קלינטון - המועמדת הדמוקרטית הכמעט ודאית; מחצה את סאנדרס

בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית בקרוליינה הדרומית זכתה קלינטון בכ-75% מהקולות, סאנדרס בכ-25% ■ הנתון החשוב ביותר: המגזר השחור נמצא בכיסה, מסלול בטוח לנצחונות ברוב מדינות הדרום ב"סופר טיוזדיי" ב-1 במארס, שבו ייערכו סבבי בחירות מקדימות ב-13 מדינות ■ רוביו במאמץ נואש לבלום את מאוצו של טראמפ

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

הילארי קלינטון נהפכה מהמתמודדת המובילה במירוץ למועמדות הדמוקרטית לנשיאות למועמדת הכמעט ודאית. בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית בקרוליינה הדרומית, במתכונת פריימריז, שנערכו אתמול (שבת), זכתה קלינטון ב-73.5% מקולות המצביעים בעוד שברני סאנדרס, הדמוקרט-הסוציאליסט כהגדרתו, שמנסה לאגף אותה משמאל, קיבל 25.9%.

ניצחונה של קלינטון היה חזוי, אבל אפילו הסקרים החיובים ביותר מבחינתה לא הצליחו לאמוד את גודל ההישג. כותרת ענקית בת מילה אחת - "ניצלה" - במגזין המקוון "האפינגטון פוסט" המחישה את הטלטלות שעבר הקמפיין של קלינטון בסבבים הקודמים של הבחירות המקדימות בשבועות שחלפו: מניצחון זעום, כמעט תיקו, באייווה, להפסד הרסני בניו-המפשיר, לניצחון סביר בשיעור 5.5% בנוואדה, ועתה לנוק אאוט. למי תודה, למי ברכה? לגוש השחורים, אחד הרכיבים החשובים ביותר בקואליציית הבוחרים שהניפה פעמיים את ברק אובמה לבית הלבן.

הנתון החשוב ביותר בבחירות אתמול היה הפער בין קולות השחורים שניתנו לשני המתמודדים: קלינטון זכתה ב-87% מהקולות האלה, וסאנדרס - ב-13%. לביל והילארי קלינטון יש ברית רבת שנים עם השחורים בארה"ב. השחורים אוהבים את הזוג הזה. על ביל אמרו פעם, עוד לפני שמישהו שמע על אובמה, שהוא הנשיא השחור הראשון בארה"ב. הקמפיין של סאנדרס ידע שיש לו בעיה בקרב השחורים ועשה מאמצים נואשים להניח גשרים למגזר הזה, לרבות פגישות מתוקשרות עם מעצבי דעת קהל שחורים. הראפר המפורסם קילר ג'ק הופיע בעצרות של סאנדרס. אך מתברר שמאמצים אלה כשלו. בסיס הבוחרים הנאמנים של הסוציאליסט היהודי, בני 45 ומטה, טרם ערק, אך מתברר שקלינטון הצליחה לרשום יתרון קל אפילו בגוש זה.

השלב הבא הוא "סופר טיוזדיי", היום שבו נערכים סבבי בחירות מקדימות ב-13 מדינות (השנה הוא יחול ב-1 במארס). בשבע מהמדינות, שנמצאות בדרום, יש פלחים גדולים של בוחרים שחורים ועל פי סקרים (ועל סמך הניסיון שנצבר בקרוליינה הדרומית) צפויה קלינטון לנצח במדינות אלה וקרוב לוודאי גם בכמה נוספות וכך לפתוח פער גדול שסאנדרס יתקשה לצמצם אותו.

בעקבות הניצחון הסוחף, החליטה קלינטון להרפות מהלחץ על סאנדרס ולהתחיל להתמקד במירוץ על הנשיאות עצמה, כלומר לצאת נגד מי שיהיה, כנראה, המועמד הרפובליקאי, דונאלד טראמפ. בנאום הניצחון שלה, אמש, עקצה קלינטון את טראמפ על הטענות שהוא משמיע כל הזמן, שלפיהן ארה"ב שקועה בבוץ עמוק מבחינה כלכלית ופוליטית. "בניגוד למה שאתם שומעים, אנחנו לא צריכים להחזיר את אמריקה לגדולתה", היא אמרה. "אמריקה לא הפסיקה מעולם להיות גדולה. אנחנו צריכים לאחות את אמריקה, לאחד אותה. במקום לבנות חומות, אנחנו צריכים להרוס מחסומים",

"עברנו ארבעה סבבים של בחירות מקדימות, ואני רוצה לברך את הסנטור סאנדרס על הקמפיין הגדול שהוא ניהל; מחר, הקמפיין שלי נעשה קמפייין כלל-ארצי", אמרה קלינטון. ההתבטאות הזו מדגישה את ביטחונה שהיא תזכה, בסופו של דבר, במועמדות מפלגתה. מבחינתה, האיום של סאנדרס טרם התפוגג כליל, אך הוא נחלש משמעותית, ולו רק בגלל העובדה שהגוש השחור נמצא למעשה בכיסה.

ובינתיים נערכים המתמודדים הרפובליקאים לקראת "סופר טיוזדיי". הסנטור מארקו רוביו עושה מאמצים נואשים לבלום את מאוצו של טראמפ, אך הסקרים מנבאים לו כישלון. מתוך 13 המדינות שבהן יערכו סבבי המקדימות, צפוי טראמפ לנצח ב-12, לרבות פלורידה, המדינה הביתית של רוביו. תבוסה במדינת הבית נחשבת השפלה גדולה, אך, כיקיר הממסד הרפובליקאי, קופת הבחירות של רוביו מלאה והוא יוכל להתקדם מעבר ל"סופר טיוזדיי". על פי הסקרים, צפוי טראמפ להפסיד רק בטקסאס, המדינה הביתית של המתחרה העיקרי האחר שלו, הסנטור הנוצרי האדוק טד קרוז. רוב התרחישים מצביעים על ודאות שטראמפ יזכה, בסופו של דבר, במועמדות הרפובליקאית לנשיאות. האפשרות שבבית הלבן עלול לשבת הנשיא טראמפ מעוררת חלחלה גדולה בממסד הרפובליקאי, אך בשלב זה טרם נמצאה דרך לבלמו.