פייסבוק שוב נגד גוגל: השיקה כלי חדש לחיפוש בפוסטים

הרשת החברתית של מארק צוקרברג השיקה כלי חדש שמאפשר לחפש מידע בטריליוני פוסטים: "כשאנשים יזהו את פייסבוק עם מציאת תשובות לשאלות שלהם - זה יהיה הרגע שבו אנחנו נצליח"

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

טום סטוקי רוצה לספר לכם מה חושבים אנשים על דברים שקורים כעת ברחבי העולם. זה נשמע כמעט כמו המשימה של טוויטר, אבל סטוקי עובד עבור פייסבוק, ומתמודד עם בעיה שאותה מתקשה החברה לפתור זה זמן רב: החיפוש.

מדי יום מתבצעים 1.5 מיליארד חיפושים בפייסבוק, ומרביתם הם חיפושים של שמות אנשים - סוג החיפוש שאותו אתם עשויים לערוך בהיחבא לאחר שפגשתם מישהו זר ומושך באחד הבארים. באוקטובר שעבר אפשרה החברה - ללא רעש וצפצופים - לערוך חיפוש בכל הפוסטים הציבוריים בפייסבוק, ולא רק בחומרים שהעלו חברים או דפים.

הצוות של סטוקי פיתח את הכלי החדש, שמשתמש באלגוריתם לדירוג טריליוני פוסטים ממיליוני משתמשי פייסבוק.

"מה שבאמת ניסינו לעשות היה להפוך את פייסבוק למקום שבו ניתן להתחבר עם השיח העולמי על מה שקורה בעולם", אמר סטוקי בריאיון שנערך במשרדיה הראשיים של החברה במנלו פארק, קליפורניה. שלא בכוונה (ואולי כן בכוונה) הוא ציטט את אחד המשפטים החביבים על מנהלי טוויטר, יריבתה של פייסבוק: "אנחנו באמת רוצים להפוך את פייסבוק למקום שבו אפשר לדעת מה אנשים אומרים על משהו ממש כרגע".

לכלי חיפוש שמיש בפייסבוק עשויות להיות השלכות רציניות לגבי הרשת החברתית. ייתכן שאנשים ייחפזו לשנות את תנאי הפרטיות שלהם ברגע שהם יבינו שהפוסטים שלהם עלולים להיחשף לכל אחד. או ייתכן שהם ימהרו להיחשף לאור הזרקורים, ויעלו פוסטים מתוזמנים היטב עבור קהל עצום, ויעניקו לרשת החברתית את הצביון האקטואלי ומאיץ הדופק שממנו נהנית כעת טוויטר. פייסבוק עשויה להפוך לטוויטר - אבל טוויטר עם 1.6 מיליארד משתמשים במקום 320 מיליון. פייסבוק יכולה להיות גוגל - אבל גוגל בגרסה אישית שמאוכלסת בחברים.

"אם כלי החיפוש של פייסבוק יצליח באמת להמריא, אני חושב שגוגל תהיה בלחץ", אמר ויקטור אנתוני, אנליסט באקסיום קפיטל מנג'מנט, "אם הם רוצים לעשות את זה נכון, ואם הם יצליחו לבצע מוניטיזציה של החיפושים, זה יהיה מאוד רווחי לפייסבוק - הכנסות של מיליארדים".

לתקן המון דברים

אבל קודם כול, צריך לתקן המון דברים. החיפוש היה אחד המאפיינים הראשונים שבנה מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, עבור פייסבוק כשהשיק את פייסבוק בהרווארד ב-2004. לסטודנטים ההם בקולג', שנמנו עם משתמשי פייסבוק הראשונים, היה פרופיל, והם יכלו לחפש חברים לצירוף - וזהו זה. במהלך השנים עשתה פייסבוק כמה מהלכים לקידום תיבת החיפוש שהציבה במקום בולט בראש העמוד, אך באופן כללי, לא נרשמה גאות בשימוש בכלי החיפוש.

ב-2010 חתמה החברה על עסקה שבמסגרתה הותר למיקרוסופט להציג בפייסבוק את תוצאות מנוע החיפוש בינג ווב (Bing Web). לאחר שנתיים-שלוש ניסתה פייסבוק להפעיל מנוע חיפוש בסיס נתונים חברתי, שאותו כינתה בכובד ראש Graph Search. צוקרברג השיק את המוצר במסיבת עיתונאים בינואר 2013. המשתמשים נדרשו להקליד את השאילתות שלהם באופן מאוד מסוגנן, כאילו דיברו עם רובוט: "החברים שלי שהלכו לבית ספר תיכון בלונג איילנד וחיים בפילדלפיה" או "עובדי גוגל שאוהבים פארקים לאומיים". באופן לא מפתיע, כלי חיפוש זה מעולם לא צבר פופולריות. שנה לאחר מכן הודה צוקרברג בריאיון לבלומברג כי Graph Search אינו עובד כמתוכנן במשך מחצית מהזמן.

הרעיון מאחור יוזמת החיפוש החדשה, לדברי מייק ורנל, הבוס של סטוקי וסגן נשיא לחיפושים, הוא שהפוסט הפייסבוקי הממוצע ממשיך להיות מעניין גם לאחר חמש השעות הנהוגות שבמהלכן ניתן למצוא אותו באופן מיידי בפיד החדשות. אנשים מעלים את התגובות שלהם לתוכנית המס של ברני סנדרס, משתפים מתכונים לארוחת הערב או משוויצים בחופשה שבילו לאחרונה. ולתרומות האלה יכול להיות ערך בר-קיימא. "ההנחה הבסיסית שלנו היא שיש כמות אדירה של חוכמה וידע במידה הזה גם לאחר 12 שעות או 24 שעות", אמר ורנל.

