כבר מעל שנה: אין מנכ"ל קבוע ברשות השנייה

הסיבה: מחכים לאיחוד עם מועצת הכבלים והלוויין ולמינוי מנכ"ל משותף

הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו פועלת מדצמבר 2014 ללא מנכ"ל קבוע, ובמשרד התקשורת אין כוונה להתחיל באיתור מנהל. ל"גלובס" נודע כי במשרד מסתמכים על אישור שנתנה נציבות שירות המדינה, שלפיו ניתן לא למנות אדם לתפקיד בתקווה שיסתיים הליך החקיקה של מיזוג הרשויות הרגולטוריות (ברית המועצות), אז ימונו מנכ"ל או מנכ"לית לגוף החדש, שיכלול גם את מועצת הכבלים והלוויין. בשבוע הבא יתקיים דיון נוסף בוועדת הכלכלה על יוזמת החקיקה, אולם החשש הוא כי החוק לא יאושר לפני פגרת הכנסת הקרובה.

המנכ"ל הקודם שי באב"ד התפטר ערב כניסתו לחיים הפוליטיים. באב"ד חבר למפלגת כולנו, ומשמש כיום מנכ"ל משרד האוצר. כעבור כמה שבועות, בינואר 2015, מינתה יו"ר מועצת הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', את ניר שוויקי, סמנכ"ל הכספים של הרשות, למנכ"ל זמני. עם מינויה של הממשלה המשיך מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, לקדם את הליך החקיקה שהחל בממשלה הקודמת, של איחוד הרשות השנייה עם מועצת הכבלים והלוויין והפיכתם ליחידה רגולטורית משותפת שתפקח על כלל השידורים הפרטיים בישראל.

בדיון שהתקיים בנושא בוועדת הכלכלה אמר היו"ר ח"כ איתן כבל, כי לא מן הנמנע כי ראוי להמתין לסיום דיוני ועדת פילבר כדי להגיש חקיקה כוללת בשוק התקשורת, שתשנה את תפיסת הרגולציה. לעומת זאת, במשרד התקשורת גורסים כי ניתן להעביר כל שינוי עם סיום החקיקה בעניינו, ולא למשוך זמן.

כעת, עם הדיון הצפוי בהצעת החוק לדחיית תחילת פעולתו של תאגיד השידור הציבורי הישראלי לספטמבר 2016, צפוי הדיון בנושא ברית המועצות להידחות. מאחר שהחוק כבר עבר בקריאה ראשונה, אם לא יועבר בכנסת זו, לא יחול עליו דין הרציפות ויהיה צורך להתחיל את הליך החקיקה מראשיתו. חוק מיזוג הרשויות הוא רעיון ותיק שקודם במהלך השנים על ידי שרי התקשרות רובי ריבלין, דליה איציק, אריאל אטיאס, משה כחלון וגלעד ארדן.

משרד התקשורת הוא האחראי למינוי מנכ"ל לרשות השנייה, ועל מנת להתחיל בתהליך אמור מנכ"ל המשרד להקים ועדת איתור בשיתוף נציגי ציבור. לפי החוק, המנכ"ל אמור לבצע את מדיניות המועצה, אך כפקיד מקצועי עליו גם להתוות דרך ולעמוד מול המועצה, במידת הצורך. כשהמנכ"ל הוא זמני בלבד, הנתון לחסדי המועצה ויכול להיות מוחלף בכל יום, עשוי להיווצר מצב שבו הוא נתון ללחצים, גם פוליטיים, ואינו מהווה גורם מאזן למועצת הרשות.

נציבות שירות המדינה מסרה בתגובה: "בעקבות פניית מנכ"ל משרד התקשורת, אישרה הנציבות את הפסקת ההליך למינוי מנכ"ל הרשות השנייה, עקב הדיונים המתקדמים בדבר הצעת חוק התקשורת, הרשות והמועצה לשידורים מסחריים, שעיקרה הוא איחוד המועצות".

ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה.