הכירו את המועמדים: מי יהיה מזכיר הממשלה הבא?

אלה המועמדים להחליף את אביחי מנדלבליט

אורן הלמן / צילום: רענן כהן
אורן הלמן / צילום: רענן כהן

ארבעה מועמדים מתמודדים לתפקיד מזכיר הממשלה: אורן הלמן, חיים זיכרמן, עודד רביבי והושע גוטליב. כל אחד מהם מצויד ברשימת קשרים ומקורבים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהבחירה תהיה שלו. הנבחר יישב על כיסאו של מזכיר הממשלה הקודם, אביחי מנדלבליט, שמונה בתחילת החודש לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. גורמים בממשלה אומרים כי המועמד הבולט והמועדף, נכון לרגע זה, הוא עודד רביבי.

אורן הלמן

בן 48, סמנכ"ל רגולציה וקשרי ממשלה בחברת החשמל, בעבר שימש כיועצו של בנימין נתניהו כשזה היה שר האוצר, ובשנת 2010 מונה על ידי נתניהו למנהל לשכת העיתונות הממשלתית.

קשריו בקרב שרי הליכוד והמיומנויות השלטוניות שלו במשרד ראש הממשלה ובאוצר, הביאו אותו לתפקידו הנוכחי כמוציא ומביא בחח"י. היחיד מבין המועמדים שאינו עורך דין.

חיים זיכרמן

בן 37, עו"ד, ד"ר, חבר סגל בפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, שימש חוקר במכון לדמוקרטיה וב-2012 היה מנהל התוכן של ועדת פלסנר לקידום ושילוב בשירות ושוויון בנטל.

עד אמצע שנת 2012 שימש כיועץ המקצועי של מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, בן ציון ליברמן. את תפקידו הוא סיים בחטף ובמהירות לאחר שלאגף המשמעת בנציבות שירות המדינה הועבר חומר שממנו "עולים חשדות לכאורה כי דיווח במספר מועדים באופן כוזב על נוכחותו בעבודה, וכן כי עבד בעבודה פרטית כמרצה באופן החורג מהיתר העבודה הפרטית שניתן לו". בנציבות החליטו בזמנו לקיים שימוע, אולם זיכרמן, שיוצג על ידי עו"ד יעקב וינרוט, בחר להתפטר מיידית ולהתחייב שלא לחזור למינהל "בטווח הזמן הנראה לעין" - כך אמר אז אגף המשמעת הנציבות, כך שתיק החקירה נסגר.

זיכרמן, איש הציונות הדתית התומך בהשתלבות ושוויון בגיוס, ואביו הרב החרדי, דוד זיכרמן, מראשי המתנגדים הקיצוניים לגיוס חרדים, נחשבים מקורבים מאוד לאביחי מנדלבליט, מזכיר הממשלה הקודם, ולבני משפחתו. מנדלבליט וזיכרמן מתגוררים בפתח תקווה בסמוך זה לזה.

ההערכה היא שאופן הסיום הדחוק של תפקידו הקודם בממשלה, כאמור כעוזרו של בנצי ליברמן, יקשה עליו לעבור את ועדת המינויים.

עודד רביבי

בן 47, עורך דין במקצועו, כהונה שנייה בתפקיד ראש המועצה המקומית אפרת בגוש עציון. לוחם, סגן אלוף במיל'. התמחה בלשכה המשפטית של הסוכנות, התנדב בייעוץ משפטי לנזקקים במסגרת משרד המשפטים ולשכת עורכי הדין. רביבי נתמך על ידי ראשי רשויות ופעילים בכירים התומכים בהתיישבות ביהודה ושומרון.

בקיץ 2011, במהלך המחאה החברתית, כתב ל-Ynet מאמר תמיכה בראש הממשלה: "ארגוני השמאל הקיצוני הצליחו לכלוא את ראש הממשלה בנימין נתניהו במצב בלתי אפשרי. הם הרימו מחאה שהמטרה האמיתית והסמויה שלה היא פוטש להפלתו, מאחורי מסר ערמומי - בעיית מחירי הנדל"ן, המשותפת לכל אזרחי המדינה, ובכך הצליחו לזכות באהדה שממית".

בשלהי דצמבר האחרון פרסם מאמר תמיכה במדיניות והתנהלות השב"כ: "בימים האחרונים אנחנו עדים להתנפלות רבתי על שירות הביטחון הכללי, נאצות ברשתות החברתיות, קללות בתקשורת, גידופים ללא סוף. חלקים מהאוכלוסיה שכחו לשב"כ את חסד הנעורים... אם חפצי חיים אנחנו, ובטרם נידרש להכרעות הגורליות עם אויבינו ושכנינו, אנחנו חייבים לתת אמון בגופים הממלכתיים ולתת להם את הסמכות והכלים לנצח... הקמנו מדינה, מדינה לתפארת, בואו נשמור עליה כולנו".

הושע גוטליב

בן 39, עו"ד. ב-2010 נבחר על ידי השופט העליון בדימוס יעקב טירקל לשמש כמרכז הוועדה הציבורית לבחינת אירועי משט המרמרה. התמחה אצל היועץ המשפטי לשעבר מני מזוז, שימש יועץ מקצועי לשרי המשפטים יעקב נאמן ודניאל פרידמן, מונה על ידי ציפי לבני כשהייתה שרת משפטים לראש המטה שלה. לפני כן, במסגרת תפקידו במחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות, ביצע מחקר בעניין הסמכות האוניברסלית וסיכון בכירים בתיקי הסגרה.

בוגר ישיבות חברות וחורב, פעיל בקליניקה לזכויות אדם בפקולטה למשפטים בתל אביב.

גיא רוטקופף

שם נוסף שהוזכר לאחרונה כמועמד אפשרי לתפקיד הוא של ד"ר גיא רוטקופף, לשעבר מנכ"ל משרד המשפטים. רוטקופף סיים לפני מספר חודשים את תפקידו כיועץ לשותפויות חיפושי הגז של קבוצת דלק של יצחק תשובה, ומכהן כיום בין היתר כדירקטור בקבוצת IDB. מקורביו הכחישו כי הוא מתמודד על התפקיד. רוטקופף הגיע למשרד המשפטים ב-2007 כששר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן מינה אותו לראש המטה המקצועי שלו. שר המשפטים הבא, פרופ' יעקב נאמן, מינה אותו לתפקיד מנכ"ל המשרד. באוקטובר 2009 הוא המשיך לשמש כמנכ"ל גם בתקופת השרה ציפי לבני, עד שהודיע על פרישתו, שנכנסה לתוקף בפברואר 2014.

רוטקופף (46), נולד בבת ים והוא הצעיר מבין 3 אחים. הוא בעל תואר דוקטור למשפטים מאוניברסיטת בר-אילן. עבודת הדוקטורט שלו עסקה במשפט הפלילי בנושא זכות השתיקה. מלמד וחוקר בבית הספר למשפטים במסלול האקדמי של המכללה למינהל בתחומי המשפט הפלילי, ולימד גם את תחום המשפט העסקי.

רוטקופף למד משפטים בבית הספר למשפטים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. את התואר הראשון סיים בהצטיינות (1996). לאחר התמחות במשרדו של פרופ' יובל לוי בתחום המשפט האזרחי מסחרי, השלים לימודי תואר שני באוניברסיטת דיוק בצפון קרולינה ולאחריהם חזר לישראל והחל לעבוד כחבר סגל ההוראה הקבוע בבית הספר למשפטים של המסלול האקדמי המכללה למינהל.