המלווים של נכי צה"ל טובות באופן משמעותי מהמקובל בתחום הסיעוד והליווי הרפואי במשק". שם הוסיפו ואמרו כי "בעקבות לקחים שהופקו בשנים האחרונות, הוחלט את המודל החדש, בעלות נוספת של מיליוני שקלים".