כלכלית ירושלים תבצע מחיקות של יותר מ-300 מ' ש' בנכסיה

המחיקה הגדולה ביותר תיעשה בחברה מירלנד,  כ-191 מיליון שקל מההון העצמי שלה ■ הפחתות נוספות תבצע כלכלית בעקבות ירידה בערך נכסי הנדל"ן של החברה הבת סויטלנד, הפועלת בעיקר בבלארוס 

אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי

יום לאחר שנפלה עסקת מכירת השליטה בחברת הנדל"ן כלכלית ירושלים לידי שלמה נחמה, החלו בחברה לקדם הנפקת מניות בהיקף של 350-400 מיליון שקל. בד בבד, דיווחה היום כלכלית ירושלים  על שורה של מחיקות הון גדולות שתבצע בעסקיה ברוסיה, באוקראינה ובקנדה, בדוחות השנתיים שיתפרסמו בקרוב.

המחיקה הגדולה ביותר תיעשה בחברה מירלנד, הפועלת ברוסיה, אשר פרסמה אתמול אזהרת רווח. כלכלית ירושלים מדווחת כי היא צפויה למחוק בגין ההשקעה במירלנד כ-191 מיליון שקל מההון העצמי שלה (המיוחס לבעלי המניות). בהתאם, ההשקעה במירלנד על ידי חברות הקבוצה צפויה להסתכם ליתרה שלילית של כ-133 מיליון שקל.

הפחתות נוספות תבצע כלכלית בעקבות ירידה בערך נכסי הנדל"ן של החברה הבת סויטלנד, הפועלת בעיקר בבלארוס ובאוקראינה, בהיקף של כ-46 מיליון שקל, וכן ירידה בערך נכסי הנדל"ן שלה בקנדה בהיקף של כ-85 מיליון שקל. כך, ההפחתה הכוללת בכלכלית תסתכם ברבעון הרביעי של 2015 בכ-322 מיליון שקל. ההון העצמי של כלכלית עמד בסוף הרבעון השלישי אשתקד על כ-1.85 מיליארד שקל.

מניית כלכלית ירושלים, שצנחה אתמול בכ-8% בעקבות הפסקת המגעים להעברת השליטה לשלמה נחמה, הוסיפה לרדת גם היום ושווי השוק של החברה ירד אל מתחת ל-550 מיליון שקל. נזכיר כי ביום חמישי האחרון אישר דירקטוריון בנק לאומי את ההסכם עם שלמה נחמה, במסגרתו אמור היה נחמה להזרים לחברה לפחות 200 מיליון שקל בהנפקת זכויות ולקבל לידיו את מניות כלכלית המשועבדות ללאומי (28%) כנגד חוב פרטי של אליעזר פישמן, בעל השליטה הקודם בחברה.

אתמול, כאמור, התפוצצה העסקה. מבחינת בנק לאומי, מדובר בפעם שנייה שבה הוא איננו מצליח לסגור עסקה למכירת השליטה בכלכלית. הפעם הראשונה הייתה מול האחים נקש לפני כארבעה חודשים. בעקבות הכישלון ההוא, אגב, הגיש לאחרונה לאומי תביעה בהיקף של כ-172 מיליון שקל כנגד האחים נקש.

בדרך להנפקת מניות

כעת מקדם מנכ"ל כלכלית ירושלים, דודו זבידה, הנפקת מניות רגילה בהיקף של מאות מיליוני שקלים. לקראת מהלך שכזה, העשוי להתבצע בשבועות הקרובים, אישרה אסיפת בעלי מניות החברה ביום ראשון הגדלה של ההון הרשום של כלכלית מ-150 מיליון ל-300 מיליון מניות.

