דירוג: עד כמה התושבים בישראל מרוצים מהעיריות שלהם

דירוג של אתר מידרג בדק עד כמה מרוצים התושבים מהערים, ועד כמה הם מקבלים תמורה לארנונה: "אין שום מדד ליעילות העירונית"

מודיעין / צילום: תמר מצפי
מודיעין / צילום: תמר מצפי

תושבי מודיעין הם המרוצים ביותר מתפקוד העירייה שלהם לעומת תושבי ירושלים והוד השרון שהם הכי פחות מרוצים - כך עולה מדירוג שהתבסס על 5,500 נשאלים בחלוקה לפי עיר מגוריהם. הדירוג בוצע על ידי אתר מידרג במהלך חודש פברואר והתבסס על שאלונים אינטרנטיים.

נוחם אוחנה, מנהל אתר מידרג, מעלה סוגיה למחשבה: "כאזרח ותושב אני מוטרד מהפער ביעילות הסקטור העסקי לעומת הציבורי. אחת הסיבות לפער היא שאין שום מדד ליעילות. בעסקי יש מדד ברור: רווחיות ומי שלא מרוויח לא שורד. בסקטור הציבורי התושבים במובן מסוים הם צרכנים שבויים של השירות כשאין מדד לערך ולתמורה לכספי הציבור - מה שכאן אפשרנו לתושבים בעצמם להגדיר מי מהעיריות מספקת תמורה לארנונה ומי לא".

באופן כללי, לא ממש מרוצים: לפי תשובות כלל הנשאלים לדירוג כללי לתפקוד העירייה שלהם, הציון הממוצע עומד על 3.13 בטווח שמ-1 (גרוע) ועד 5 (מצוין). תושבי מודיעין היו המרוצים באופן יחסי כאשר העניקו לתפקוד העירייה שלהם את הציון 3.64 - קרוב מאוד לציון שקיבלה עיריית רעננה, 3.58 ואחריה גבעתיים עם הציון 3.51. תושבי תל אביב העניקו לעירייה את הציון הכללי 3.44.

בין המאוכזבים: תושבי ירושלים, שהעניקו לתפקוד העירייה 2.77, תושבי פתח תקווה (2.74) ותושבי חיפה (2.69) . בכל הפרמטרים תושבי חיפה העניקו ציונים נמוכים לעירם וייתכן שזה לא במקרה: כאמור הנשאלים השיבו על הדירוג במהלך חודש פברואר בשעה שהרוחות סערו לאור ממצאי המחקרים שהצביעו על רמות הזיהום הגבוהה בחיפה - וכשלא מרוצים מנושא כה מהותי על אף שאינו מצוי באחריות ישירה של העירייה, התושבים מכלילים באי שביעות הרצון שלהם פרמטרים כלליים על עירם.

בדירוג התבקשו הנשאלים להשיב גם האם הם מקבלים תמורה בעד הארנונה - בחלוקה ל-3 תשובות: מרוצים, לא מרוצים או מרוצים חלקית - וכאן ההבדלים בין הערים היו תהומיים; שביעות הרצון של תושבי מודיעין שוב בלטה: רק 5% מהם ציינו כי אינם מרוצים מהתמורה בעד הארנונה לעומת 43% שהשיבו כי הם מרוצים מהתמורה.

מצדו השני של המתרס: 41% מתושבי העיר חיפה וכ-35% מתושבי הוד השרון ופתח תקווה השיבו כי הם אינם מרוצים מהתמורה בעד המסים העירוניים. גם בירושלים התושבים לא מרוצים במיוחד: 31% מתוכם טוענים שלא מקבלים תמורה בעד כספם לעומת 10% שהיו מרוצים. בתל אביב התמונה הפוכה: 13% בלבד השיבו שלא מקבלים לשיטתם תמורה בעד הארנונה לעומת 34% שחשים שיש תמורה.

ממה מתוסכלים התושבים? בין הנושאים שהעלו כלל הנשאלים בלטו הנושאים הבאים: חניה (17%) - כצפוי בעיקר בקרב תושבי תל אביב וכפי שציין תושב העיר בדירוג: "לא ייתכן שמדי בוקר אתה מוריד ילד בגן ילדים ומקבל קנס. איפה ההבנה שכדי להוריד ילד בגן אתה חייב לעצור לשלוש דקות ואין חניון ליד הגן במיוחד לזה?"

נושא אחר שמוביל לתסכול הוא התחבורה הציבורית (10%) - תחום שבו הפגינו תושבי מודיעין חוסר שביעות רצון כך לפי 28% מהנשאלים בעיר שהגדירו את הנושא הזה כהכי בעייתי, נושא אחר התייחס לתכנון ובנייה (17%), תחום הניקיון מפריע ל-13% מהנשאלים ותחום החינוך לכ-10%. גם בפרמטר הניקיון מודיעין זוכה לפרגון: הציון הממוצע של העיר בסולם שבין 1 ל-5 עמד על 3.9 בכל הנוגע לניקיון הרחובות, גם ברעננה התושבים מרוצים יחסית מניקיון הרחובות עם הציון הממוצע 3.8 בפרמטר זה. הציון שהעניקו תושבי תל אביב לעירם בנוגע לניקיון ברחובות הוא 3.3 בממוצע ''קשה לראות כמה שהעיר יפה כאשר הולכים עם האף ברצפה כל הזמן כדי לא לדרוך על קקי של כלבים בכל מקום'', כך לפי הערה של תושב העיר. תושבי ירושלים העניקו לעירם את הציון הנמוך בפרמטר הזה: 2.6 בממוצע.

פרמטרים נוספים בהם דורגה מודיעין בציון גבוה יחסית כללו את מערכת החינוך עם ממוצע של 3.8, אחריה גבעתיים עם הציון הממוצע 3.6 ולאחר מכן רעננה והרצליה עם הציון הממוצע 3.5. תושבי תל אביב העניקו לעירם את הציון 3.1 בכל הנוגע למערכת החינוך, תושבי ירושלים הסתפקו בציון 3 ותושבי חיפה העניקו לעירם את הציון הממוצע 2.9.

ריאה ירוקה: בדירוג שבין 1 ל-5, ממוצע הציון עבור תחזוקה ואיכות הפארקים עמד על 4.1 בהרצליה (הגבוה ביותר) על 4 ברעננה וכפר סבא, 3.8 בבמודיעין ובגבעתיים. את הציון הנמוך בנושא הפארקים קיבלה עיריית ירושלים עם ממוצע של 2.8.

מה מתסכל את התושבים
 מה מתסכל את התושבים

האם אנו מקבלים תמורה לארנונה
 האם אנו מקבלים תמורה לארנונה

דירוג כללי לתפקוד העירייה
 דירוג כללי לתפקוד העירייה