בשנתיים-שלוש האחרונות החלה החברה לשכור מספר גדול יותר של אנשי מקצוע, פיתתה מהנדסי חיפוש ממתחרות ובנתה סוגים חדשים של חומרה ותשתיות עבור מרכז הנתונים שלה כדי להתמודד עם כמות הנתונים האדירה לאחסון.

בניית כלי חיפוש על פייסבוק, בדומה למקומות אחרים ברשת, החלה בהקמצ אינדקס. ברגע שמישהו מעלה פוסט בפייסבוק, המשפטים נסקרים לזיהוי מילות מפתח. המחשבים של פייסבוק שואלים עוד כמה שאלות איכותניות: האם זה כתוב היטב? האם יש טעויות דקדוק או שגיאות כתיב? האם הכותב באמת מקבל הרבה לייקים ותגובות על הפוסטים שלו? האם על בסיס מה שהכותב כבר כתב בעבר ניתן להחשיבו לבר-סמכא בנושא זה?

"כדי שלפייסבוק יהיו את התוצאות הטובות והמדויקות ביותר, אנחנו צריכים להבטיח שכל העדכונים - כל צילום וצילום, כל וידיאו, לינק, שיתוף, לייק, תגובה - משתקפים באינדקס שלנו תוך שניות", אמר גיריש קומאר, מנהל הנדסת חיפוש בפייסבוק, שעבר בעבר כמנהל איכות חיפוש ב-Bing של מיקרוסופט.

כשאתם מבצעים חיפוש, החברה שואלת אלפי שאלות נוספות כדי להפיק את התוצאות הטובות ביותר, והיא מדרגת את התוצאות הללו על בסיס עדכניותם והרלוונטיות שלהן. לדברי קומאר, האלגוריתם של פייסבוק מעניק עדיפות לתוצאות ממקורות ראשוניים ומבעלי סמכות בתחום החדשות. חברים יככבו במקום גבוה בתוצאות, אבל גם מותגים, דפים, מפורסמים וזרים יככבו במקומות גבוהים.

בתהליך הזה יש המון ניסוי וטעיה. החברה שכרה מאות בודקים - גם עובדים קבועים וגם קבלנים - שמקדישים שעות על שעות של חיפושים דקדקניים ברבת החברתית. עד לפני חודשיים-שלושה לא היו התוצאות טובות במיוחד, לדברי סטוקי, "יש מצב שחיפוש מידע על המדינה ששמה הודו יניב מתכונים שבהם מככב תרנגול הודו? פייסבוק לא לקחה בחשבון את העובדה שמכשיר הטלפון שממנו בוצע החיפוש היה בדלהי יחד עם בעליו".

מרבית הגולשים משתמשים באלגוריתם החיפוש החדש מבלי לדעת זאת, ותוך כדי כך הם מסייעים לפייסבוק לשפר אותו. כשאתם מקליקים על פוסט ומשתפים כתבה, פייסבוק משתמשת כעת בכלי החיפוש כדי לספק קישור שמראה כמה אנשים מדברים על הכתבה הזאת, ומציעה כתבות קשורות שגם הן זוכות לשיתוף באתר. כשאתם משתמשים בפייסבוק כדי "לבדוק" מסעדה או אתר אחר, מנוע החיפוש של פייסבוק מוצא לכם אנשים אחרים שהיו שם, ומציע לכם את הפוסטים שלהם על אותו המקום. ככל שפעולת החיפוש הופכת ליותר בלתי-נראית, כך היא תקנה לעצמה מעמד של הרגל בקרב משתמשי פייסבוק, לדברי ניקולס דסאן, מנכ"ל Algolia.com, כלי חיפוש שבו משתמשים עסקים לצרכים פנימיים.

סיפור שונה

אך השימוש בתיבת החיפוש העיקרית הוא סיפור שונה, וייתכן שאנשים לא ירצו לשנות את הדרך שבה הם משתמשים בפייסבוק, לדברי מארק מהאני, אנליסט ב-RBC קפיטל מרקטס. הם חושבים על פייסבוק כעל המקום שבו הם מתקשרים ומשתפים עם החברים שלהם, ציין מהאני. למרות שפייסבוק מציעה משהו שונה מגוגל - חוכמתם של החברים - החברה "צריכה להציע חוויית חיפוש טובה יותר כדי שאנשים ישקלו להשתמש בפונקציית החיפוש שלה במקום בזו של גוגל. הסיכויים מאוד זעומים".

כלי החיפוש של פייסבוק כבר מניב תועלות זעירות - לפחות עבור מנהלי החברה.

כשסטוקי בדק את השירות אשתקד, הוא בדיוק הצטרך לקנות מוניטור לתינוק. הוא חיפש את שמותיהם של שני מותגים, מצא חברים שהעלו פוסטים עליהם, שלח לשניהם מסרים ושאל מהם את המוניטורים הישנים שלהם לניסיון. החיפוש לא העלה הרבה תוצאות, אבל סטוקי מקווה שזה ישתנה.

"אתה צריך להיות מסוגל להפיק תועלת מהפרספקטיבות והחוויות האלה של אנשים שאינך מכיר", אמר סטוקי, "כשאנשים יזהו את פייסבוק עם מציאת תשובות לשאלות שלהם - זה יהיה הרגע שבו אנחנו נצליח".