שיכון ובינוי במו"מ מול אלקנור וקוברה הספרדיות לפרויקט אשלים

בעוד כחודש תסתיים תקופת הקפאת ההליכים של אבנגואה הספרדית, השותפה של שיכון ובינוי בפרויקט תחנת הכוח הסולארית

כחודש לפני ששותפתה הספרדית בפרויקט אשלים שבנגב תסיים את תקופת הקפאת ההליכים שנקבעה לה, נערכת שיכון ובינוי (שו"ב) למציאת שותף חליפי, למקרה שבו פשיטת הרגל של החברה הספרדית אבנגואה (Abengoa) תוכרז ב-25 במארס כסופית ומוחלטת. בשו"ב, חברת הנדל"ן והתשתיות שבשליטת שרי אריסון, מקווים אמנם שאבנגואה תתאושש ותוכל להישאר, אך פועלים ליצירת אלטרנטיבות למקרה שהספרדים יפשטו רגל, בדרך של החלפתם בחברה בינלאומית אחרת עם ניסיון מתאים.

ישנו מספר חד-ספרתי של חברות בינלאומיות רלבנטיות לפרויקט, ובהן שתי החברות הספרדיות אלקנור וקוברה, שעל פי הערכות בשוק כבר התקיימו עמן שיחות בנושא. מדובר בשיחות לא רשמיות ולא סופיות, כדי לאפשר לשו"ב להיות ערוכה מראש, תוך שבחברה עצמה פועלים לכך שפרויקט אשלים יושלם במועד המקורי שנקבע, למרות ההתפתחות השלילית באבנגואה. עם זאת, ייתכן שבסופו של דבר תיכנס חברה אחרת בנעלי אבנגואה באשלים.

הקמת פרויקט אשלים החלה מיד לאחר הסגירה הפיננסית (שנעשתה ביולי 2015), ונראה שלפי שעה שו"ב עדיין עומדת בלו"ז. אשלים הוא פרויקט BOT לתכנון, מימון, הקמה והפעלה של תחנת כוח סולארית בנגב המערבי. במסגרת פרויקטי BOT, הזכיין מתחייב לתכנן, להקים ולתפעל את הפרויקט, ובתום התקופה הנקובה המתקן יעבור לבעלות המדינה.

זהו פרויקט דגל למדינה - ארוך ומסובך. לפני כשנתיים העניקה המדינה לשו"ב היתר ל-28 שנה (3 שנים להקמת המיזם ו-25 שנות הפעלה), שכולל תחנה בהספק של 110 מגה-ואט, שתייצר חשמל באופן תרמו-סולארי. כלומר, התחנה תרתום ותרכז את קרינת השמש לצורך הפקת אנרגיה תרמית (חום) והמרתה לחשמל באמצעים קונבנציונליים (טורבינת קיטור). התחנה תפעל בשיטת "השוקת הפרבולית", שבמסגרתה נעשה שימוש במראות פרבוליות המרכזות את קרני השמש לרסיבר.

הסכם הזיכיון נחתם בסוף 2013, ובתום תקופת הזיכיון המיזם יעבור לבעלות המדינה. החברה המשותפת של שו"ב ושל אבנגואה שפשטה רגל, כאמור, אשר הוקמה לטובת המיזם, היא נגב אנרגיה.

לאחרונה דיווחנו כי דויטשה בנק מכר לפני כמה חודשים כ-20% מהחוב הקצר שהעמיד לחברה הייעודית שמחזיקה בפרויקט, חוב המצוי בערבות מלאה של שיכון ובינוי, לקבוצת הביטוח הפניקס. היקף ההלוואה שקבוצת הביטוח רכשה מדויטשה בנק הוא 20 מיליון אירו. או אז פירטנו כי מדובר בחלק ממהלך העסקים הטבעי של הלוואה מסוג זה: דויטשה בנק העמיד את ההלוואה לטווח קצר לחברה הייעודית של שיכון ובינוי ושל אבנגואה, שדרכה הן מחזיקות בפרויקט אשלים, ועתה הוא משחרר חלק מהקיבולת שלו באמצעות הכנסה פנימה של הפניקס.

עוד קודם לדיווח זה פורסם כי בנק לאומי, שמוביל את הקונסורציום המרכזי לפרויקט, הקפיא את המימון לפרויקט ונתן לשו"ב ארכה להציג פתרונות לבעיית פשיטת הרגל של השותפה הספרדית. ואולם, כאמור, שיכון ובינוי לא השביתו את הפעילות בפרויקט שבהקמה, כך שהפרויקט ממשיך להתנהל - במימון הון עצמי.

הקונסורציום שמוביל בנק לאומי הוא למתן אשראי בהיקף כולל של כ-1.1 מיליארד דולר - מימון הכולל רכיב מט"חי, שניתן בין היתר גם על-ידי גופים זרים כגון EIB (בנק ההשקעות האירופי) ו-Opic Investment, ורכיב שקלי, שכולל גם גופים מוסדיים מקומיים. דויטשה בנק אינו חלק מהקונסורציום שמוביל לאומי.