בעיית בריאות הנפש בכנסת

יותר חמור מהח"כים של בל"ד - הח"כים הלוקים במופרעות נפשית ו/או טמטום. גם בהם צריך לטפל

משכן הכנסת המליאה / צלם: איל יצהר
משכן הכנסת המליאה / צלם: איל יצהר

מה שמטריד את חברי הכנסת בימים אלה הוא הצעת חוק המיועדת לאפשר הדחה של ח"כים מטעמים לאומיים וביטחוניים. אין ספק שיש חברי כנסת שרוצים ויכולים להזיק באמצעות חברותם בבית הנבחרים. אולי נכון להראות להם את הדרך החוצה, ואולי אפשר לעשות זאת בלי חקיקה. בעיה.

אבל יש בעיה נוספת, לדעתי מזיקה לא פחות מזן הצעקנים בשם אללה או פלסטין. הבעיה היותר חמורה היא הח"כים מזן המופרעות הנפשית ו/או הטמטום והטיפשות. כאלה יש בכנסת יותר מאשר הפוליטיקאים של השנאה והלאומנות. למרות זאת כמעט שלא עוסקים בכך. אנשים טיפשים ומופרעים יש בכל מקום, אז למה לא גם בכנסת? התשובה היא שבכנסת הם מחליטים על חיינו בכל התחומים. לכן, לא הרי המופרע במשרד כלשהו, כהרי האידיוט בכנסת.

המתנגחים בעם

כולם יודעים זאת, כמובן. יודעים שאנשים ברמה נמוכה נמצאים בכנסת. רואים אותם מציגים לראווה את מרכולת איוולתם. כי אנשי הזן הזה מרבים להתנגח ולצעוק, כאילו הרעש יכול להסתיר את מי שהם. אנחנו גם יודעים פחות או יותר מי הם. אנחנו גם יודעים שהם חוצים את כל המפלגות, אם כי יש מפלגות שיותר ויש פחות.

לא יעזור להתלונן על זילות הכנסת, על הצורך לשמור על כבודה, כל עוד יש בה אנשים ברמה נחותה. כי בדרך כלל אותם חסרי דעת הם צעקנים ונותנים את הטון בדיונים רבים, והם גוררים אחרים אל המדמנה שבה הם שוכנים ופועלים. הח"כ חדל האישים צועק, מקלל, מחרף, וגורם למישהו לענות לו באותה מטבע - והרי לכם מחזה מן הסוג שכל משרדי היח"צנות לא יוכלו להלבין אותו ואת הכנסת.

ועדה למצבו הנפשי של הח"כ

השאלה, תאמרו, היא מה אם כן אפשר לעשות. ואתם מאוד צודקים - זאת השאלה, והיא ממש לא קלה ופשוטה. למעשה היא סבוכה ובעייתית. כאשר מדובר בגברת זועבי, למשל, אז עומדים לרשותנו ציטוטים ומעשים שאותם אפשר להציג כראיות. כאשר מדובר בחטא הטיפשות והמופרעות זה קצת יותר קשה - אבל לא בלתי אפשרי.

גם למופרעות ואווילות יש סימנים מובהקים. אולי אפשר למנות ועדה של רופאים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים מובחרים ונטולי נטיות פוליטיות. בכנסת יש רופא, הוא יוכל לקבוע את מי ראוי לשגר אל ועדה זו, ושאותה ועדה רפואית תמליץ לגבי מצבו של חבר הכנסת ועל פי המלצתה יוחלט כיצד לנהוג. אלה רעיונות בוסריים, כמובן. זה נושא המצדיק ומחייב דיון רציני. אבל אני חושב שצריך לעשות אותו כי רמת הנבחרים המחוקקים מידרדרת - וגם מדרדרת.