פסיכולוגית אינטרנט מזהירה: אל תשתפו יותר מדי בפייסבוק

כמה פעמים שיניתם את תמונת הפרופיל שלכם בפייסבוק? באיזו תדירות אתם מפרסמים פוסטים, מתי אתם מגיבים, ובעיקר אצל מי? ■ ד"ר לירז מרגלית, מומחית בפסיכולוגיית אינטרנט, מנתחת שיתופים ברשת

לנהל פרופיל בפייסבוק או בטוויטר נראה כמו עניין קל למדי. אבל האם אנחנו באמת יודעים איך להתנהל ברשתות החברתיות מבלי להזיק לעצמנו? האם אנחנו יודעים איך לבנות את הערך שלנו, ועד כמה זה דורש מאיתנו לוותר על הפרטיות? האם לאנשים בדרגות בכירות ובעמדות השפעה כדאי לשתף? קשה לתקן טעויות שנעשו במרחבים הווירטואליים. כפתור ה'שלח' מתפקד לעתים כמו אבן שטיפש אחד זרק לנהר. "מרגע שאת נכנסת לאתר מסוים אני יכולה לנטר את ההתנהגות שלך. איפה היית בכל רגע, מה עשית, האם היססת לפני שלחצת על כפתור. אני יכולה לראות כל תנועה שלך", אומרת ד"ר לירז מרגלית, 34, 'פסיכולוגית של האינטרנט' וחוקרת בחברת קליקטייל, שמנתחת התנהגויות גולשים ברשת.

מרגלית, שמתמחה בקבלת החלטות ותורת המשחקים, מצאה באחד ממחקריה שהרשת החברתית מאפשרת לנו להמציא את עצמנו מחדש, ובעצם לייצר סכמה חדשה של עצמנו. "באינטראקציה בפייסבוק נוצרת הזדמנות חד פעמית לבנות מחדש את הפרופיל שלך - את יכולה לבחור את התמונות שאת רוצה להציג ולהחליט על התדירות, לפרסם רק פוסטים שישפיעו על האופן שבו את רוצה להיתפס בעיני אחרים, לחלוק אינפורמציה או לא לחלוק. גם אינפורמציה שאת לא חולקת אומרת עלייך משהו. יכול להיות גם שאין לך בכלל חברים, אבל את מחוברת להמון חברים וירטואליים, ובפייסבוק את יוצרת רושם שיש לך המון חברים.

"מבחינה פסיכולוגית, הרבה פעמים אנשים מציגים את עצמם בצורה מסוימת, ובגלל תהליך רציונליזציה הם מתאהבים בפרופיל המחודש שלהם. ואז, בסופו של דבר, הם בונים את עצמם מחדש בהתאם להצגה העצמית הזו".