פרטנר וסלקום יחדיו במאבק נגד ביטול ההפרדה המבנית בבזק

שכרו במשותף את חברת הייעוץ אוקסרה על מנת להיאבק בתוכניות הביטול של משרד התקשורת ■ אחד הרעיונות המסתמנים הוא הקמת חטיבה סיטונאית בבזק שדוחותיה יהיו שקופים

סלולר / צילום: רויטרס
סלולר / צילום: רויטרס

החברות פרטנר וסלקום ישתפו פעולה מבחינה רגולטורית ובמסגרת המאבק שלהן נגד ביטול ההפרדה המבנית בבזק, ושכרו את חברת הייעוץ הבינלאומית אוקסרה על מנת שתכין חוות דעת כלכלית שתסייע להם במאבק. נדגיש כי על פי רשות ההגבלים, אין מניעה מהחברות לשתף פעולה בנושאים רגולטוריים.

ביטול ההפרדה המבנית בבזק הוא נושא שנמצא ברף העליון מבחינת הדיון הציבורי בשוק התקשורת והוא מעורר הרבה מאד עניין. מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר מתכוון לבטל את ההפרדה אך השאלה היא לא האם לבטלה אלא באילו תנאים. כיום בזק מופרדת מחברות הבנות שלה שמנוהלות באופן עצמאי, ומשרד התקשורת כבר החליט בעבר כי ניתן יהיה להמיר את ההפרדה הקיימת היום בהפרדה חשבונאית, וזאת בהתאם להתקדמות הרפורמה בשוק התקשורת הקווי.

כעת ניגש המשרד לביטול ההפרדה לאחר שהגיע למסקנה שבזק משתפת פעולה עם הרפורמה ומאפשרת למתחרותיה להשתמש בשתיותיה ולכן לשיטתו ניתן להתקדם לכיוון ביטול ההפרדה.

פרטנר וסלקום מתנגדות בתקיפות, וגם במשרד האוצר מתנגדים, לביטול ההפרדה במתכונת גורפת וללא נקיטת צעדי זהירות. במשרד התקשורת לא מוכנים להתחייב לקיים שימוע ציבורי לפני ההפרדה בטענה ששימוע כזה התקיים בעבר, אך לא מן הנמנע שהלחצים שמפעילות פרטנר וסלקום יובילו לכך שמשרד התקשורת יסכים לשמוע את עמדתם לפני קבלת החלטה סופית בעניין.

נדגיש כי גם למשרד האוצר יש חשיבות רבה בדיון וחוסר שיתוף פעולה בין המשרדים בדרך כלל אינו מבשר טובות. משרד התקשורת צריך את משרד האוצר בלא מעט פעמים ולכן ביטול ההפרדה המבנית בצורה חדה וללא התחשבות בדעת האוצר, עשויה לפגוע בתהליך שמתכנן פילבר ולכן שיתוף הפעולה ביניהם הכרחי.

מפרטים ראשונים שהגיעו לידי גלובס לגבי העבודה של אוקסרה נדמה שהכיוון המרכזי הוא שאת ההפרדה המבנית הקיימת צריך להמיר בהפרדה חשבונאית כאשר היה תהיה חטיבה מופרדת בבזק ודוחותיה יהיו גלויים. אחד הרעיונות הוא להקים חטיבה סיטונאית בבזק שתהיה אחראית על אספקת ומכירת השירותים לחברות התקשורת, והיא תהיה שקופה וניתן יהיה לעקוב אחר תוצאותיה הכספיות. בכך ישיגו הרגולטור והחברות שרוכשות שירותים מבזק את ההזדמנות לעקוב בצורה יעילה אחר הפעילות ולוודא שהמחירים שגובה החברה עבור השירותים שהיא מוכרת למפעילים, הינם סבירים ומאפשרים קיומה של תחרות, וכן לוודא שהמרווחים של בזק הוגנים.