מדוח תזרים המזומנים החזוי של כלכלית ל-2016, שפורסם עם הדוחות הכספיים לרבעון השלישי אשתקד, עולה שכלכלית תלויה במימושי נכסים בארץ בהיקף של כ-151 מיליון שקל ומימושי נכסים בחו"ל בהיקף של כ-225 מיליון שקל. אם החברה תצליח לבצע את המימושים, קופת המזומנים שלה תגדל בכ-375 מיליון שקל במהלך השנה ויעמדו לרשותה מזומנים בהיקף של כ-910 מיליון שקל לעומת התחייבויות של כ-715 מיליון שקל שעליה לשלם במהלך השנה. בהנהלת החברה מעדיפים, מן הסתם, לנסות ולקבל מחירים סבירים עבור הנכסים שיימכרו ולא למכור תחת לחץ ובמקביל, להיערך לתקופה שמעבר ל-2016 ובכל מקרה לא להגיע למצב של קופת מזומנים ריקה.

נזכיר כי בדצמבר האחרון יצאה כלכלית ירושלים להנפקת מניות במסגרתה גייסה כ-202 מיליון שקל בדיסקאונט של 15.7% על מחיר השוק אז. בעקבות ההנפקה דוללו החזקות פישמן המשועבדות ללאומי מכ-40% בכלכלית ל-28%. מאז ההנפקה המשיכה מניית כלכלית לאבד גובה ושוויה של החברה נחתך ביותר מ-30%, מה שיקשה על ביצוע הנפקת המניות כעת.

בינתיים, עומדת הנהלת החברה בפני אתגרים לא פשוטים, ובראשם מצבה הקשה של כלכלת רוסיה, שמשפיע על עסקי החברה והחברות הבנות. מירלנד, הפועלת כאמור ברוסיה, נמצאת במהלך של הסדר חוב. החברה פרסמה אמש אזהרת רווח לקראת פרסום דוחות שנת 2015, ודיווחה כי שווי נכסי נדל"ן להשקעה בהקמה שלה (ללא מלאי) יפחת ברבעון הרביעי של 2015 בכ-63 מיליון דולר. ההון העצמי המיוחס לבעלי מניות החברה צפוי להצטמק בכ-61 מיליון דולר לעומת סוף הרבעון השלישי של 2015.

עוד מציינים במירלנד כי שווי נכסי הנדל"ן שלה, לרבות מלאי, יפחת מסך של כ-483 מיליון דולר בסוף הרבעון השלישי לכ-384 מיליון דולר בסוף 2015. בינתיים, הנהלת החברה ממשיכה לנהל מגעים עם הנאמנים של מחזיקי אגרות החוב על מנת להתאים את מתווה ההסדר עימם למצב הכלכלי ברוסיה המשפיע בצורה ישירה על פעילותה ותוצאותיה הכספיות.

בעקבות ההודעה של מירלנד דיווחו מבני תעשיה (בה מחזיקה כלכלית בכ-78.3% מהון המניות) ודרבן (בה מחזיקה כלכלית 100%) כי יבצעו הפחתות בהון העצמי שלהן. מבני תעשיה (מחזיקה 40.2% ממירלנד) תבצע הפחתה של כ-59 מיליון שקל בהון העצמי ודרבן (מחזיקה כ-15.2% ממירלנד) תפחית כ-25 מיליון שקל מההון. עם ביצוע ההפחתות מוחקות שתי החברות את כל יתרת ההשקעה שלהן במירלנד.

כלכלית ירושלים מחזיקה, יחד עם החברות הבנות שלה, ב-3.4 מיליון מ"ר של נכסים מניבים, מתוכם 1.9 מיליון מ"ר בישראל והשאר בצרפת, קנדה, גרמניה, רוסיה, אוקראינה ובלארוס. החברה נפגעה בצורה ניכרת בשל הפסדים ברוסיה ובאוקראינה. החברה נסחרה הבוקר בשווי שוק של כ-552 מיליון שקל, לאחר שהמניה התרסקה בכ-87% בשנתיים האחרונות. לחברה חובות בהיקף של כ-1.9 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה ושל כ-980 מיליון שקל לבנקים.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"